Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

OK, tack. Jag bokar tyvärr med en Amexkupong, så jag får väl ställa in mig på en jobbig väntan. Kommer dock att försöka ringa på söndagen.
Men hur är det, släpper Lufthansa den tillgången redan på söndagen? Det är väl normalt 14 dagar innan, och söndag till söndag blir (väl) 15 dagar innan?
Hursom, vanliga SAS kundtjänst har hjälpt mig någon gång med att boka biljetterna, och sedan har jag fått ringa till Tallinn dagen efter för biljettering. Om du inte får hjälp från vanliga SAS-agenten så testa att ringa upp igen och hoppas att någon annan svarar
 

Mangostan

Medlem
Är det så man räknar? Då har jag räknat fel. Trodde att avgång på söndagen innebar att de släpptes vid midnatt mellan lördag/söndag två helger före. Blir egentligen inget praktiskt problem eftersom jag ändå kommer att bevaka varje dag och ringa så fort jag har chansen.
 
Är det så man räknar? Då har jag räknat fel. Trodde att avgång på söndagen innebar att de släpptes vid midnatt mellan lördag/söndag två helger före. Blir egentligen inget praktiskt problem eftersom jag ändå kommer att bevaka varje dag och ringa så fort jag har chansen.
Jag är osäker på när de släpper om jag ska vara ärlig. Bäst är nog att göra som du säger. Vill minnas att någon skrev att de släpper platserna vid midnatt.
 
Ang bokningsspannet - Jag hade en business rutt inbokad till GIG den 23e. Ringde den 9e för att boka om till first och GRU. Fick svar att hon ej kunde se längre än till den 12e, trots att de fanns first award via united för flera dagar. Ringde dagen efter den 10e och lyckades boka first med avresa den 24e, vilket då var sista dagen hon kunde se tillgänglighet.
 

squeezen

Medlem
Ang bokningsspannet - Jag hade en business rutt inbokad till GIG den 23e. Ringde den 9e för att boka om till first och GRU. Fick svar att hon ej kunde se längre än till den 12e, trots att de fanns first award via united för flera dagar. Ringde dagen efter den 10e och lyckades boka first med avresa den 24e, vilket då var sista dagen hon kunde se tillgänglighet.
det där känns ju skumt.
att hon den 9:e bara kunde se till 12:e dvs 3 dagar ut?
Men att den 10:e kan hon se till 24:e dvs 14 dagar ut?

Hon kanske menade att hon inte kunde se availability på tidigare datum? Men att inte kunna se något alls måste bara varit ett fel.
 
det där känns ju skumt.
att hon den 9:e bara kunde se till 12:e dvs 3 dagar ut?
Men att den 10:e kan hon se till 24:e dvs 14 dagar ut?

Hon kanske menade att hon inte kunde se availability på tidigare datum? Men att inte kunna se något alls måste bara varit ett fel.

Nej jag sa specifikt 22, 23 och 24 pga det fanns via United. Sedan har jag förstått att fördelningen på award platser kan skilja sig från poängköp via EB och Uniteds egna system. Hon gick själv in på united och sökte på samma premisser som jag angivit, men "kunde inte se" något. Jag uppdaterade min sökning och såg fortfarande platserna, så hon kanske var prao :)
 
Nej jag sa specifikt 22, 23 och 24 pga det fanns via United. Sedan har jag förstått att fördelningen på award platser kan skilja sig från poängköp via EB och Uniteds egna system. Hon gick själv in på united och sökte på samma premisser som jag angivit, men "kunde inte se" något. Jag uppdaterade min sökning och såg fortfarande platserna, så hon kanske var prao :)
Om hon inte kunde se de platser som du såg när hon sökte på United och samma antaganden som du, så känns det uppenbart att hon gjorde fel.
 

palmen

Moderator
Nej jag sa specifikt 22, 23 och 24 pga det fanns via United. Sedan har jag förstått att fördelningen på award platser kan skilja sig från poängköp via EB och Uniteds egna system. Hon gick själv in på united och sökte på samma premisser som jag angivit, men "kunde inte se" något. Jag uppdaterade min sökning och såg fortfarande platserna, så hon kanske var prao :)
Jag skulle gissa på att agenten sökte på en annan destination än du sa. Har varit med om det några gånger med sas vanliga kundtjänst att de inte uppfattat mellan vilka städer man vill åka trots att de får flygplatskoder och då matar de själva in något de tror man sagt.
Mycket möjligt att personen var ny på jobbet och inte var så rutinerad.
Säger man följande brukar man få det rätt
  • Avgångsflygplats
  • Ankomstflygplats
  • Flygnummer
  • Avgångstid
 

famhanssons

Medlem
Jag har en omöjligfråga att svara på men ni brukar komma med kvalificerade gissniningar som är så nära sanningen det går.

Jag har bokat Thai first ToR CDG - BKK. Nu tänkte jag att jag på ditvägen skulle åka FRA-HKG med Lufthansa First och HKG-BKK Business (finns inte first). Min fråga blir: hur vanligt att hiitta 1 award LH First FRA-HKG? Alternativet skulle kunna vara MUC-HKG. Vad säger expertisen? Gäller mitten april.
 

011430121

Medlem
Jag har en omöjligfråga att svara på men ni brukar komma med kvalificerade gissniningar som är så nära sanningen det går.

Jag har bokat Thai first ToR CDG - BKK. Nu tänkte jag att jag på ditvägen skulle åka FRA-HKG med Lufthansa First och HKG-BKK Business (finns inte first). Min fråga blir: hur vanligt att hiitta 1 award LH First FRA-HKG? Alternativet skulle kunna vara MUC-HKG. Vad säger expertisen? Gäller mitten april.
TG har F mellan HKG till BKK på TG601 avgår runt 13.00
 
Toppen