Senaste nytt

Ethiopian airlines , cloud9, Stockholm Arlanda (ARN) - Kapstaden (CPT)

Mr Planning

Medlem
Då det nyligen varit diskussioner om Ethiopians business produkt, och att det är den tiden på året då säkert många reser med dem just nu, så har jag en färsk resa med dem till Kapstaden som började 29 december!



Flyget går som bekant sent på kvällen så det blir en naturlig nattflygning vilket hjälper till att få timmarna att flyga iväg.

Planet är som bekant en B787 (dreamliner) och flygtiden ner till första stoppet i Addis Abeba är 7 timmar .

Preboarding för cloud9 och Star Gold fungerade bra på Arlanda och strax så satt vi med ett glas champagne och den obligatoriska varma handduken!
20171229_203100.jpg


Därefter så delades menyerna ut för middagen & frukosten.
(tips: välj express meny om ni vill sova lite längre)

20171229_230630.jpg
Resized_20171229_203944_5787.jpeg


Stolarna i kabinen håller bra klass, och det finns enkla inställningar för dess olika lägen, man sitter något snett, men benutrymmet är väl tilltaget även för en hyfsat lång pax som mig själv (189cm)

En bit över molnen så påbörjades då serveringen ombord på ET715

Tyvärr så var jag alldeles för hungrig så jag åt dessvärre upp maten innan jag hann fota den, ni får hålla tillgodo med förrätterna endast.
Beklagar verkligen!

20171229_223314.jpg
20171229_223322.jpg



Det bjöds därefter på lite tilltugg, och mätt som jag numera var så hann jag faktiskt fota min lilla dessert!

20171229_231726.jpg


Väl framme i Addis Abeba efter god sömn, så väntade buss till terminalen, cloud9 hade en egen dedikerad buss så det gick snabbt att komma dit.

Flygplatsen i sig är ”inget att hänga upp i granen” , kaotisk, stökig och fullt med folk överallt.

Vi begav oss sig till loungen som i sig var en tillflykt från cirkusen utanför, men även den hade inte så mycket att erbjuda förutom lite tilltugg och WIFI (baren hade inte öppnat)

Mellanlandningen var kort, och det var dags att via Star Gold och cloud9 egna security att bege sig mot nästa flyg ner till Sydafrika.

Även detta flyg skulle ha varit en B787, men det var istället en trippelsjua B777 med en inredning som inte var lika ny som på dreamlinern.

20171230_072217.jpg


Observera, rökning ej tillåten!

Nu hade ju detta helt plötsligt blivit en dagflygning, och jag hade det trevligt i 777:an med.

20171230_074001.jpg
20171230_080658.jpg
20171230_080706.jpg
20171230_083108.jpg



Vi flög vidare inrikes mellan CPT-JNB dagen efter med South African (SAA), och detta har självklart inget att göra med Ethiopian flygningen.
Poängen är dock, inrikes flyg med riktiga stolar (A320), samt toppklass på bagagehanteringen!

20171231_053214.jpg
20171231_075522.jpg


Slutsats:

Detta är min första reserapport här inne, så ha det i åtanke!

Det var dessutom min första flygning med ET.
Många har klagat på deras mat, och jag får i viss mån hålla med på den punkten. Det finns betydligt bättre mat uppe i luften.
Förrätterna, samt maten ner till Kapstaden höll bättre klass än den icke rapporterade hemresan.

Servicen ombord var däremot väldigt bra, dom var alerta och naturligt trevliga.

Stolarna på båda maskinerna var väl godkända,och utrymmet räcker gott till, och jag sov hyfsat bra.

Man får ett litet amenity kit och det serveras när det behagar under hela flygningen.

ET känns som ett smidigt alternativ ner till Sydafrika, då det är två medel flygningar (7+6h)

Var dock noga när ni bokar cloud9, då det finns bokningsklasser där som ger noll poäng till Eurobonus!
Bokade själv i D-klass som genererar 200%, vilket i sin tur på denna flygning gav 28.000 Eurobonuspoäng
 

Per N

Medlem
@Mr Planning hur såg det ut med matserveringen på hemresan ADD-ARN, var det bara frukost på den eller serverades det även middag efter take off från ADD? Vi flyger från Kapstaden med Ethiopian idag.
 

Otto

Medlem
@Mr Planning hur såg det ut med matserveringen på hemresan ADD-ARN, var det bara frukost på den eller serverades det även middag efter take off från ADD? Vi flyger från Kapstaden med Ethiopian idag.

Vi flög samma sträcka i måndags! Tyvärr tråkig mat ut från CPT men fantastiskt god middag serveras ut från ADD på kvällen! Prova deras nationalrätt som serveras mellan förrätt och varmrätt! Kryddstark och god!
 

Mr Planning

Medlem
@Mr Planning hur såg det ut med matserveringen på hemresan ADD-ARN, var det bara frukost på den eller serverades det även middag efter take off från ADD? Vi flyger från Kapstaden med Ethiopian idag.

ADD till ARN, är ju en kvällsflygning, så där ni får middag.

Och sedan frukost innan ni landar på ARN, den kan ni välja specifikt efter hur länge ni vill sova.


Hoppas ni får en trevlig flygtur :)
 

Kricka

Medlem
Jag testade Cloud9 JNB-ADD-ARN i december. Maten och servicen från JNB
var bra men vidare från ADD var det rätt taffligt. För att maximera sömnen så
valde jag Express Menu men resultatet var att jag fick maten sist! Rätt illa IMHO.
Flög hem med ET från CPT i Economy v. 9 men inte heller då fick vi någon 787:a.
 

Per N

Medlem
Vi flög samma sträcka i måndags! Tyvärr tråkig mat ut från CPT men fantastiskt god middag serveras ut från ADD på kvällen! Prova deras nationalrätt som serveras mellan förrätt och varmrätt! Kryddstark och god!
Instämmer angående maten. Från CPT var den riktigt tråkig men desto bättre från Addis. Det blev flera påfyllningar av deras inhemska mat. För övrigt finns en del att önska när det gäller servicen i Cloud Nine.
 
Toppen