Senaste nytt

Vill till EBD - tips mottages tacksamt!

B77W

Medlem
Tack för alla svar! Ni är ju helt grymma :)

En fd kollega till mig sa något kring att om man når EBD så finns det ingen risk för att ens poäng brinner inne. Kommer som snart nybliven pappa ha liiite svårare att dra med frugan på en longhaul :D Visst ambitionen här på forumet är väl å andra sidan inte att poängen ska ligga och skvalpa men visst är det så att poängen låses om man är EBD?

Är det någon som kan även vänligen förklara detta med Betalo vs Eurobonus. Är det något att satsa på? Funkar det så att man connectar sitt redan befintliga AMEX eller MC därigenom och betalar sin räkning därifrån?

Så ett exempel:
Jag får min månadsfaktura från AMEX på säg 30.000 SEK och med mitt AMEX premium så ger detta 4500 extrapoäng.

Om jag betalar fakturan via Betalo så får jag vadå i extrapoäng? Likaså kommer denna betalningen på min AMEX faktura att komma på nästkommande faktura på AMEX?

Jag trodde att Betalo funkade ungefär som en vanlig bank med ett vanligt konto där man har sina pengar och därifrån betalar sin faktura, inte att man bara ansluter sitt kort och betalar detta med sin kredit.

Mitt problem isf är att jag inte har tillräckligt hög kredit för att kunna göra så. Ursäkta om det blev rörigt så vänligen förklara tack :)
 

fcx

Medlem
Tack för alla svar! Ni är ju helt grymma :)

En fd kollega till mig sa något kring att om man når EBD så finns det ingen risk för att ens poäng brinner inne. Kommer som snart nybliven pappa ha liiite svårare att dra med frugan på en longhaul :D Visst ambitionen här på forumet är väl å andra sidan inte att poängen ska ligga och skvalpa men visst är det så att poängen låses om man är EBD?

Är det någon som kan även vänligen förklara detta med Betalo vs Eurobonus. Är det något att satsa på? Funkar det så att man connectar sitt redan befintliga AMEX eller MC därigenom och betalar sin räkning därifrån?

Så ett exempel:
Jag får min månadsfaktura från AMEX på säg 30.000 SEK och med mitt AMEX premium så ger detta 4500 extrapoäng.

Om jag betalar fakturan via Betalo så får jag vadå i extrapoäng? Likaså kommer denna betalningen på min AMEX faktura att komma på nästkommande faktura på AMEX?

Jag trodde att Betalo funkade ungefär som en vanlig bank med ett vanligt konto där man har sina pengar och därifrån betalar sin faktura, inte att man bara ansluter sitt kort och betalar detta med sin kredit.

Mitt problem isf är att jag inte har tillräckligt hög kredit för att kunna göra så. Ursäkta om det blev rörigt så vänligen förklara tack :)

Det stämmer att poängen har obegränsad livslängd så länge du är EBD.

Det går inte att snurra fakturor på det sätt som du föreslår. Du kan inte betala en kreditkortfaktura med ett kreditkort.
 

agehall

Medlem
Så ett exempel:
Jag får min månadsfaktura från AMEX på säg 30.000 SEK och med mitt AMEX premium så ger detta 4500 extrapoäng.

Om jag betalar fakturan via Betalo så får jag vadå i extrapoäng? Likaså kommer denna betalningen på min AMEX faktura att komma på nästkommande faktura på AMEX?
Du får inte betala din amex-räkning med amex, så det där är ett väldigt dåligt exempel.
 

Berglund

Medlem
@B77W Du kan inte betala fakturor från ett gäng långivare, kreditkort, låneinstitut och liknande via Betalo eller Billhop. Det finns ett gäng Bank- och Plusgironummer som är låsta för betalningar, du kan helt enkelt inte lägga in dem. Detta just för att du inte skall kunna snurra en skuld/faktura genom att betala en skuld med hjälp av en kredit. Andra normala fakturor går bra att betala och du får då poäng från kortutgivaren enligt kortets normala villkor.

