Senaste nytt

Ethiopian Airlines startar Addis Ababa - Stockholm - Oslo 26 mars 2017

Kevinator

Medlem
Maten vi fick på Ethiopian när vi flög till Seychellerna var helt ok, jag skulle inte klassa dem som kulinariska upplevelser, men det var definitivt ätbart och varannan rätt hade högre kvalité än svensk skolmat. Kan det vara så att Ethiopian är duktigare på de lokala rätterna (vilket är alltid något jag väljer när jag flyger med ”udda” bolag) jmf med de västerländska rätterna?
 
Åker ET till Windhoek om nån vecka. När jag läser de senare kommentarerna om krubbet kanske jag ska skatta mig lycklig som åker eco?
 

Mr Planning

Medlem
Om du kommer gilla maten eller ej är nog mer en smaksak.
Blev däremot något dålig i magen på flyget ner från ARN

Flög i deras Cloud 9 en vecka sedan och har inte mkt att klaga på förutom deras katastrofala flygplats.

Det är fortfarande ett smidigt sätt att ta sig ner till ZA med 200% intjäning till EB
 

bnr

Medlem
Maten vi fick på Ethiopian när vi flög till Seychellerna var helt ok, jag skulle inte klassa dem som kulinariska upplevelser, men det var definitivt ätbart och varannan rätt hade högre kvalité än svensk skolmat. Kan det vara så att Ethiopian är duktigare på de lokala rätterna (vilket är alltid något jag väljer när jag flyger med ”udda” bolag) jmf med de västerländska rätterna?
De har jävligt smarrig injera ombord ex-Etiopien.
 

Senator

Moderator
Om du kommer gilla maten eller ej är nog mer en smaksak.
Blev däremot något dålig i magen på flyget ner från ARN

Flög i deras Cloud 9 en vecka sedan och har inte mkt att klaga på förutom deras katastrofala flygplats.

Det är fortfarande ett smidigt sätt att ta sig ner till ZA med 200% intjäning till EB

De har jävligt smarrig injera ombord ex-Etiopien.

Jag håller med att matpreferenser är väldigt personliga/olika/subjektiva men jag är grymt besviken över hela upplevelsen:

(+)
Nya flygplan: A350, B787 både -8 och -9, samt deras B777 -LR och 300-ER är ganska nya
"That's it"

(-)
Maten som sagt
Services: inte en gång på 4 flighter jag fått en fråga om jag vill ha något mer, påfyllning eller dyl
Flygplatsen
Boarding igår i J'burg: skickade iväg alla mot flygplanet med en lång väg till flygplanet medan inkommande crew på en B777-300ER är på väg av :eek: som innebar att vi fick stå 15 min i "fingret" med 32 C ute, och ingen A/C
Boarding Addis: priority med business, barn etc, ombord en buss som vi sedan satt 20min och väntade medan två andra bussar åkte iväg
Kuddar ombord: smutsiga, äckliga örngott :mad: bytte ut 3 stycken
Sprillans ny B787-9 med SÄMRE komfort än äldre B777-300ER. Tajt benplats
Sprillans ny B787-9 där 3 stolar inte funkade

Jag är en relativt enkel kund att göra nöjd, och jag står ut med mycket. Men detta bolag hamnar nu på min shit list tillsammans med "no smiles, no service" Turkish Airlines.
 

pep

Medlem
Oj... nu blir jag nervös. Åker cloud nine till Mahe i februari. Får hoppas att jag har lite bättre tur med allt...
Du skal ikke være nervøs. Kun hvis du forventer det perfekte, vil du blive skuffet. Charmér stewardesserne, og de vil blive fortrolige og mere pro-aktive and hvad Senator oplevede. Det er et eksotisk bolag og staff er af anderledes kultur.
 

Senator

Moderator
Du skal ikke være nervøs. Kun hvis du forventer det perfekte, vil du blive skuffet. Charmér stewardesserne, og de vil blive fortrolige og mere pro-aktive and hvad Senator oplevede. Det er et eksotisk bolag og staff er af anderledes kultur.

Du menar att jag inte är charmig? ;) Du har helt klart en poäng gällande kulturskillnader. Det som jag tycker är tråkigt är att jag flög 3x segment i dec/jan 2012-13 och tyckte Ethiopian var väldigt bra. Det jag upplever är ett bolag med tillväxtvärk.

Jag tittar ofta runt för att se hur personalen interagerar med andra, och det var samma mekaniska sätt på alla flighter. Det är också anmärkningsvärt att man erbjuder mittensätten i Cloud Nine på en B777, både -LR och -300ER samt 2-2-2 på deras nya Dreamliners. Men efter en natt i en sprillans ny B787-9 skulle jag hellre ta mittensäte på en B777 än gångplats på en ny Dreamliner. Det säger ganska mycket.

En dålig flight är ok, även två. Men när alla 4 flighter är av så lång standard då finns det systematiska problem. Ethiopian får t.o.m. amerikanska bolag att framstå som världsledande.

Skulle jag avråda att resa med Ethiopian. Nej, men ha låga förväntningar.
 

pep

Medlem
OK, jeg må sige at de fleste rejser jeg havde med ET daterer sig mere end 3 år tilbage. Både Biz og Eco. Mest BKK-KGL via ADD og NBO. Der var enkelte forsinkelser (regionale flights!) og en enkelt gang havde de fremrykket afgang med 1 time uden at give mig besked. Maden måske ikke til julegranen, men special meals accommodated (mine elskede seafoodmeals :) ). Jeg er måske blevet fortryllet af kvinderne...Charmerende? Jo da, du klarer dig meget fint....det siger alle dine gamle kærester
 
Toppen