Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

srg

Medlem
Ibland kan visibiliteten på united.com visa fel åt rätt håll, ringde in och skulle boka en resa där united bara visade Economy på mitt sista ben med Austrian från Wien (VIE) till Stockholm (ARN) medans agenten hittade business. Det är förvisso en EMBRAER 195, så jag vet inte om det är någon skillnad på stolarna eller om business bara innebär seat block.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Ibland kan visibiliteten på united.com visa fel åt rätt håll, ringde in och skulle boka en resa där united bara visade Economy på mitt sista ben med Austrian från Wien (VIE) till Stockholm (ARN) medans agenten hittade business. Det är förvisso en EMBRAER 195, så jag vet inte om det är någon skillnad på stolarna eller om business bara innebär seat block.

Business är bara seat block. Å andra sidan eftersom det är 2+2 så får du definitionsmässigt hela raden för dig själv. Personligen tycker jag det är betydligt bättre än den seatblock du får på 3+3 flygplanen. Och det är ju i princip ingen som flyger inom Europa med annat än seatblock.
 
  • Gilla
Reactions: srg

Kimmen00

Medlem
Business är bara seat block. Å andra sidan eftersom det är 2+2 så får du definitionsmässigt hela raden för dig själv. Personligen tycker jag det är betydligt bättre än den seatblock du får på 3+3 flygplanen. Och det är ju i princip ingen som flyger inom Europa med annat än seatblock.

Turkish har riktiga business-säten dock.
 

mha321

Medlem
Turkish har riktiga business-säten dock.
Inte alltid det beror väl på vilket flygplan det är? Och de är ju tyvärr rätt bra på att byta med ganska kort varsel.

De finns definitivt. Själv har jag dock aldrig fått annat än seatblock när jag flugit dem.

Edit: vänta nu. Jag har ju faktiskt fått riktigt longhaul lie flat på IST-LHR en gång. Så aldrig stämmer inte. Däremot aldrig på Stockholm.
 

fcx

Medlem
Inte alltid det beror väl på vilket flygplan det är? Och de är ju tyvärr rätt bra på att byta med ganska kort varsel.

De finns definitivt. Själv har jag dock aldrig fått annat än seatblock när jag flugit dem.

Edit: vänta nu. Jag har ju faktiskt fått riktigt longhaul lie flat på IST-LHR en gång. Så aldrig stämmer inte. Däremot aldrig på Stockholm.

Det beror på vilket flygplan som de drar i tombolan när det är dags för avgång. Vissa har fåtöljer, vissa lie-flat, vissa vanliga säten.
 

EAH

Medlem
Vet inte om det är här eller i tråden om att hitta fyra awardplatser jag skall lägga mitt inlägg. Då jag vill använda EB-poäng så antar jag att det är programspecifikt och väljer därför denna tråd:

Söker 4 platser ARN-LAX med utresa sent juli (runt 24:e) och hem i början av augusti (runt 8:e). SAS är helt torrlagt just nu vilket jag antar beror på att man inte släpper upp fler platser förrän 90 dagar innan avresa. United visar också dålig tillgänglighet (i princip inget i C i slutet av juli). Platser finns i economy med routing via LHR ut och via EWR hem men skatter och avgifter för fyra personer landar på 23k (om jag gjort rätt på ITA Matrix) så det känns rätt osmart att boka.

Vad tror experterna - värt att avvakta och hoppas att fler platser dyker upp? Det finns en hustrufaktor här också som vill boka så snart som möjligt. Alternativet då är SAS nonstop i plus för runt SEK 40k.
 
Vet inte om det är här eller i tråden om att hitta fyra awardplatser jag skall lägga mitt inlägg. Då jag vill använda EB-poäng så antar jag att det är programspecifikt och väljer därför denna tråd:

Söker 4 platser ARN-LAX med utresa sent juli (runt 24:e) och hem i början av augusti (runt 8:e). SAS är helt torrlagt just nu vilket jag antar beror på att man inte släpper upp fler platser förrän 90 dagar innan avresa. United visar också dålig tillgänglighet (i princip inget i C i slutet av juli). Platser finns i economy med routing via LHR ut och via EWR hem men skatter och avgifter för fyra personer landar på 23k (om jag gjort rätt på ITA Matrix) så det känns rätt osmart att boka.

Vad tror experterna - värt att avvakta och hoppas att fler platser dyker upp? Det finns en hustrufaktor här också som vill boka så snart som möjligt. Alternativet då är SAS nonstop i plus för runt SEK 40k.
Om jag inte tolkat fel så är det väldigt sällan award finns till detta under just sommaren, du ska ha extrem tur att hitta och då ofta som max 2.
Grabbarna som kan detta mer tycker jag mig ha sett säga att SAS har inga problem att fylla planen dessa tider och därav yterst få award
 

palmen

Moderator
Vet inte om det är här eller i tråden om att hitta fyra awardplatser jag skall lägga mitt inlägg. Då jag vill använda EB-poäng så antar jag att det är programspecifikt och väljer därför denna tråd:

Söker 4 platser ARN-LAX med utresa sent juli (runt 24:e) och hem i början av augusti (runt 8:e). SAS är helt torrlagt just nu vilket jag antar beror på att man inte släpper upp fler platser förrän 90 dagar innan avresa. United visar också dålig tillgänglighet (i princip inget i C i slutet av juli). Platser finns i economy med routing via LHR ut och via EWR hem men skatter och avgifter för fyra personer landar på 23k (om jag gjort rätt på ITA Matrix) så det känns rätt osmart att boka.

Vad tror experterna - värt att avvakta och hoppas att fler platser dyker upp? Det finns en hustrufaktor här också som vill boka så snart som möjligt. Alternativet då är SAS nonstop i plus för runt SEK 40k.
Det där kommer bli väldigt svårt, SAS kör ofta blackout på awards under sommar och storhelger då det inte går att boka något alls som award. Detta är absoluta peak season och economy brukar kosta från typ 8000 kronor på avgångar i juli så att det skulle släppas 4 business awards är det väldigt låg chans för (även om det självklart kan ske närmre avgång om det är lägre boknignsläge). Om ni verkligen vill ditt mitt i den svenska industrisemestern skulle jag personligen köpa biljetter för att vara säker på att komma iväg. Mer eller mindre hela europa vill väl resa den tiden på året och det är av förklarlgia skäl inte mycket tillgängligt som awards.
Ni kan ju boka economy award även om det är tveksamt värde och omboka om det dyker upp något bättre. Det är ju dock risk att ni måste åka economy i så fall också eller stå utan biljetter om ni avbokar.
 

EAH

Medlem
Ok, tack för svar. Hade inte koll på att det var så trångt med tanke på att affärsresandet lär ligga väldigt lågt men å andra sidan är det ju logiskt då det är semesterdestination. Lutar åt att pröjsa en SAS+. Är jag fel ute om jag tänker att points + cash har väldigt dåligt värde?
 
Toppen