Senaste nytt

Vill till EBD - tips mottages tacksamt!

B77W

Medlem
@B77W Har du Amex Premium skall du naturligtvis försöka lägga dina inköpskronor i början av året där, så att du når gränsen på 150 000kr och får vouchern som gör att du kan flyga två till priset av en (2-4-1).

I övrigt ger väl Amex Premium respektive Mastercard Premium båda 15 poäng per debiterade 100 SEK?! Därför spelar det mindre roll vilket av dem du använder här på hemmaplan i Sverige, eftersom de ger lika mycket. Utomlands ger Mastercard Premium 20 poäng per debiterade 100 SEK (valutaväxlat!) så där kan du tjäna några poäng fler genom att använda ditt Mastercard Premium. Slutligen resor bokade och betalda på sas.se, där Amex Premium ger 30 poäng per debiterade 100 SEK, så alla flygbiljettinköp görs med fördel med ditt Amex Premium och direkt på sas.se.

Har du 400-450 000 SEK i spendering och vill till EBD, känns det dock klockrent som ett solklart läge för dig att byta ut ditt Amex Premium mot ett Amex Elitekort. Du får dels 20 poäng per debiterade 100 SEK men du får OCKSÅ 20 000 statusgrundande SAS Eurobonus baspoäng (som du dock inte kan köpa resa för, de hjälper endast din status!) vilket gör att om målet är EBD, som kräver 90 000 baspoäng, får du genom Amex Elite, för endast 3000kr i mellanskillnad i kortavgiften mellan Amex Premium och Amex Elite, de här 20 000 statusgrundande poängen.
Det finns, mig veterligen, ingen SAS resa som du kan köpa för 3000kr och som ger dig 20 000 statusgrundande poäng!
Är EBD målet så är det Amex Elite du skall ha, punkt slut.

Amex Platinum har mycket riktigt en hyrbilsförsäkring, men försäkringen gäller endast i samband med en resa. För att vara "på resa" så måste du enligt Amex Platinums försäkringsvillkor först ha köpt en flygbiljett eller ha en på förhand bokad övernattning på annan ort. Se min utömligare förklaring här: Hur definieras en resa? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Amex Platinum är kopplat till American Express eget program, Membership Rewards. Det programmet ger MR poäng som i sin tur kan växlas till en mängd olika medlemsprogram enligt olika fastställda tabeller och "växelkurser". Ett av programmen du kan växla MR poäng till, är just Eurobonus. Växelkursen är dock ett par procent sämre (säg 8-10%) än om du har ett Amex Elitekort direkt.


Slängkyssar åt ditt håll Berglund ;)
Riktigt angående MC vs AMEX men den enda skillnaden är ju att jag får 20 poäng per 100 SEK utomlands medan AMEX erbjuder fortsatt sina 15 poäng per hundring. Gjorde jag bort mig när jag ansökte kring det? Iofs så får jag ju 15 p per hundring även hemma i Svedala gentemot endast de 10 p jag får idag via mitt vanliga MC.
 

agehall

Medlem
Riktigt angående MC vs AMEX men den enda skillnaden är ju att jag får 20 poäng per 100 SEK utomlands medan AMEX erbjuder fortsatt sina 15 poäng per hundring. Gjorde jag bort mig när jag ansökte kring det? Iofs så får jag ju 15 p per hundring även hemma i Svedala gentemot endast de 10 p jag får idag via mitt vanliga MC.
Nej, du får även 20k statuspoäng per år om du har Elite.
 

Berglund

Medlem
Nej, du får även 20k statuspoäng per år om du har Elite.
Han jämför Amex Premium och Mastercard Premium i ovanstående inlägg, även om det inte var helt tydligt. Båda ger 15 Eurobonus extrapoäng per spenderade 100kr här hemma i Sverige.

Slängkyssar åt ditt håll Berglund ;)
Riktigt angående MC vs AMEX men den enda skillnaden är ju att jag får 20 poäng per 100 SEK utomlands medan AMEX erbjuder fortsatt sina 15 poäng per hundring. Gjorde jag bort mig när jag ansökte kring det? Iofs så får jag ju 15 p per hundring även hemma i Svedala gentemot endast de 10 p jag får idag via mitt vanliga MC.
Med ditt nya Mastercard Premium så får du dels 1000 statuspoäng för varje månad där du använder kortet, dvs gör minst ett köp. På ett år skrapar du alltså ihop 12 000 statuspoäng. Eftersom din jakt är EBD hjälper förstås de här 12 000 statuspoängen dig ytterligare en bit på vägen.
Lägger du sedan till ett Amex Elite får du ytterligare 20 000 statuspoäng, såsom vi tidigare gått igenom. Då har du, med dina två kort, Amex Elite och Mastercard Premium på ett år uppnått 32 000 statuspoäng, till en total årlig kortkostnad av 5495kr. Det finns inga flygresor med SAS som du kan köpa för det beloppet och samtidigt få ihop lika många baspoäng.
Igen, är EBD målet, och du inte redan flyger eller kommer att flyga tillräckligt för att få ihop de nödvändiga baspoängen - då är det dessa två kort som du ska ha!

Med tanke på ditt tidigare resonemang om en årlig spend kring 400-450 000 så skulle du också nå två årliga 2-4-1 vouchers från Amex samt att du får 20 Eurobonus extrapoäng per spenderade hundra kronor med Amex Elite jämfört mot 15 Eurobonus extrapoäng för Amex Premium. Det är bara med Amex Elite som du kan få två årliga vouchers, Amex Premium ger endast en per år. Dessutom får du 18 000 Eurobonus extrapoäng i välkomstpresent av Amex om du blir inbjuden till Amex Elite och spenderar 20 000 kr på kortet inom dina första tre månader med det nya kortet.

Du gjorde inte bort dig med ditt Mastercard Premium. Det kommer nästan alltid finnas ställen som inte tar emot Amex och då behöver du ett backupkort för att betala. Med Mastercard Premium ser du till att du får poäng på det köpet också. Mastercard Premium ger dig också FlyPremium, om du drar in tillräckligt med Eurobonuspoäng. Det innebär att du kan boka en poängresa i businessclass eller SAS Plus men bara betala poängkostnaden som om du hade flugit SAS Go (dvs ekonomiklass). Med andra ord ganska hyggliga poängrabatter. Läs mer om FlyPremium på SAS Eurobonus Mastercards hemsida.
 
Toppen