Senaste nytt

Varför misslyckas flygbolagen så ofta med att ge poäng?

Malu

Medlem
Det tycker jag är onödig försiktighet (läs anpassning till amerikanarnas "säkerhets"hysteri), vi bokar biljetter med tilltalsnamn + efternamn trots att tilltalsnamnen inte är först, och det är inga problem.

Pjo. Problemet är att vi ändå brukar skapa förvirring då vi har tvillingar och de båda har ett av mina förnamn som första respektive andra namn, dock inte tilltalsnamn. Lösningen är att skriva ut allt 100% helt enligt passen...
Men vi får väl skylla oss själva som inte tänkte på det vid namngivningen. ;)
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Det känns nästan som om det skulle kunna vara något slumpvis för att undvika att vi ska få poängen så lätt. I mitt exempel ovan kan det inte vara namnet det är fel på, samma flygbolag gav nämligen det anslutande flyget helt korrekt.

När man lägger in bonusprogrammet i en bokningen görs också en koll gentemot en namndatabas. Om inte det första namnet (och efternamnet) stämmer överens med bokningen så måste man lägga in numret manuellt.
 

rob74

Medlem
Hos SAS brukar det bli trassel när man reser på två olika PNR och länkar ihop dem, för att få bagaget till slutdestinationen.
Har fått efterregistrera alla sådana resor hittills. Leg 2 har aldrig gått in per automatik, trots EBG på boardingpasset mm.

Förra sommaren reste jag under loppet av 7 dagar KRN-ARN-SDL-ARN-CPH-ARN-VBY-ARN-SFT-ARN-KRN. 6 av sträckorna var i Z och 4 i blandade ekonomiklasser. Gissa om det var upplagt för strul...
Dessutom blev ARN-SDL (sista flighten för dagen) inställd och ersatt med buss, grrrrr!
Fast de poängen bad jag dem över disk på ARN att se till att de kom in på kontot. Fick genast hela deras mailkorrespondens + bekräftelse på att det var utfört.
 
Min konspirationsteori är:
Flygbolaget har data-script som "slumpvis" missar att registrera poäng/miles.

Flygbolaget: "Om passageraren gör Retro claim, that's fine. Vi ger dem poängen. Annars slipper vi att ge dem poängen (därmed bättre resultat). :cool:"


Jag sällar mig till Dr. Miles konspirationsteori.

På senare tid har jag flera resor där poäng ej blivit registrerad trots att jag angivit nr vid bokning och visat kort vid incheckningsdisken. Det är inte trovärdigt att ett modernt bokningssystem inte klarar av poängregistrering.
Om däremot överföring av pengar från kundens konto till flygbolaget uteblivit då hade denna bugg omedelbart åtgärdats!
 
Toppen