Senaste nytt

Hur många kreditkort kan man ha? Och vad tycker bolåneavdelningarna?

Själv har jag 3st just nu(AmEx Elite, SAS MC Premium, Santander Mitt Kort (för kontantuttag utomlands)), men hade så sent som förra året 8 st kort. Har alltid haft 0.1 eller 0.2 på Kreddy. Så "antalet" kort är nog inte problemet, snarare hur mycket du utnyttjar och vilka limiter du har.
 

Tonton

Medlem
0,9. Känns bra med tanke på att jag har 2 kreditkort (Amex Premium + SAS MC Premium, totalt nästan 100k i kredit) samt 1 Amex betalkort (Platinum), trots att jag nolltaxerade vid införskaffandet av dessa.
 

Berglund

Medlem
Har tydligen 1000 kr i kredit hos Resurs Bank. Kan inte komma på vad det är. Kan det vara Systembolaget?
Kan vara Stadium också tror jag. Jag hade något liknande förut och upptäckte detta och avslutade krediten.

Resurs bank har massor av butikssamarbeten och ägdes av familjen Bengtsson som även äger SIBA. Numera är banken börsnoterad och Nordic Capital är störste ägare tillsammans med familjen Bengtsson. Att SIBA gjorde förluster på 80-100 miljoner om året gjorde inget så länge som finansieringstjänsterna i Resurs bank drog in 300-380 miljoner istället. Man var tvungen att sälja TV till dig för att också få sälja finansieringstjänsten och där låg själva vinsten, bland annat eftersom finansiella tjänster inte är momsbelagda i Sverige.

Ovanstående med "okända" krediter är ett vanligt problem, man köper något på avbetalning eller liknande, det öppnas då ett kreditkonto åt dig. Bolagen hoppas nämligen att när du väl har betalat tillbaka, skall du bli köpsugen och då lätt kunna utnyttja din befintliga kredit igen. Det finns många som sökt lån och fått avslag just för att de har sådana här "slaskkrediter" liggande, helt oaktat att de är tillbakabetalda och outnyttjade sedan länge. Därför är det en mycket god idé att en gång om året kika över sina kreditengagemang. Helst ska man i utgångsläget inte ha tagit några alls. Men tar man krediterna, är det viktigt att följa upp och se till att de också avslutas. Seriösa långivare minskar det beviljade beloppets storlek allteftersom du betalar tillbaka. Amorterar du 1000kr så minskar naturligtvis den "utnyttjade krediten" med 1000kr men också summan som rapporteras in till UC som "beviljad kredit" minskar med just 1000kr.

Appen "Kreddy" är bra för att ge en snabb överblick över rapporterade krediter. Man ska ha för vana att avsluta krediter som man inte använder.
 

Gus

Medlem
Jag har en kredit på över 100000 hos amex. Jag använder Max 30000 på en månad. Kanske lika bra att ringa dem och be de sänka min kreditgräns?
 

famhanssons

Medlem
Kan du utveckla vad det finns för bättre alternativ?
Många gånger blir det billigare att förhandla bort Bolåneskydded och istället välja livförsäkring. Dels kan du då välja belopp själv och när jag senast gjorde beräkningen så blev premien för livförsäkring billigare än påslaget på räntan. Vill dock minnas att SHB tidigare inte kunde ta bort Bolåneskydded och därmed inte sänka räntan pga detta. Väljer du livförsäkring så finns det en uppsjö att välja mellan.
 
Toppen