Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

M.K

Medlem
Jag känner att vi bara upprepar våra argument hela tiden. "Golfkillen" vägrar på riktigt se speciellt Köpenhamns överlägsna upptagningsområde med bl a Hamburg där CPH känns och är attraktivt nära dem. Ett upptagningsområde som dessutom lätt kan utökas till 4,5 miljoner svenskar som bor närmare DK än ARN. Underskatta inte heller känslan att åka söderut direkt än åt fel håll vilket så klart inte alltid är korrekt men ändå fördel CPH.

De passar dessutom på att gå direkt på strupen till ARN genom att sänka feedertrafikens avgifter med 35%. Ett smart drag nu! Jag kommer återkomma i tråden då konkreta händelser inträffar framöver som visar att jag har rätt denna gång.
 

Pho

Medlem
Jag tror att ZZZebra använder 125 för att SAS antyder att de tar halva avgiften själva genom besparingar.

Sen tror jag att du har både rätt och fel angående ARN-HKG. Rätt i att det blir dyrare att flyga från ARN men i och med att den slingas med andra flyg från ARN så tror jag ändå att den blir kvar. Om någon kan visa hur det skulle kunna slingas om så ändrar jag mig.

Men om vi tänker oss HKG linjen så blir det ju ingen kostnadsökning för de passagerare som startar utanför Sverige om jag förstått det rätt och om linjen flyttas till Kastrup så finns ju kostnadsökningen kvar för alla som startar i Sverige. Så den stora skillnaden skulle väl då bli om Svenskar slutar att resa och Danskar helt plötsligt börjar resa mer?
 

mha321

Medlem
Men om vi tänker oss HKG linjen så blir det ju ingen kostnadsökning för de passagerare som startar utanför Sverige om jag förstått det rätt och om linjen flyttas till Kastrup så finns ju kostnadsökningen kvar för alla som startar i Sverige. Så den stora skillnaden skulle väl då bli om Svenskar slutar att resa och Danskar helt plötsligt börjar resa mer?
I praktiken är det ju det som det handlar om - hur mycket minskar flygtrafiken totalt sätt, är det tillräckligt för att linjen inte ska bära sig eller för att den ska bära sig bättre någon annanstans.

Det är nog få som ändrar avreseort på grund av den. Men det kan vara de som skippar hela resan (vilket väl är poängen med skatten).

Samtidigt så satsar man ju hårt på att dra till sig transit trafik. Men det är ju klassiskt politiskt - raka motsatsen från två olika departement. Men det betyder ju också att med rätt spelade kort så behöver longhaul inte förlora så mycket från arn, de får vara en högre andel transit.

Värre är det nog med en del trafik mot tex Sydeuropa. För ingen lär vilka flyga tex Tyskland-Spanien via Arlanda.

Men i slutändan är det ju i första hand en straffskatt mot svenskar som flyger, inte mot svenska flyg.
 

EKCH

Medlem
Jag tror att ZZZebra använder 125 för att SAS antyder att de tar halva avgiften själva genom besparingar.

Sen tror jag att du har både rätt och fel angående ARN-HKG. Rätt i att det blir dyrare att flyga från ARN men i och med att den slingas med andra flyg från ARN så tror jag ändå att den blir kvar. Om någon kan visa hur det skulle kunna slingas om så ändrar jag mig.

Sådan kan man ikke regne - omkostningen er 250 kr. uanset hvor mange besparinger som SAS gennemfører.

HKG nedlægges sammen med LAX som tilsammen deler to maskiner - kapaciteten flyttes til ruter fra CPH og OSL. Er der bare noget jeg gætter, eller...
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Canadien

Medlem
Sådan kan man ikke regne - omkostningen er 250 kr. uanset hvor mange besparinger som SAS gennemfører.

HKG nedlægges sammen med LAX som tilsammen deler to maskiner - kapaciteten flyttes til ruter fra CPH og OSL. Er der bare noget jeg gætter, eller...
Nej, HKG slingas inte med LAX, det är för långt. LAX går med EWR och HKG med ORD.
 
Toppen