Senaste nytt

SJ - 1 klass (egen sovvagnskupé) - hur är den?

FrankGrimes

Ny medlem
Mycket intressant tråd, som började med sovvagn och slutade i hämtmat i sittvagn.
Jag åkte iaf 1-klass sovvagn i augusti 2017 Malmö-Sthlm och läste på en hel del innan jag vågade boka.
Här lägger jag in några korta kommentarer från den turen.

Bokning
Jag skulle boka en hytt för två personer, men det slutade med en hytt åt oss var. Jag upptäckte inte misstaget förrän några dagar innan avfärd, men fick boka om den utan problem. Jag kan tänka mig att dela skulden för den missen 50% med SJ.

Incheckning
Avgång Malmö C 22:08.
Tåget stod inne och vi pratade med konduktören som stod på perrongen innan vi gick ombord. Det jag inte visste då var att det var den enda kontakt vi skulle ha med SJ efter det. Jag minns inget utrop i högtalarna efter avfärd heller. Som förstagångsresenär saknade jag en kort genomgång av vad vi hade att vänta oss och vilken service som erbjöds under resan.

Ombord
Lite trångt, eftersom vi kom med varsin större resväska. Ingen av väskorna gick att placera under nedre brits.
Toalett+dusch var helt OK. Inget att klaga på där.
Några vatten-tetror hade vi fått också.
Färden norrut var ganska lugn. Jag trodde att det skulle skaka och väsnas mer än det gjorde, men antar att de inte körde lika snabbt som dagtågen. Sen stod vi nog stilla i Linköping i en timma eller så också.

Ankomst Stockholm
Ankomst Stockholm Central 05:54, med möjlighet att ligga kvar till strax innan 7.
Har på inga sätt sovit ut under natten, men kan inte klaga på komforten. Det kanske är en vanesak att kunna sova på tåg/flyg.
Hade jag inte läst på ordentligt på SJ's hemsida innan hade jag ju inte vetat att frukost skulle serveras på Scandic Continental.

Summerat
Det här gör jag gärna igen. Tycker det är ett fenomenalt sätt att resa, men det kommer att krävas en del för att göra det till mer attraktivt än flyg. Totalkostnaden för tågresan var högre än om vi hade flugit direkt, men inte tillräckligt mycket dyrare för att avskräcka den här gången.
Jag provar gärna andra sträckor också, men det behöver verkligen vara god standard för att man ska planera in det som en del av en semester.
Under 2017 kunde vi läsa att ÖBB är det enda bolag som verkar på allvar satsa på nattåg i Europa. Ska bli spännande att se hur det går...
  • SJ behöver lyfta fram och informera tydligare om nattågens 1-klass. Den bästa informationen fick jag från forum - inte från sj.se
  • Att boka tåg internationellt är alldeles för krångligt - för att inte säga omöjligt. Man behöver nog kontakta en resebyrå för att få ihop en bra resa Stockholm-Paris/Berlin/Amsterdam.
  • Stockholm-Malmö är för kort tid för att hinna bädda ner sig och sova ut. Jag skulle kunna tänka mig att kliva ombord vid 20-tiden, äta enklare eller bättre middag, läsa lite, sova 7-8h, duscha och äta frukost och sen vara framme vid 8-10-tiden, eller ännu senare om det finns uppkoppling så man kan jobba.
 

LarsCph

Medlem
Er der nogen som har kørt Stockholm -> Björkliden med nattåg? Vi funderer på at rejse derop i Julen 2018 og rejse med tog t/r fra Malmö via Stockholm på nattåg med privat kupé til 3 personer (2 voksne + 1 barn). Vi har aldrig rejst med nattåg før, men tænkte at det var faktisk en fin anledning til at prøve det.
 

Nemo

Medlem
Att boka tåg internationellt är alldeles för krångligt - för att inte säga omöjligt. Man behöver nog kontakta en resebyrå för att få ihop en bra resa Stockholm-Paris/Berlin/Amsterdam.
Det finns ett försök att förenkla bokningen på Europe by train made easy | Loco2 Det betyder dock inte att det finns direkttåg Stockholm-Berlin/Hamburg/Amsterdam/Paris utan idag är det måånga byten längs vägen.
 
Det jag inte visste då var att det var den enda kontakt vi skulle ha med SJ efter det. Jag minns inget utrop i högtalarna efter avfärd heller. Som förstagångsresenär saknade jag en kort genomgång av vad vi hade att vänta oss och vilken service som erbjöds under resan.

Anledning till att inga utrop görs under resan gång är för att folk kan ju gå och lägga sig innan avgång.


Färden norrut var ganska lugn. Jag trodde att det skulle skaka och väsnas mer än det gjorde, men antar att de inte körde lika snabbt som dagtågen. Sen stod vi nog stilla i Linköping i en timma eller så också.

