Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Mrniceguy

Medlem
Ganska illa, hade inte brytt mig om det var mig det handla om men kort och gott:

Sk1423 försenad till CPH pga haveri med last luckan.
Min far blev ombokad till Brussel airlines till BRU för att sedan åka med NH232 till Narita. Han är bokad i SAS PLUS men har fått en Ekonomi plats på
nh232. Förutom det så kommer han att landa mer än 5 timmar efter ordinarie ankomstlistan. Vi har bokat en transport som ska köra honom till ett ryokan långt utanför Tokyo, tar ca 3-4 timmar dit och vi skulle käka middag vid 18. samt njuta av Onsen.
I och med att han ankommer så pass sent så finns det ingen transport vid flygplatsen, så jag kommer vara tvungen att ta mig till boendet i fråga med Shinkansen/kommunalt, kommer sluta med att vi är framme runt 23.00
Jag har hostat upp ca 30000kr för detta med transport/mat osv.

Vad har min far rätt till? har skrivit ett långt mail till SAS med mina krav..

Var själv bokad med detta flyg till Köpenhamn och vidare till tokyo. Nu är jag på väg till Östersund igen då jag skulle med vändande plan hem dagen efter. Tycker att det är bedrövligt att man får olika svar hela tiden från SAS. Men vi får se om det blir någon kompensation enligt regelverket då de sa att det var en säkerhetsrisk med luckan. Får iallafall full ersättning för biljetten.
 

Bengt C

Medlem
Ska flyga med Novair från Arlanda till Gran Canaria idag. Avgångstid skulle vara 08.50 men vi fick igår kväll besked om att den är försenad till 18.30. Har det någon betydelse för rätten till ersättning att vi fick besked om förseningen i förväg, dvs. innan vi kom till flygplatsen? I annat fall tolkar jag det som att vi är berättigade till 400 euro per person (förutsatt att det inte föreligger exceptionella omständigheter).
 

mha321

Medlem
Ska flyga med Novair från Arlanda till Gran Canaria idag. Avgångstid skulle vara 08.50 men vi fick igår kväll besked om att den är försenad till 18.30. Har det någon betydelse för rätten till ersättning att vi fick besked om förseningen i förväg, dvs. innan vi kom till flygplatsen? I annat fall tolkar jag det som att vi är berättigade till 400 euro per person (förutsatt att det inte föreligger exceptionella omständigheter).

Nej inte om ni fick reda på det igår. De måste informera 2 veckor före flighten för att kompensation inte ska gälla.

Det borde snarare vara åt andra hållet - eftersom de visste om förseningen då långt i förväg minskar chansen att det faktiskt var extraordinärt.
 

Bengt C

Medlem
Okej, tack för info! Googlade lite och såg att ett Novair-plan fick nödlanda i Paris igår så förseningen beror säkert på detta. Har iaf mailat Novair och bett om en förklaring till förseningen. Planerar att begära ersättning och ta det till ARN om jag får avslag. Vore intressant att få prövat om även spädbarn utan eget säte har rätt till ersättning. En dansk domstol har tydligen tolkat förordningen på det sättet.
 
Flygning LPA-ARN blev inställd, fick besked ca 6 timmar innan den skulle lyfta. Ombokad till en flight som skulle gå 4 timmar tidigare, vilket betyder att det ombokade flyget går inom 2 timmar. Jag tolkar det som att flygbolaget ska ersätta 200 EUR.. Stämmer det?
 
Tack för svar! Satte mig ner och läste igenom på Dina rättigheter enligt EU-förordningen 261/2004 | FlygAdvokaten Stephan Eriksson

Räknade mig till att sträckan LPA-ARN enligt GCmap ligger på 4 337 km. Alltså borde den falla inom ramen 3 500km eller längre?
Eftersom flygbolaget ombokade till en flight med ankomst inom 4 timmar från ursprungsbokningens ankomst torde det blir 50% av EU ersättningen 600€ / 2 = 300€?
Eftersom LPA ligger inom EU hamnar du i "kat. 2", dvs 400EUR per person x 50% eftersom du inte blev mer än 3h sen = 200EUR. Tror inte att man tar hänsyn till att flyget gick 4h tidigare eftersom du accepterade det.
 

Dr. Miles

Expert
Eftersom LPA ligger inom EU hamnar du i "kat. 2", dvs 400EUR per person x 50% eftersom du inte blev mer än 3h sen = 200EUR. Tror inte att man tar hänsyn till att flyget gick 4h tidigare eftersom du accepterade det.
Om jag kommer ihåg rätt, Kanarieöarna (där Las Palmas också finns på) tillhör Spanien men deltar inte EUs tullunion. Ungefär som Åland i Finland.

Om detta påverkar EC261/2004 eller ej vet jag inte dock.
 

ElDuce

Ny medlem
SK 945 två timmar sen igår till Chicago, något strul i last rummet.Missar anslutning och blir därmed övernattning och totalt 11 timmar försenad. Vlken ersättning kan jag kräva.
 
Toppen