Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

mha321

Medlem
Eftersom flygskatten även straffar oss om vi flyger med anslutning i Oslo eller Köpenhamn, så påverkar den ju inte direkt oss som startar i Stockholm (förutom att det blir dyrare -- men det finns inget rimligt billigare alternativ).

Däremot kan ju de som bor i Skåne t.ex. tjäna på att utgå från Köpenhamn istället för Malmö osv. "Räckvidden" in i Sverige för både CPH och OSL ökar rimligen, men inte ända bort till oss på ostkusten.

Eller så blir det ett uppsving av fler som bokar på separata biljetter och blir sittande på Gardemoen när de missar anslutningen...
 

M.K

Medlem
Trafiken växer överallt i takt med globaliseringen, men ett antal IC-linjer har ARN och OSL fått de sista åren. Vissa som t ex SAS alltid av tradition tidigare hade lagt i CPH.
 

Jonas C

Medlem
Skärmavbild 2018-01-05 kl. 23.19.29.png

Synd.
 

Pho

Medlem
Eftersom flygskatten även straffar oss om vi flyger med anslutning i Oslo eller Köpenhamn, så påverkar den ju inte direkt oss som startar i Stockholm (förutom att det blir dyrare -- men det finns inget rimligt billigare alternativ).

Däremot kan ju de som bor i Skåne t.ex. tjäna på att utgå från Köpenhamn istället för Malmö osv. "Räckvidden" in i Sverige för både CPH och OSL ökar rimligen, men inte ända bort till oss på ostkusten.

Eller så blir det ett uppsving av fler som bokar på separata biljetter och blir sittande på Gardemoen när de missar anslutningen...

Det är nog möjligt att upptagningsområdet ökar något, men jag tror trots allt att de allra flesta resenärer faktiskt prioriterar enkelheten i sitt resande.
Jag kommer fortsätta resa ifrån Landvetter som ligger 20 minuter bort med bil och inte Gardemoen eller Kastrup som kräver först en resa till Göteborg, sedan tåg i några timmar....
På samma sätt kommer antagligen de jag känner som bor i Halmstad att fortsätta och resa ifrån Kastrup eftersom det är enkelt att ta tåget dit jämfört med att ta sig till Landvetter.
 

M.K

Medlem
Enda skillnaden för Dig som har Landvetter som bas är att du får byta på andra flygplatser än Arlanda i framtiden då linjerna flyttas. Givetvis tillkommer 400:- i skatt också!
 
Last edited:

BAS

Medlem
Är det någon som vet exakt hur skatten har utformats? När jag tittar på SAS så verkar som att flyg till USA har flygskatt 250 kr, medan alla destinationer i Asien har 400 kr.

6000 km från Arlanda verkar ju inte gälla nu.
 

Dr. Miles

Expert
Bonusbiljetter borde väl också blivit dyrare? här ARN-ORD

Visa bifogad bild 71036
Har du valt en avgång efter 2018-MAR-31?

När jag väljer Stockholm-Hong Kong T/R i maj 2018 som bonusresa med SAS EuroBonus poäng, tillkommer 400 kronors flygskatt.

Screenshot20180106 01 SK.jpg


Är det någon som vet exakt hur skatten har utformats? När jag tittar på SAS så verkar som att flyg till USA har flygskatt 250 kr, medan alla destinationer i Asien har 400 kr.

6000 km från Arlanda verkar ju inte gälla nu.
Till USA och Kanada är 250 kr.

Sveriges Riksdag skrev:
Ett av dessa problem är att flygskatten inte har någon brytpunkt. Det slutgiltiga förslag som regeringen presenterade i budgetpropositionen för 2018 (2017/18:1) innebär att skatten ska träda i kraft den 1 april 2018 och att tre skattenivåer föreslås: 60 kronor per passagerare för flygresor inom Europa, 250 kronor per passagerare för flygresor till annan världsdel inom 600 mil från Arlanda, 400 kronor per passagerare för flygresor till annan världsdel och längre än 600 mil från Arlanda, med undantag för resor till USA och Kanada då skatten blir 250 kronor.
Flygskatt utan brytpunkt Skriftlig fråga 2017/18:349 Edward Riedl (M) - Riksdagen
 
Toppen