Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

palmen

Moderator
Ytterligare ett steg framåt i C37 på CPH idag. Tydliga utrop, tydliga avvisanden, och gott om plats för folk att faktiskt gå åt sidan och släppa fram. Och tydliga skyltar på skärmarna dom förklarade! Grön färg indikerar de som boardar, gult är nästa zon, rött får vänta.
407291eb13d8628b6876eaae3c3a4fff.jpg
HURRA! Kan vara det bästa som inträffat sedan hjulet uppfanns. Kul att se att det går åt rätt håll.
 

Alster

Medlem
Klara och tydliga besked när det slog över till alla passagerare. Och de väntade också - de släppte inte på G förrän kön från F var tom osv.

Riktigt bra. Får hoppas det är något som ska testas och sedan införas överallt under 2018. Jag tror inte riktigt på det men man får väl hoppas!
9f79dd714953b4fa2a71e30fbe0cf767.jpg


Edit: det kanske är något nytt för att det är sas Ireland som flyger den? :)

Edit 2: hot damn vad är det som händer! Kabinpersonalen tog hand om jackan vid boarding. På sas. I plus. Inom Europa.

Edit 3: och där kom diamond recognition i plus från purser, med välkomnande, handslag och allt.
Wow!
Får se hur det ser ut på ARN i januari....Tänk om det skulle komma WiFi ombord också
 

mha321

Medlem
(väljer att inte citera det inlägget)

Det här börjar väl egentligen bli ordentligt off topic för en prio boarding tråd och borde kanske egentligen ligga i en IE-tråd, men eftersom jag började med kommentarerna, så följer jag upp med turn hem här också.

Även den var faktiskt riktigt bra, och denna gång med svensk besättning. Båda gångerna hade jag en hel 3:a till mig själv, och ingenstans var det någon i Plus som behövde stå ut med mittsätesryttare. Detta hjälper naturligtvis, både med upplevelsen i sig och med belastningen på crew. Båda gångerna A320NEO, så samma kabin. Första flighten på 2B (totalt 5 rader plus), andra flighten på 3B (totalt 3 rader plus).

Kan inte bedöma prio boardingen - när jag kom till gate var det bara 10 personer kvar som skulle boarda. Men just LHR brukar den ju faktiskt fungera på.

Skillnader i servicen som jag noterade:
  • Bra service på båda flygningarna, men det kändes att IE-besättningen var "hungrigare". Detta kan ju naturligtvis vara nyhetens behag, de kanske kommer in i lunken de också.
  • Ingen gardin!!! Med SE-besättningen var den fördragen kanske en tredjedel eller hälften (av sträckan i sidled alltså, inte av tiden), men den klassiska "vi låser in oss här framme" var inte på någon av flighterna. Men IE-besättningen var definitivt ute och tittade till passagerarna mer proaktivt löpande under resan.
  • Bara IE-besättningen som tog av jackan.
  • Bara IE-besättningen som lämnade Diamond-recognition (båda de två som arbetade i Plus kom fram och presenterade sig personligen). Jag var enda Diamond i Plus på vägen dit -- eftersom ingen recognition gavs på vägen hem så vet jag inte hur många det var där.
  • På SAS IE serverades både öl och GT i glas-glas. På SAS SE serverades både öl och GT i plastglas.
  • Det märktes vid utropen på SAS IE att de inte riktigt har vanan innan, en del läsande i papper och lite stakande under utropen. Det märktes vid utropen på SAS SE att det var lite svårt att improvisera på Engelska -- en hel del som blev fel och togs om när man skulle förklara att man kunde ladda mobiler eftersom det var A320NEO. Totalt gick naturligtvis utropen snabbare på SAS IE eftersom de bara hade ett språk (samma med safety briefing)
  • På SAS SE fick man med i utropen att man vänligen absolut skulle köa till toaletterna precis utanför de blå gardinerna (alltså i jämnhöjd med plus rad 1 och 2 -- det sade man inte explicit förstås, men det är så det blir. Undebart för priokänslan). SAS IE sade ingenting om det. Höll inte koll på om folk faktiskt köade inne i galley, men det var ingen kö ute i Plus åtminstone.
  • Hörde att IE-besättningen proaktivt tog kontakt med damen som satt på raden bakom mig och förklarade detaljer om hennes connection (till Belfast med Aer Lingus). Inget sådant gjordes på hemresan, men det kan ju vara för att det inte var någon inom hörhåll från mig som faktiskt hade connection.
  • SAS IE lämnade specifikt ut de där små korten de har och "please go on the website and leave some feedback if you enjoyed the flight". Som skandinav så stör jag mig en aning på sådan solicitering. Sedan hade jag visserligen planer på att göra det ändå eftersom upplevelsen var så bra...
  • Också lite intressant att man väldigt tydligt är brandad med SAS Ireland. På t.ex. safety card i stolsfickan står det stort och tydligt "SAS Ireland" -- men det står ju definitivt inte "SAS Sweden" och "SAS Denmark" på de som flyger därifrån.
Summa summarum är att båda besättningarna levererade bra service, men IE-besättningen definitivt med en högre premium-touch.
 
Toppen