Senaste nytt

Ditt reseår 2017

bnr

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 75
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 92003
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SK, ET, SA, LH, LX, LO, TK, OS, QR, AB
  4. Nya flygplatser besökta under året? : AGP, BRU, DOH, HND, VIE, IST, GVA, ADD, JNB, MQP
  5. Nya flygbolag testade under året? : ET, SA, OS, QR, AB
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Kanske 40(?) ingen aning.
  7. Bästa hotellvistelse? : Conrad Tokyo
  8. Sämsta hotellvistelse? : Gothia Towers
  9. Bästa reseminnet? : LH F till MEX med min bror!
  10. Sämsta reseminnet? : N/A
  11. Största överraskningen? : Hur jäkla bra QR var, överraskande bra trots att man redan läst så mycket bra om dem.
  12. Annat "första gången" under året? : Första gången söder om ekvatorn.
  13. Mål för 2018? : Resa mer i tjänsten och mindre + bättre privat.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : N/A
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse : Besök på nya Frantzén med @Igorius @Agö @flum @Booyaah - "loosely linked" till BC då jag lärde känna herrarna genom BC.
  2. Bästa loungen : American Express Lounge by Pontus / FCT & FCL FRA
  3. Sämsta loungen : ARN T4 SAS / GVA LX SEN
 

David

Medlem
Hur många flygningar har du gjort? 151
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 89,377 miles
Vilka flygbolag har du flugit? Air Berlin (4), Air New Zealand (2), Austrian Airlines (1), BA (8), Brussels Airlines (5), Ethiopian Airlines (6), Eurowings (2), KLM (2), Lufthansa (3), Qantas (1) Qatar Airways (2), Scandinavian Airlines (119), Swiss (2), Wideroe (1)
Nya flygplatser besökta under året? Christchurch (CHC), Glasgow (GLA), Washington Dulles (IAD), Aberdeen (ABZ), Vilnius (VNO), Addis Ababa (ADD), Capetown (CPT)
Nya flygbolag testade under året? Ethiopian Airlines (ET)
Antal hotellnätter/övernattningar? 145
Bästa hotellvistelse? Intercontinental Düsseldorf var nog den bästa.
Sämsta hotellvistelse? Inget riktigt dåligt, men Best Western Residence Cour i Gent var ingen höjdare.
Bästa reseminnet? Sydafrika i somras eller någon av långhelgerna till USA.
Sämsta reseminnet? Flertalet förseningar, re-routing, övernattningar i Köpenhamn pga SAS dåligt skötta linje CPH-GOT-CPH.
Största överraskningen? Antalet flygningar och hotellätter, trodde faktiskt inte att det skulle bli så mycket resande.
Annat "första gången" under året? Top tier hos hyrbilsfirma (Europcar Prestige Elite VIP), Afrika,
Mål för 2018? Har inte riktigt hunnit tänka på det än...
Detta hade inte hänt utan BC under 2017? Vet ej.

Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse?
Årliga resan till Barcelona.
Bästa loungen? Gillar Qatar Airways Al Mourran på DOH.
Sämsta loungen? Någon av Ethiopians lounger på ADD.
 
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 37
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 35.000
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS (26), Aegean (6), Singapore Airlines (2), Thai Airways (2), Brussels Airlines (1)
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Bali (DPS), Bangkok (BKK), Singapore (SIN), Tokyo-Haneda (HND), Milano (MXP), Thessaloniki (SKG), Bryssel (BRU), Umeå (UME)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Singapore Airlines (SQ), Thai Airways (TG), Brussels Airlines (SN)
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : ~ 60
  7. Bästa hotellvistelse? : Radisson Blu Milano
  8. Sämsta hotellvistelse? : Någon av alla Scandicövernattningar i Sveriges inland
  9. Bästa reseminnet? : Singapore Airlines businessclass mellan Singapore och Tokyo
  10. Sämsta reseminnet? : Att jag missade Thai Airways spaavdelning på Bangkok
  11. Största överraskningen? : Singapore Airlines, grymt bra service.
  12. Annat "första gången" under året? : Första "riktiga" bonusresan
  13. Mål för 2018? : Hålla igång resandet.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : N/A
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: N/A
  2. Bästa loungen: ANA, Tokyo - Narita
  3. Sämsta loungen: SAS Inrikes T4
 