Nattågen mellan Malmö och Stockholm har en tidtabell som ligger på ca 100 km/h. Nattåget står still i Linköping ca 45 min så föraren kan få lite rast.


Hade jag inte läst på ordentligt på SJ's hemsida innan hade jag ju inte vetat att frukost skulle serveras på Scandic Continental.

Ombordpersonalen borde ha informerat dig om frukosten när du gick på tåget.
 

Hachans

Medlem
[QUOTE="Dreamliner787]

Ombordpersonalen borde ha informerat dig om frukosten när du gick på tåget.[/QUOTE]

Det står ju annars på biljett eller bokningsbekräftelse vill jag minnas.
 

seat56f

Medlem
Återupplivar en gammal tråd och frågar om någon vet hur den sista (första?) kupen skiljer sig från de övriga i SJs sovvagn 1:a klass?

Vagnguide - Sovvagn WL4 - järnväg.net - alltså kupen med plats 34/36. Den _ser_ rymligare ut på skissen.

Tänkte boka en kupé för lilla familjen, inkl. spädbarn, och om det är mer/mindre plats i den kupén kan man ju försöka få/undvika den.
 
Återupplivar en gammal tråd och frågar om någon vet hur den sista (första?) kupen skiljer sig från de övriga i SJs sovvagn 1:a klass?

Vagnguide - Sovvagn WL4 - järnväg.net - alltså kupen med plats 34/36. Den _ser_ rymligare ut på skissen.

Tänkte boka en kupé för lilla familjen, inkl. spädbarn, och om det är mer/mindre plats i den kupén kan man ju försöka få/undvika den.
Platsmässigt är det som din observation enbart "plats" 34/36 som är avsevärd större. Detta är för den är reserverad för handikappade, toaletten är dubbel i storlek och även den anpassad.

Utöver det kanske man vill hoppa kupe 4/6 platserna då du sover vägg i vägg med kompressorskåpet + varmvattenbredaren. De är väldigt ljudisolerat men typ det som är de egentliga jag skulle kunna utmärka på dessa WL4 vagnar.
 

Hachans

Medlem
Platsmässigt är det som din observation enbart "plats" 34/36 som är avsevärd större. Detta är för den är reserverad för handikappade, toaletten är dubbel i storlek och även den anpassad.

Utöver det kanske man vill hoppa kupe 4/6 platserna då du sover vägg i vägg med kompressorskåpet + varmvattenbredaren. De är väldigt ljudisolerat men typ det som är de egentliga jag skulle kunna utmärka på dessa WL4 vagnar.
Kan också rekommendera att hålla sig borta från boggierna. Mycket tystare i mitten av vagnen.
 

mha321

Medlem
Väcker upp en tråd från det döda nu när jag i veckan äntligen fått chansen att prova den här. När tåget väl kom iväg så måste jag säga att det var riktigt riktigt bra. Trevlig personal ombord, sov riktigt bra, och med egen toalett och dusch blir det en helt annan resa. För att inte tala om att kliva av 645 på Lund C och hänvisas till Grand Hotel för en riktigt bra frukost, med cool go order omelett osv (och dessutom var typ hälften av alla i restaurangen från nattåget).

Att man körde in förseningen var dåligt för antalet timmars sömn men klart bra för att hinna med frukost före heldagsmöte...

Däremot är upplevelsen på stationen för avgång fortsatt usel. Stå och småfrysa några i 10 minuter strax före avgång för att sedan bara få en pling och "invänta ny tid". Stå kvar i en kvart innan det kom en ny tid - med en dryg timmes försening. Pallra sig tillbaka in på stationen där loungen såklart stängde för många timmar sedan, och allt annat också är stängt. Så man får spå sig ner på en bänk som delas med diverse kraftigt överförfriskade individer som garanterat inte skulle åka tåg. Men jag klarade mig iaf lite bättre än de som satt ett par bänkar bort där väktare fick plocka bort några som började bråka. Inte direkt en första klass upplevelse.

Utrop om förseningen kom strax efter att jag satt mig ner så åtminstone 10 minuter efter ordinarie avgångstid, inklusive förväntad by tid. Därefter kom ett utrop om nytt spår. Däremot inget utrop när förväntad tid ändrades till en kvart *tidigare* än gissningen. Så det gäller att ha koll på appen.

Summan är att ombord och vid ankomst är riktigt riktigt bra och avgång är riktigt riktigt dåligt.

En bra start kunde vara att loungen faktiskt håller öppet under tiden man kör tåg. Behöver inte ens ha servering utöver vatten. Det skulle fixa det för första klass, men stationsupplevelsen duger inte för andra klass heller. Jag undrar om de hade kunnat få till en bättre leverans om de tex ändrade så att åtminstone delar av centralen vara var tillgänglig om man faktiskt hade biljett. Så gör man ju på en del ställen utomlands.
 
Toppen