Senaste nytt

Radisson eller SPG? Bäst värde för pengarna

Tjenare,

Jag reser ungefär 50 nätter per år, mer eller mindre enbart inom norden. I Finland kör jag alltid SLH, 5 nätter ger 1 fri är ju fenomenalt bra med tanke på vilka hotell dom har i sin bok.

I Stockholm har jag börjat bo mycket på Miss Clara och Nobis, dock tycker jag intjäningen är rätt kass? De flesta hotell jag kikat på att använda mina poäng på ligger ju på 15 k och uppåt vilket kräver 20-30 nätter att nå. Dock är ju Nobis och Miss Clara trevliga hotell och blir allt som oftast uppgraderad där.

Bör man gå över till Radisson eller vad ligger konsensus på? Jag bor hellre lite färre nätter på trevliga hotell än massa nätter på nedgångna hotell. Hur är Radissons earn/burn ratio?

(jag har guldkort på båda för att lägga det i beräkningarna)
 

agehall

Medlem
Om vi pratar hotell i norden i stort är mitt förstahandsval Nordic Choice men om det är specifikt stockholm så har du ju valmöjligheter. Jag tycker SPG/Mariott har ett bra program, om man når platinum, men gör man inte det är jag mer skeptisk.

Den stora frågan är väl vad du vill få ut av det hela. När du bestämt dig för det så är det ju bara att titta på vad de olika programmen erbjuder och välja det som ser bäst ut.
 

hg1980

Medlem
Precis som Agehall säger så handlar det mycket om vad du är ute efter. Jag kör all in på SPG och skulle aldrig kunna tänka mig en annan kedja. Tycker helt enkelt de ur ett global perspektiv har trevligast hotell. Var t ex på en Asien trip nu med familjen. Fyra olika SPG hotell och alla var ren världklass (Westin, Luxury Collection och St Regis). Där kommer inte Radisson i närheten. Men, nu säger du att du reser mest på norden, då är inte SPG lika givet kanske, även om utbudet är väldigt bra i Stockholm.

För att få värde på dina poäng behöver du hänga på alla kampanjer de kör. Det är i stort sett alltid en kampanj. I somras var det dubbla poäng på veckorna, trippla på helgen. Just nu får du 1000p extra per stay. Sen gäller det att plocka ut poängen på rätt sätt. T ex ett otroligt bättre poäng per krona värde om du bokar cash + points på St Regis Maldiverna, än om du bokar för enbart poäng på Sheraton Stockholm. Man får vara lite vaken när man kollar poängnätter, och välja rätt så att säga.

Slutligen, skicka över SPG-poängen till Marriott, köp ett ”Travel Package” med 7 nätter på Ritz Carlton och håva in 100k Avios är ett enormt värde per poäng.
 

hg1980

Medlem
@intressenten lite värdefulla länkar till dig:

- Starwood Preferred Guest :: SPG Great Weeks, Grand Weekends. här kan du hålla koll på aktuella kampanjer. Notera att man alltid måste regga sig för kampanjen.
- Marriott Rewards Travel Packages (7 Night Hotel Reward + Up To 132,000 Airline Miles) | LoyaltyLobby här är en bra genomgång av Marriotts travel packages.

Slutligen, här kan du läsa om när skall du ta upp poängen hos SPG, och när skall du ta ut dem hos Marriott.
When It Makes Sense to Transfer Starpoints to Marriott
When It Makes Sense to Transfer Marriott Points to Starwood
 
@intressenten lite värdefulla länkar till dig:

- Starwood Preferred Guest :: SPG Great Weeks, Grand Weekends. här kan du hålla koll på aktuella kampanjer. Notera att man alltid måste regga sig för kampanjen.
- Marriott Rewards Travel Packages (7 Night Hotel Reward + Up To 132,000 Airline Miles) | LoyaltyLobby här är en bra genomgång av Marriotts travel packages.

Slutligen, här kan du läsa om när skall du ta upp poängen hos SPG, och när skall du ta ut dem hos Marriott.
When It Makes Sense to Transfer Starpoints to Marriott
When It Makes Sense to Transfer Marriott Points to Starwood

Stort tack!
 

frta02

Medlem
Mycket intressant.
Jag har precis nått Gold för tredje året i rad hos Nordic Choice och tänkte nu switcha över till SPG på alla nätter i Stockholm.
Fick en status challenge att på bo 9 nätter under 1 feb - 30 April för att nå guld, kommer inte vara några problem.

@hg1980 Ditt råd är alltså att skjuta över alla poäng till Marriot?
 

hg1980

Medlem
Mycket intressant.
Jag har precis nått Gold för tredje året i rad hos Nordic Choice och tänkte nu switcha över till SPG på alla nätter i Stockholm.
Fick en status challenge att på bo 9 nätter under 1 feb - 30 April för att nå guld, kommer inte vara några problem.

@hg1980 Ditt råd är alltså att skjuta över alla poäng till Marriot?
Nja, inte generellt. Beror på vad man vilket hotell man vill bo på. Vad man skall göra är att utvärdera alla alternativ innan man bokar.
 
Toppen