fcx

Medlem
Oj, inlägg nummer 5000. Det väcker känslor och manar till eftertanke, för det kunde man inte ha anat när jag registrerade ett konto för fem år sedan.

  1. Hur många flygningar har du gjort: 111
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året: 96 785 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit: SAS, Finnair, Lufthansa, Norwegian, Swiss, LOT, United, EVA Air, BRA, Iberia, KLM, BA, Austrian, Asiana, Brussels, Wideröe
  4. Nya flygplatser besökta under året: MAD, LGW, TPE, KEF, ICN, JOE, BLQ, BUR, SJC.
  5. Nya flygbolag testade under året: EVA Air (utmärkt), Iberia (bra), Asiana (OK), Wideröe (meh).
  6. Antal hotellnätter/övernattningar: 60 (plus ett antal övernattningar på icke-hotell)
  7. Bästa hotellvistelse: Conrad Seoul
  8. Sämsta hotellvistelse: Hotel Hilda (ett enkelt bed-and-breakfast i Reykjavik, men som kostade 2200 SEK per natt. Tur att någon annan betalade.)
  9. Bästa reseminnet: Los Angeles och San Francisco en dryg vecka med min mor.
  10. Sämsta reseminnet: En genuint dålig reseupplevelse (från start till mål) med KLM i biz LIS-AMS-ARN.
  11. Största överraskningen: Hur bra Norwegian premium eco faktiskt är (tre resor i år).
  12. Annat "första gången" under året: Första gången jag når riktig status i ett hotellprogram på ett "ärligt" sätt. Jag har bott ihop mitt HHG för 2018, allt annat har varit matchningar, kampanjer eller aktieägande.
  13. Analys av målen för 2017:
    * Tillbaka till Australien. Misslyckat. Hade planer för höstsemestern, men det blev Seoul istället.
    * Bemästra bolagets nya resepolicy. Avklarat. Majoriteten av bolagets alla resor sker numera utanför policyn, så de kan inte sparka oss allihopa.
    * Ta ut fler semesterdagar än jag tjänar in. Misslyckat. Inte ens nära.
  14. Mål för 2018:
* Tillbaka till Australien. Antingen på poäng eller på SQ (bra priser och intjäning från ARN). Ska skicka in semesteransökan ASAP för nästa höst.
* Flyga AA. Det var för länge sedan sist.
* Ta ut fler semesterdagar än jag tjänar in.​
  1. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? Jag satt på hotellrummet i Boston. Hemresan bokad med SAS 737-expressen i biz, men jag fick ett infall och tänkte "f**k this", ringde SAS och bokade om till Lufthansa F (via San Francisco).
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Barcelona. Som vanligt.
  2. Bästa loungen: United Global First SFO. (FCT kanske inte ska räknas som en lounge?)
  3. Sämsta loungen: Kanske inte sämsta loungen, men största besvikelsen var Asiana business lounge i ICN. Kändes som en enklare tredjepartslounge med extra många stolar, och inte en hemmabaslounge för ett fullservicebolag.