Betalo/Billhop och liknande tjänster är dock inte gratis utan tar betalt, 1,9% för betalningar från Visa/Mastercard kort och 2,5% för betalningar från Amexkort. Det är en avgift som du åker på och du får därför värdera hur pass mycket värde poängen har för just dig och om det då blir värt att betala en avgift för att betala sina fakturor.
 

B77W

Medlem
Tack för svaren hörni! :)

Läste igenom tråden nu där många rekommenderar AMEX Elite och SAS Eurobonus Premium Mastercard, det sistnämnda ansökte jag precis om. Då kommer jag att ha det samt AMEX Premium.

Min spend ligger vid närmare tanke mellan 400-450k på ett kalenderår och frågan är ska man tänka minst då 150k på amex och resten på Mastercard? Rätt tänkt?

Någon som har erfarenheten av AMEX Platinum förresten? Detta är ett kort som jag ev tänkte ansöka om främst för att få ner kostnaden i arbetet gällande hyrbilsförsäkringen som täcker fan och hans moster men detta är inte kopplat till EB vad jag förstår, så frågan är ju om det är värt det? Visst företaget kommer stå för kostnaden, men ändå.

Thx guys!
 

Berglund

Medlem
@B77W Har du Amex Premium skall du naturligtvis försöka lägga dina inköpskronor i början av året där tills du når gränsen på 150 000kr och får vouchern som gör att du kan flyga två till priset av en (2-4-1).

I övrigt ger väl Amex Premium respektive Mastercard Premium båda 15 poäng per debiterade 100 SEK?! Därför spelar det mindre roll vilket av dem du använder här på hemmaplan i Sverige, eftersom de ger lika mycket. Utomlands ger Mastercard Premium 20 poäng per debiterade 100 SEK (valutaväxlat!) där kan du alltså tjäna några poäng extra genom att använda ditt Mastercard Premium. Slutligen resor bokade och betalda på sas.se, där Amex Premium ger 30 poäng per debiterade 100 SEK, alla flygbiljettinköp görs därför med fördel med ditt Amex Premium och direkt på sas.se.

Har du 400-450 000 SEK i spendering och vill till EBD, känns det dock klockrent som ett solklart läge för dig att byta ut ditt Amex Premium mot ett Amex Elitekort. Du får dels 20 poäng per debiterade 100 SEK men du får OCKSÅ 20 000 statusgrundande SAS Eurobonus baspoäng (som du dock inte kan köpa resa för, de hjälper endast din status!). Om målet är EBD, som kräver 90 000 baspoäng, får du genom Amex Elite, för endast 3000kr i årlig mellanskillnad i kortavgiften mellan Amex Premium och Amex Elite, de här 20 000 statusgrundande poängen, varje år när du har betalat din årsavgift till Amex. Det finns, mig veterligen, ingen SAS resa du kan köpa för 3000kr som ger dig 20 000 statusgrundande poäng!
Är EBD målet och du inte flyger tillräckligt för att få ihop baspoängen den vägen - då är det Amex Elite du skall ha, punkt slut.

Amex Platinum har mycket riktigt en hyrbilsförsäkring, men försäkringen gäller endast i samband med en resa. För att vara "på resa" så måste du enligt Amex Platinums försäkringsvillkor först ha köpt en flygbiljett eller ha en på förhand bokad övernattning på annan ort. Se min utömligare förklaring här: Hur definieras en resa? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Amex Platinum är kopplat till American Express eget program, Membership Rewards. Det programmet ger MR poäng som i sin tur kan växlas till en mängd olika medlemsprogram enligt olika fastställda tabeller och "växelkurser". Ett av programmen du kan växla MR poäng till, är just Eurobonus. Växelkursen är dock ett par procent sämre (säg 8-10%) än om du har ett Amex Elitekort direkt.
 
Last edited:
Toppen