Senaste nytt

SAS EuroBonus American Express® Premium Card

Coalcandy

Medlem
Ladda ned Schibsted/Aftonbladets app som samarbetar med UpplysningsCentralen (UC), appen heter "Kreddy" och du loggar in med ditt mobila bank ID och kan då se din kreditvärdighet. Vill minnas att Amex nämligen bara ber dig intyga att du har "fast inkomst" vilket normalt är att likställa med fast jobb. De ber dig sedan att fylla i arbetsgivare och årsinkomst. Kanske jobbar du extra och hade en tillräckligt hög årsinkomst förra året?

Du kan alltid prova att göra en ansökan, så är det i så fall upp till Amex att avslå den. Skulle det hända, hade jag i så fall lyft luren och ringt in. Säger du att du vill säga upp kortet men kan tänka dig att behålla det om du får nedgradera, har jag svårt att tänka mig att de skulle krångla särskilt mycket mer med dig. Amex är ofta villiga att bjuda på nedsatt årsavgift och liknande om man har viss omsättning på kortet och de är villiga att jobba lite för att behålla en kund. Vill du jobba med dem och har en hygglig ekonomi och betalar dina räkningar, så är jag ganska säker på att de också vill jobba med dig. Då hittar ni nog en lösning - våga prata med dem!

Bra tips! Jag ska se vad vi kan lösa!
Mitt extrajobb är dessvärre att jag är egenföretagare - och det är inte Amex så förtjusta i... Har vid liknande situationer tidigare alltid fått uppmaningen att skicka in intyg från min revisor att jag har den inkomsten jag säger mig ha. Problemet är då att jag inte har någon sådan, utan kör egen firma och fixar alla papper själv. Hur som, jag ska kika efter vad som går att lösa :)
 

Berglund

Medlem
Bra tips! Jag ska se vad vi kan lösa!
Mitt extrajobb är dessvärre att jag är egenföretagare - och det är inte Amex så förtjusta i... Har vid liknande situationer tidigare alltid fått uppmaningen att skicka in intyg från min revisor att jag har den inkomsten jag säger mig ha. Problemet är då att jag inte har någon sådan, utan kör egen firma och fixar alla papper själv. Hur som, jag ska kika efter vad som går att lösa :)
Ta in en revisor, på ett engångsuppdrag, som då får intyga att du föregående år hade x, y och z i inkomst?
 
Har Amex Platinum sedan tidigare och skaffade precis SAS Eurobonus American Express Premium Card och de tog ny kreditupplysning trots att jag redan är Amex kund och de har min köp och betalningshistorik.
 

Berglund

Medlem
Amex har gjort om sina kort på den svenska marknaden till att vara kreditkort. Inför varje kreditbeslut måste de därför inhämta information, en kreditupplysning, om dig för att kunna fullgöra lagkravet och följa god kreditgivningssed i Sverige. Svårare än så är det inte, oavsett din tidigare historik med vad jag utgår från har varit/är betalkort.
 

palmen

Moderator
Har Amex Platinum sedan tidigare och skaffade precis SAS Eurobonus American Express Premium Card och de tog ny kreditupplysning trots att jag redan är Amex kund och de har min köp och betalningshistorik.
Antar att du vet att sas amex premium ingår när du har amex platinum. Bara ringa in och be dom ta bort årsavgiften så slipper man den.
 

matski

Medlem
Fråga från en okunnig - Hur funkar Premium gällande insättning på kortet. Hur mycket "plus" tillåts man ha på kortet? Eller är det endast tillåtet att betala räkningen exakt varje månad?

Coop Med Mera Mer kan man ju betala in till och därmed slippa t ex ränta på uttag i utlandet om jag inte är helt förvirrad...

Tack på förhand!
 

gneken

Medlem
Fråga från en okunnig - Hur funkar Premium gällande insättning på kortet. Hur mycket "plus" tillåts man ha på kortet? Eller är det endast tillåtet att betala räkningen exakt varje månad?

Coop Med Mera Mer kan man ju betala in till och därmed slippa t ex ränta på uttag i utlandet om jag inte är helt förvirrad...

Tack på förhand!
Du får inte ligga mycket plus, då kan ditt kort spärras eftersom det flaggar i deras system.
 

matski

Medlem
Vad innebär "mycket plus"?
Tänkte rent taktiskt om man har t ex en eller två tusen plus på kontot och sedan gör ett uttag utomlands bara någon dag efter insättning. Spärrar de kortet på grund av något sådant menar du? Låter lite väl hårt minst sagt...
 
Toppen