upload_2017-12-27_0-40-6.png
 

Carlinhos

Medlem
    1. Hur många flygningar har du gjort? : 52
    2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 42k
    3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Finnair, Norra, Eurowings, Wizz, NextJet,Swiss
    4. Nya flygplatser besökta under året? : Kokkola, Nürnberg, Nice, Billund
    5. Nya flygbolag testade under året? : Norra, NextJet
    6. Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 20
    7. Bästa hotellvistelse? : The Ned, London
    8. Sämsta hotellvistelse? : Hotel Century, Géneve
    9. Bästa reseminnet? : Umbrien
    10. Sämsta reseminnet? : Inställd flight från London
    11. Största överraskningen? : Puro hotel Gdansk
    12. Annat "första gången" under året? : -
    13. Mål för 2018? : Behålla EBG
    14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : -
    Bonusfrågor:
    1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: -
    2. Bästa loungen: Senator LHR
    3. Sämsta loungen: Starallaiance Amsterdam
 

staff

Medlem
Mitt flygande ar pa en stadigt nedatgaende trend -- farre flygningar 2017 an 2016, som i sin tur var farre an 2015. Dock ar andelen resor i J och F fler (69% av legs, 79% av flugna miles) an foregaende ar. Mina flygresor verkar ocksa ha blivit langre, med ett snitt pa over 2,000 miles per leg i ar.

Samtidigt prioriterar vi mer och mer hotelluppleveser framfor flyg. Flyger hellre i Y/Y+ och bor bra an att flyga C/F och bor halvbra (om man nu maste valja) eftersom vart resmonster innebar att vi spenderar max 10-12 timmar i ett flygplan men flera natter pa hotell. Matt i antal natter bodde vi mest pa Park Hyatts i ar, foljt av Grand Hyatts, Andaz, Hiltons och Small Luxury Hotels.

Basta flygminnen i ar var Emirates F (forsta gangen), Finnair Business, Lufthansa Business och Singapore Suites (har flugit tidigare men denna resan var fantastisk).
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 32
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 64,747 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Lufthansa, Emirates, Cathay Pacific, Cathay Dragon, United, Juneyao, Austrian, SAS, Iberia, Finnair, Qatar Airways, Singapore Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Biarritz, Bordeaux, Nairobi
  5. Nya flygbolag testade under året? : Juneyao, Iberia
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 46
  7. Bästa hotellvistelse? : Les Sources de Caudalie, Park Hyatt Shanghai, Taj Mahal Palace Mumbai
  8. Bästa reseminnet? : Smekmanad i Bordeaux med omnejd, svensexa i Macau och HK
  9. Största överraskningen? : Taj Mahal Palace i Mumbai var fantastiskt. Uppgraderingen till Diplomat Suite pa 88 vaningen i Park Hyatt Shanghai var kul det ocksa.
  10. Annat "första gången" under året? : Forsta besoket i Kenya. Forsta flygningen med A350 (Finnair och Cathay Pacific). Forsta gangen i Emirates F.
  11. Mål för 2018? : Maldiverna i Februari. Safari i Kenya. Testa nya hotell. Forsoka beta av flygbolag jag inte testat i First (Lufthansa?)

Bonusfrågor:
  1. Bästa loungen: Ar trakig och sager mina hemmalounger -- CX The Pier och Qantas Club pa HKG. Qatar's lounge i Doha var fin men lite for storskalig for min smak.
  2. Sämsta loungen: I jamforelse med helheltsupplevelsen i ovrigt -- SQ The Private Room pa Changi. Har varit har flera ganger nu och det ar verkligen consistently medelmattigt. Seg service trots max 5-6 gaster i loungen. A la carte-menyn och maten oinspirerande. Daligt brod och odrickbart capsule-kaffe. Vidoppen dorr in till det hogljudda och till synes smutsiga koket. SQ borde verkligen ha fixat deras markupplevelse nar de lanserade den nya Suites-produkten tidigare i december.

