Senaste nytt

Surströmming på SAS flyg?

cbroxe

Medlem
Hej!

Jag har "lovat" en person i London, att jag skall ta med en burk surströmming till honom.

På transportstyrelsens hemsida kan man läsa:

"Surströmming är oftast inte tillåtet att packa vare sig i handbagage eller incheckat bagage på grund av risken för läckage och skador, kontrollera därför med det flygbolag som du ska resa med vad som gäller."

Nån som försökt att ta med sig en burk ombord på SAS flyg (incheckat eller i handbagage)? Nån som vet SAS policyn kring detta?

MVH
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
Hej!

Jag har "lovat" en person i London, att jag skall ta med en burk surströmming till honom.

På transportstyrelsens hemsida kan man läsa:

"Surströmming är oftast inte tillåtet att packa vare sig i handbagage eller incheckat bagage på grund av risken för läckage och skador, kontrollera därför med det flygbolag som du ska resa med vad som gäller."

Nån som försökt att ta med sig en burk ombord på SAS flyg (incheckat eller i handbagage)? Nån som vet SAS policyn kring detta?

MVH

Inte tillåtet.

Får man ta med surströmming på flyget? - Yvonne Danielsson | Facebook

Fun fact. På Örnsköldsviks flygplats sitter det stora skyltar om detta. Jag vet inte om problemet varit extra stort därifrån...

Edit: Jag vill ju vara lösningsfokuserad. Här kan din kompis (eller du) beställa direkt från STorbritannien så slipper ni tänka på det. Oskars Surstromming *(Ship to UK ONLY) – Fermented Herring 300g - ScandiKitchen
 

Dr. Miles

Expert
Stoppa burken i en extra plastburk och plastpåse, släng det i incheckade bagaget och hoppas på det bästa?
Enligt Transportstyrelsens webbsida, surströmming är oftast inte tillåtet även i incheckat bagage.

Transportstyrelsen skrev:
Surströmming är oftast inte tillåtet att packa vare sig i handbagage eller incheckat bagage på grund av risken för läckage och skador, kontrollera därför med det flygbolag som du ska resa med vad som gäller.
Mat och dryck - Transportstyrelsen
 

Gus

Medlem
Hur är det, scannas allt incheckat bagage på svenska flygplatser Arlanda? Och om surströmming upptäckas i bagaget plockas det bort?

Jag köpte en liten gaständare i Australien och packade den mitt i necessären, mitt i min stora väska. När jag kom hem hade kinesiska myndigheten (flög med Air China) lagt en lapp i necessären där det stod att de beslagtagit tändaren eftersom alla sorters tändare och tändstickor är förbjudet i handbagage samt incheckat bagage. :oops:
 

Hachans

Medlem
Hur är det, scannas allt incheckat bagage på svenska flygplatser Arlanda? Och om surströmming upptäckas i bagaget plockas det bort?

Jag köpte en liten gaständare i Australien och packade den mitt i necessären, mitt i min stora väska. När jag kom hem hade kinesiska myndigheten (flög med Air China) lagt en lapp i necessären där det stod att de beslagtagit tändaren eftersom alla sorters tändare och tändstickor är förbjudet i handbagage samt incheckat bagage. :oops:

Ja, allt scannas och har gjort efter händelserna 2001. Om de sen upptäcker den är en annan sak. Men allt bagage röntgas (därav varningarna att man inte ska ha röntgenkänslig utrustning typ film i bagaget).
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen