FrankGrimes
Ny medlem
Mycket intressant tråd, som började med sovvagn och slutade i hämtmat i sittvagn.
Jag åkte iaf 1-klass sovvagn i augusti 2017 Malmö-Sthlm och läste på en hel del innan jag vågade boka.
Här lägger jag in några korta kommentarer från den turen.
Tåget stod inne och vi pratade med konduktören som stod på perrongen innan vi gick ombord. Det jag inte visste då var att det var den enda kontakt vi skulle ha med SJ efter det. Jag minns inget utrop i högtalarna efter avfärd heller. Som förstagångsresenär saknade jag en kort genomgång av vad vi hade att vänta oss och vilken service som erbjöds under resan.
Toalett+dusch var helt OK. Inget att klaga på där.
Några vatten-tetror hade vi fått också.
Färden norrut var ganska lugn. Jag trodde att det skulle skaka och väsnas mer än det gjorde, men antar att de inte körde lika snabbt som dagtågen. Sen stod vi nog stilla i Linköping i en timma eller så också.
Har på inga sätt sovit ut under natten, men kan inte klaga på komforten. Det kanske är en vanesak att kunna sova på tåg/flyg.
Hade jag inte läst på ordentligt på SJ's hemsida innan hade jag ju inte vetat att frukost skulle serveras på Scandic Continental.
Jag provar gärna andra sträckor också, men det behöver verkligen vara god standard för att man ska planera in det som en del av en semester.
Under 2017 kunde vi läsa att ÖBB är det enda bolag som verkar på allvar satsa på nattåg i Europa. Ska bli spännande att se hur det går...
Jag åkte iaf 1-klass sovvagn i augusti 2017 Malmö-Sthlm och läste på en hel del innan jag vågade boka.
Här lägger jag in några korta kommentarer från den turen.
Bokning
Jag skulle boka en hytt för två personer, men det slutade med en hytt åt oss var. Jag upptäckte inte misstaget förrän några dagar innan avfärd, men fick boka om den utan problem. Jag kan tänka mig att dela skulden för den missen 50% med SJ.Incheckning
Avgång Malmö C 22:08.Tåget stod inne och vi pratade med konduktören som stod på perrongen innan vi gick ombord. Det jag inte visste då var att det var den enda kontakt vi skulle ha med SJ efter det. Jag minns inget utrop i högtalarna efter avfärd heller. Som förstagångsresenär saknade jag en kort genomgång av vad vi hade att vänta oss och vilken service som erbjöds under resan.
Ombord
Lite trångt, eftersom vi kom med varsin större resväska. Ingen av väskorna gick att placera under nedre brits.Toalett+dusch var helt OK. Inget att klaga på där.
Några vatten-tetror hade vi fått också.
Färden norrut var ganska lugn. Jag trodde att det skulle skaka och väsnas mer än det gjorde, men antar att de inte körde lika snabbt som dagtågen. Sen stod vi nog stilla i Linköping i en timma eller så också.
Ankomst Stockholm
Ankomst Stockholm Central 05:54, med möjlighet att ligga kvar till strax innan 7.Har på inga sätt sovit ut under natten, men kan inte klaga på komforten. Det kanske är en vanesak att kunna sova på tåg/flyg.
Hade jag inte läst på ordentligt på SJ's hemsida innan hade jag ju inte vetat att frukost skulle serveras på Scandic Continental.
Summerat
Det här gör jag gärna igen. Tycker det är ett fenomenalt sätt att resa, men det kommer att krävas en del för att göra det till mer attraktivt än flyg. Totalkostnaden för tågresan var högre än om vi hade flugit direkt, men inte tillräckligt mycket dyrare för att avskräcka den här gången.Jag provar gärna andra sträckor också, men det behöver verkligen vara god standard för att man ska planera in det som en del av en semester.
Under 2017 kunde vi läsa att ÖBB är det enda bolag som verkar på allvar satsa på nattåg i Europa. Ska bli spännande att se hur det går...
- SJ behöver lyfta fram och informera tydligare om nattågens 1-klass. Den bästa informationen fick jag från forum - inte från sj.se
- Att boka tåg internationellt är alldeles för krångligt - för att inte säga omöjligt. Man behöver nog kontakta en resebyrå för att få ihop en bra resa Stockholm-Paris/Berlin/Amsterdam.
- Stockholm-Malmö är för kort tid för att hinna bädda ner sig och sova ut. Jag skulle kunna tänka mig att kliva ombord vid 20-tiden, äta enklare eller bättre middag, läsa lite, sova 7-8h, duscha och äta frukost och sen vara framme vid 8-10-tiden, eller ännu senare om det finns uppkoppling så man kan jobba.