Inleder 2018 med 9 timmar i CX economy den 1 januari...
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
1. Hur många flygningar har du gjort? : 66 stycken enligt Tripit.
2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : Drygt 88000 om statistiken stämmer.
3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, American Airlines, United, Swiss, Adria, Luxair, Icelandair, LOT, ANA, Thai, Air NZ, Ethiopian.
4. Nya flygplatser besökta under året? : SYD CHC AKL BNE SDJ BHX LUX RMI KEF MIA VCE
5. Nya flygbolag testade under året? : Air New Zealand, ANA, Icelandair, Luxair
6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Får det till 100 hotellnätter men det kan vara någon mer.
7. Bästa hotellvistelse? : Waldorf Astoria Amsterdam tätt följt av Sofitel Auckland
8. Sämsta hotellvistelse? : Ont om bottennapp även i år. Svituppgradering på Statt Hudiksvall var trevligt men hade hellre tagit ett rum som inte ligger ovanför järnvägsspåret (ja, tåget går mer eller mindre genom hotellet).
9. Bästa reseminnet? : Första turen till Nya Zeeland var riktigt minnesvärd som helhet. Annars en tidig sommarmorgon i ett nyvaket San Marino med landet för sig självt i en timme eller så.
10. Sämsta reseminnet? : Om det finns något så har jag förträngt det. Väntar fortfarande på det stora missödet under resa.
11. Största överraskningen? : Att sommarens temaresa genom Europas mikrostater blev så lyckad. Mycket planering för att resa kortaste vägen mellan dessa mikrostater men det klaffade.
12. Annat "första gången" under året? : Första besöket i Oceanien. Äntligen vågat köra bil i vänstertrafik (det är inte så märkvärdigt).
13. Mål för 2018? : Testa söderhavet. Kanske även dags för Lufthansa F? Kanske även dags för fjäll och snöklädda berg efter flera år av palmer?

Uppföljning av mål 2017: Målet var: "Ny kontinent! (Australien). Borde se mer av Sverige också..."
Klarade Australien (Oceanien) men slarvade med Sverige. Skärpning!

14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Den galna idén med resa i Europas mikrostater. Idén kom visserligen från en bok men utan inspiration härifrån hade det stannat vid idé-stadiet.

Bonusfrågor:
15. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Inga stora event för min del, men det var jul att sy ihop en IRL-träff med
@jumbooze - vi reste om varandra i Chicago men råkade vara i Orlando samtidigt. En liten värld.
16. Bästa loungen: Air NZ i Auckland men Icelandair Saga Lounge ligger också bra till. Tre sorters lounge-sill torde vara unikt i världen.
17. Sämsta loungen: AA Admiral Club i Orlando vinner inga priser men annars inga bottennapp här heller.
 

Glenn E

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 82 varav 6 Första Klass, 20 Business, 10 SAS plus, 46 Ekonomi
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 109637
  3. Vilka flygbolag har du flugit? :Malaysia Airlines, Cathay Pacific, Finnair, SAS, Lufthansa, Thai, Air Asia, Swiss, Norwegian, Wizzair, LOT, Germanwings, Turkish Airlines, ANA, Singapore Airlines, KLM, Air Berlin
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Kathmandu (KTM), Bourgas (BOJ), Mumbai ( BOM), Berlin (TXL)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Norwegian, Air Berlin, Germanwings
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 72 varav 62 på Hilton, och 10 övriga
  7. Bästa hotellvistelse? : Conrad Bali , fick en Conrad Svit
  8. Sämsta hotellvistelse? :
  9. Bästa reseminnet? : Delat mellan Cathay Pacific och ANA första klass
  10. Sämsta reseminnet? : Tja Wizzair från Bourgas till Warszawa var inte så bra.
  11. Största överraskningen? : Att handikappservicen på flygplatserna var så bra. Jag skadade foten i Augusti.
  12. Annat "första gången" under året? : Jorden runt motsols
  13. Mål för 2018? : Att behålla SAS diamant och klara minst Hilton Guld
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Fick en fantastisk jorden runt bokning på SAS poäng.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: trevligt med BC träff i Göteborg
  2. Bästa loungen: FCL Frankfurt Schengen delen
  3. Sämsta loungen: Får bli SAS Arlanda T4

