Senaste nytt

Bästa noise-cancelling hörlurarna?

Har både Bose QC35 och Sony MDR-1000x, dvs första generationen av dessa lurar. Mitt första köp var QC35 eftersom alla talade om de överallt. Då jag är galen tekniknörd föll nästa köp på MDR-1000x och har nu kört de i ung 9 månader. Valet blir numera alltid Sonys. Skälet är ganska enkelt, bättre ljud och de sitter bättre på mitt huvud. Jag har nu lagt en beställning på Sony WH-1000XM2 för att se om 'tryckutjämningsfunktionen' är så bra som de säger. (Har endast testat de i butik). Fick även testat BW PX och vill man ha det bästa ljudet och pengarna är ointressanta hade jag lagt vantarna på det. Mest bang-for-the-buck är nog dock Sony MDR-1000x som idag går för 2900:-. Vill man läsa mer kan man fördjupa sig bland en hel del tester:

Bose QuietComfort 35 II vs Bowers & Wilkins PX vs Sony WH-1000XM2 - which are best? | What Hi-Fi?
 

Jönsson

Medlem
Har både Bose QC35 och Sony MDR-1000x, dvs första generationen av dessa lurar. Mitt första köp var QC35 eftersom alla talade om de överallt. Då jag är galen tekniknörd föll nästa köp på MDR-1000x och har nu kört de i ung 9 månader. Valet blir numera alltid Sonys. Skälet är ganska enkelt, bättre ljud och de sitter bättre på mitt huvud. Jag har nu lagt en beställning på Sony WH-1000XM2 för att se om 'tryckutjämningsfunktionen' är så bra som de säger. (Har endast testat de i butik). Fick även testat BW PX och vill man ha det bästa ljudet och pengarna är ointressanta hade jag lagt vantarna på det. Mest bang-for-the-buck är nog dock Sony MDR-1000x som idag går för 2900:-. Vill man läsa mer kan man fördjupa sig bland en hel del tester:

Bose QuietComfort 35 II vs Bowers & Wilkins PX vs Sony WH-1000XM2 - which are best? | What Hi-Fi?
En mycket bra test. Efter att ha kört alla tre lurarna (B&W PX har jag bara lånat) så är jag i stort sett enig med What Hi-Fi. Den otroliga byggkvaliten och den renare och neutralare ljudbilden är det som gör att B&W PX vinner för mig. Vill jag få lite mer loudness så kan jag använda EQn. Men som de säger i testen; genom att musiken återges så korrekt så döljer den inte heller att en inspelning har dålig kvalité. Nackdel eller inte? Det är som sagt en avvägning. Priset ligger visserligen en tusenlapp över Sony men det är likvärdigt med Bose. Utan tvekan vinner B&W PX för min del. Nu svär jag säkert i kyrkan då jag vet att en stor del av forummedlemmarna anser att Bose är heliga men mitt sista val är faktiskt Bose QC35 som jag känner är, utifrån mina premisser, den svagaste produkten av de tre. Bose har dock varit väldigt duktiga på att marknadsföra sig så de har en stor portion av marknadssegmentet.
 

JensE

Medlem
Det är väl idag mer av en smaksak vilket märke som passar en bäst.
Ett stort plus som jag inte vet om något har nämnt för Bose är deras support.
Har personligen inte haft några problem med de lurar jag ägt under alla åren, men kollegor som har haft problem så byter dom bara ut produkten direkt mot ny. Aldrig något snack.
 

Brandten

Medlem
Var nyss och testade både Bose och Sony. Följande två låtar fick agera testmusik:

Paul Van Dyk - For An Angel (PVD E-Werk Club Mix)
Energy 52 - Café Del Mar (Nalin & Kane Rmx)


- Bose hade renare ljud. Passar bra för ljudböcker och "pratig" musik skulle jag tro.
- Tyckte inte om knapparna som kändes vingliga (demo ex?).
- Tog 10 försök att para ihop med min Samsung Galaxy S8 (demo ex?)
- Något små kåpor.
- Hela hörluren kändes i övrigt ganska billig tyvärr.
- VÄLDIGT tyst när det var tyst (NC aktiverat).

- Sony hade mer bas och dovare ljud. Passar bra för min trance samling i Spotify.
- Touchfunktionen riktigt bra (och häftig).
- Kopplade upp innan jag hann säga blåtand.
- Bra passform på kåpor som slöt bättre.
- Tyngd i lurarna som gjorde att den kändes mer premium.
- Med NC aktiverat kunde man ana lite störningsljud från tekniken/elektroniken som jobbade med NC delen. Lite störande faktiskt.

Blir nog ändå ett par Sony via SAS portalen (Webhallen) så jag hinner plocka ut innan fredag.

Hur var det med adaptrar till flygplan för dessa?
 

Tongen2

Medlem
Vet inte om någon har testat eller nämnt Sennheiser PXC 550?
Klart grymma hörlurar. Tycker att de sitter aningen bättre än exempelvis WH-1000 från Sony. Byggkvalitén gillar jag lite bättre på PXC 550 än Sonyn. Klart trevligast byggkvalité har dock PX från Bowers & Wilkins!
Använder själv Denon AH-GC20 och är nöjd med dessa, men PXC är vassare på alla plan.
 

Brandten

Medlem
Ingår flygplansadapter, 3,5"-kontakt och USB->MicroUSB i Sonys.
(Stör mig lite på att det inte är USB-C)
Fick mina idag. Detta ingår.
1785e40557414489364e27bb9e6c55c5.jpg
61decf713da7232d948015fd797cdb6a.jpg
8ebba11538f4508768e960cd22d3fdc3.jpg
18c2b799036771617462fb04ac613fce.jpg
 
Toppen