Hong Kong - London Heathrow
CX 257 B777-300ER (B-KQR)
09.40 - 15.00
11D+11G
Mycket, mycket bra boarding, 3 köer, First eller med högsta status, Business eller med mellanbra status och sedan ekonomi.
Denna pippi är knappt 3,5 år gammal. Rent spontant känns utrymmet vid sätet större än på A350`n, dock inte riktigt lika privata säten, hör kan man se ut i grannes fönster, det gick inte på förra flygningen. Sitter man i mitten är det oxå lättare att samtala med resepartnern. Beroende på hur man åker är det väl på gott och ont.
Vi sitter absolut längst fram då KQR inte har First, hade dock inte gjort om man blev uppgraderad om det hade funnits F här
Kapten sa att denna tiden på året är vindarna bra, vi måste stå kvar på plattan 20-25 min innan start för att inte cirkla över London då vi kommer alldeles för tidigt för slottiden. Dock säger kapten att vi förmodligen landar tidigt i alla fall.
Samma skumpa som på förra flygningen, dvs Champagne Deutz Brut Classic NV - kall och god igen, blev oxå en top-up
Ska oxå fråga under flygningen om de har Betsy Beer ombord, stod inget i menyn, god är den.
Menyn för förmiddagen är
BREAKFAST
REFRESH WITH
^ Orange or Apple juice
^ Cold pressed - Strawberry, Fuji apple and lime juice
^ Seasonal fresh fruits
^ Oatmeal, chia seeds, coconut milk and mango puree (available on request)
FOLLOWED BY
^ Parsley omelette, Dingley Dell pork sausage, streaky bacon, roesti potato and concasse
^ Dim sum selection; Chicken glutinous rice, shrimp siu mai, chicken and fungus dumpling, Chiu Chow fun gor
^ Pork and dried vegetable congee, baked barbecue pork pie
BREAD SELECTION
^ Assorted breakfast bread
^ Coffee or Tea
För min del blev det Dim sum selection, måste säga bland det bästa jag har ätit på flyg.
Denna servering tog längre tid än förra flighten, kändes inte inte seg på nå’t sätt. Var rätt skönt att sova middag efter frukost
SNACKS (upon request)
^ Grilled Australien grain fed beef burger, Swiss cheese and fries
^ Afternoon Tea Set; Scone, clotted cream and strawberry preserves, assorted savouuries and sweets
^ Shui gow in noddle soup
^ Mövenpick icecream
Har sett den grillade beefburgern lite för många gånger på menyn, men har inte prövat, mest för att de flesta andra flighterna har varit nattetid. Frågade dock när lunchserveringen påbörjas, blir 2,5 timmar före landning. Blev provning
mellan måltiderna. Värdinnan sa att jag påbörjar nu och det kommer att ta 45-50 min, det var det värt att vänta. Inte riktigt lika god som på BA First Galleries men nästan tom friesen var goda. Bad om att få en Betsy Beer igen, men fanns inte på denna flight.
Dagens lunch
FOR STARTERS
^ Antipasti of Parma ham, salami, bocconcini and baked vegetables
^ Mixed salad with Kalamata olives and tomatoes, balsamic vinegar
FOLLOWED BY
^ Stir fried halibut, sa cha sauce, choy sum, carrot and steamed jasminerice
^ Grilled lamb rack, shimeji mushroom, tomato, carrot spinach risotto and brown sause
^ Roasted chicken breast, carrot, turnip, parsnip, creamy Parmesan polenta and port wine sauce
^ Truffle tagliolini, porcini and forest mushroom sause
CHEESE AND FRUITS
^ Camembert, Steinerberger, Shropshire Blue, Crackers, apple and rosemary paste
^ Seasonal fresh fruits
AND TO FINISH
^ Rhubarb strawberry crumble
^ Chocolate brownies with yuzu cream cheese
and pralines and coffee (or Tea)
För min del blev det Stir fried halibut och ris, mycket gott, Cathay riset är ruskigt gott och givetvis vitlöksbröd, men först varma nötter och en Cloud Nine
Sätesgrannen tog pastan, mycket god den också.
Ostbrickan, som var helt rätt tempad med lite dessertvin (Chateau De Levant Sauternes 2016) intogs någonstans mellan Gotlands södra spets och Öresund. Denna osten var kanongod.
Återigen uppmärksammade vid flera tillfällen och vid matservering tilltalad med namn. Väldigt behaglig flygning. Bra uppmärksamhet mellan måltiderna, då crew’n har sin viloperiod, även om de inte var ute i kabinen lika ofta. Tog knappt en minut efter man har tryckt på knappen.
Som jag skrev i början om känslan av utrymmet, så sitter den kvar. Nerfällt säte känns längre och inte lika smalt samt att sätet är något mjukare att sitta/sova i. Slog mig att längden på sätet kanske beror på att det är första raden, de andra rader har en något annorlunda utformning. Tycker också att det är betydligt lättare att använda StudioCX här, kan dock vara att man är ner bekant med handkontrollen.
På CX longhaul tycker jag B777-300ER vinner något över A350-900. Crew mässigt är det lika, de vet hur man ska ta hand om pax
Man ska heller inte klaga på att de är snåla med vin, glasen blir väl uppfyllda. Detsamma med en GT jag drack, mycke’ gin var det....
Nu kommer jag att sakna Cathay till nästa flygning med dem, finns inget sånt bokat just nu.
Strax dax att landa på Heathrow, T3, och flytta sig till T5an för sista flygningen till Göteborg ikväll. Blir ingen airside transfer, ska skönt att komma ut och andas ”riktig” luft. Sen blir det en stund i BA First Galleries innan boarding.