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Vaniljvodka

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort: 39 (nytt rekord)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året: 68.237
  3. Vilka flygbolag har du flugit: SAS (13), Lufthansa (5), Austrian (4), Turkish (4), LOT (2), Norwegian (2), Swiss (2), Singapore (2), TAP (2), Thai (2), Asiana (1)
  4. Nya flygplatser besökta under året: Narita, Incheon, Changi, Denpasar, Sarajevo, Haneda
  5. Nya flygbolag testade under året: Asiana, Singapore, TAP, Thai
  6. Antal hotellnätter/övernattningar: 23 (väldigt korta resor överlag)
  7. Bästa hotellvistelse: Villa Campuhan, Bali
  8. Sämsta hotellvistelse: Inget som stack ut.
  9. Bästa reseminnet: Första longhaul F i våras (Asiana och Thai) samt första LH F på juldagen till Tokyo. Som för övrigt seglat upp som en ny favoritstad med två besök i år.
  10. Sämsta reseminnet: Att korta min New York-vistelse i oktober pga sjuk hund hemma. Glad för att SAS lyckades hitta bonusplats i Plus på direktflyg hem ca 15 timmar före avgång. Innebar att jag inte lyckades förnya EBG för första gången sen jag först flög ihop ett sånt 2013 (men jag klarar mig nog).
  11. Största överraskningen: Att maten i F inte höll högre klass. Rätt besviken på många av rätterna hos både Thai, Asiana och Lufthansa. Ätit bättre i många businesskabiner.
  12. Annat "första gången" under året: Startade en podcast om flyg och flygpoäng.
  13. Mål för 2017: Behålla EBG. Planera nya bonusresor med Star Alliance. Kanske äntligen lyckas boka min första mistake fare. Jag är alltid alldeles för långsam (samt EuroBonus-fixerad).

    Lyckades ej behålla EBG (se ovan). Fick till slut in en LH F. TAP-dealen till JFK kanske inte räknas som en mistake fare, men det var helt klart den bästa business-deal jag bokat.

    Mål för 2018: Flyga mindre och att mina första flyg med infant går bra. Hoppas kunna boka nån fin 2-4-1-resa i C med familjen till hösten.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017: LH F och FCT.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Pass.
  2. Bästa loungen: FCT
  3. Sämsta loungen: LOTs *A Gold-lounge på WAW tyckte jag var väldigt klaustrofobisk.



    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

marbe166

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 14
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 14224 NM, 16372 Imperial Miles, 26342 km
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Germanwings, Emirates, KLM, Lufthansa, Air Dolomiti
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Kuala Lumpur (KUL), Bologna (BLQ)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Inga
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 9
  7. Bästa hotellvistelse? : NH Bologna De La Gare
  8. Sämsta hotellvistelse? : Empress Hotel Sepang
  9. Bästa reseminnet? : Studiebesöket på Aeroporto di Bologna, som bl.a. innefattade en tur i deras Lamborghini Follow Me-bil, lastning av Lamborghinis i B777 och push-back av A321.
  10. Sämsta reseminnet? : Resan som inte blev av. Skulle ha åkt till Belgrad den 10 December, men p.g.a. snökaos ställdes planet från DUS in och tågen till FRA från Köln var också inställda, så jag kunde inte ta mig till den ombokade direktflighten. Fick också reda på den hårda vägen att jobbets 24h-resebyrå är helt oanvändbar. De kunde inte ens boka en tågbiljett åt mig! (rant over)
  11. Största överraskningen? : Att jag inte var helt död efter att ha flugit Economy DUS-DXB-KUL.
  12. Annat "första gången" under året? : Första gången i ett avisningsfordon.
  13. Mål för 2018? : Fler flighter än 2017.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : -
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Insamlingen av EB-poäng till ESSA.
  2. Bästa loungen: Ingen besökt, alla mina statusar har gått ut, och inga C-flighter... :(
  3. Sämsta loungen: -
 
Toppen