Senaste nytt

Coop poäng till eurobonus och tillbaka? Funkar detta?

Mehe

Medlem
En kollega till mig berättade att han betalar sina EB Mastercard och Amex räkningar genom Coop kortet. Således får han poäng på Coop för de betalda räkningarna samt att han får sina EB poäng. Sedan kan man betala Coop räkningen genom Amex via betalo etc och därefter få ytterligare poäng.

Låter rörigt och långsökt men fungerar det? I praktiken borde det gå kan man tycka..
 

mha321

Medlem
Det ska normalt inte gå. Siter som betalo och Billhop blockerar möjligheten att med hjälp av ett kort betala för ett annat.

Sedan kan det finnas undantag men de brukar stängas ganska snabbt.
 

Alf

Medlem
Som @mha321 skriver skall det inte gå att betala kreditkortsräkningar med någon betaltjänst. Det är dessutom ganska dyra avgifter för att betala med Amex, 2,5%. Däremot har det tidigare gått att betala skatteverket via betaltjänsterna, men jag vet inte om det fortfarande går.
 

Thornado

Medlem
Som jag kommer ihåg så var det så att när Coop MedMera Mer-kortet först kom så var det väldigt fördelaktigt för att tjäna Eurobonus-poäng, och dessutom utan avgift hos Betalo. Alldeles i början så gick det dessutom att använda detta kort för att göra inbetalningar till Amex (utan extra avgift alltså), så det gick att maximera sitt poängintjänande genom att handla med Amex och sen betala Amexräkningen med Coop (det gick dock inte att betala Coop-räkningen med Amex, så där stannade det).

Ungefär samtidigt som jag bestämde mig för att skaffa Coop-kortet så tog de dock bort den möjligheten, så det har inte funkat på ett par år.
 

jth

Medlem
Jag vill minnas att det finns en lång tråd i kreditkortsforumet om vilka räkningar man kunde betala via betalo och billhop och få poäng. Det var ganska lätt i början men de flesta "hålen" täpptes till efterhand.
 

Mehe

Medlem
Tack för snabba svar. Men ni som har både Coop, mc och Amex. Hur går man tillväga för boosta poängen snabbast på alla kort genom köp och betalning?
 

JimmyH

Medlem
Coop är ganska uselt sätt att dra in eurobonus poäng på numera.
Min egen rangordning nedan men sen spelar ju kortavgifter (som påverkas av status ibland) och hur mycket man spenderar stor roll.
Själv har jag dom båda korten jag satt som nr 3, delvis därför att jag inte haft spend nog för att dra in 2 st 2-4-1, har även ett coop men det används i stort sett inte alls längre.

1. Amex Elite 20p samt möjlighet till 2st 2-4-1
2. Sas Mastercard Premium 15p samt Fly Premium
3. Amex Premium 15p / Sas Mastercard 10p
 
Toppen