Senaste nytt

SAS EuroBonus American Express® Premium Card

palmen

Moderator
En vän undrar ifall köp av valuta på Forex räknas som spend för att kunna få vouchern? Jag har läst genom villkor och viktig information men kan endast se att köp av valuta ger inga eb poäng samt att "Kontantuttagsavgiften är 4% av uttaget belopp, lägst 25 kr per uttag.Valutaväxlingspåslag är 2,00 % på valutakursen"
Mig veterligen räknas det inte som spend, har dock inte testat själv. Det känns dock rent generellt som ett rätt dåligt sätt att bygga spend om det skulle fungera
 

fcx

Medlem
En vän undrar ifall köp av valuta på Forex räknas som spend för att kunna få vouchern? Jag har läst genom villkor och viktig information men kan endast se att köp av valuta ger inga eb poäng samt att "Kontantuttagsavgiften är 4% av uttaget belopp, lägst 25 kr per uttag.Valutaväxlingspåslag är 2,00 % på valutakursen"

Jag har testat, forex räknas som kontantuttag.
 

gneken

Medlem
Hej, god jul till alla!

en snabb fråga om kreditgränsen på min Amex Premium. Min Kreditgräns är 45 000kr, men vill gärna betala fakturan över 50 000kr. Är det möjligt att bara överföra 5 000kr innan jag betala fakturan, så min kreditgräns är höjd till 50 000kr?

Tack på förhand,

/K
Hade ungefär samma fråga till AMEX och det skulle inte gå om man har petat in större summor på så vis och går över sin gräns. Skulle på något sätt flaggas upp och ditt kort kan frysas om jag förstod henne på kundtjänst rätt.
 

Meazza

Medlem
Hej, god jul till alla!

en snabb fråga om kreditgränsen på min Amex Premium. Min Kreditgräns är 45 000kr, men vill gärna betala fakturan över 50 000kr. Är det möjligt att bara överföra 5 000kr innan jag betala fakturan, så min kreditgräns är höjd till 50 000kr?

Tack på förhand,

/K
Två förslag att prova:
1. Betala 45K med kortet, resten på annat sätt.
2. Betala en del med kortet, betala in motsvarande till Amex (så att skulden nollställs), betala resten i en ny betalning med kortet.
 

patteng

Medlem
Hade ungefär samma fråga till AMEX och det skulle inte gå om man har petat in större summor på så vis och går över sin gräns. Skulle på något sätt flaggas upp och ditt kort kan frysas om jag förstod henne på kundtjänst rätt.

Jag ringde också in till AMEX angående den frågan, det skulle som sagt inte gå, då de inte är en bank var deras svar.
 
Hej!

Jag och min sambo har anlänt till Australien och vårt bagage är försenat. Jag undrar,

a) Vi har ett gemensamt incheckat bagage - får vi 2000 kr i ersättning per bagage eller per person?

Svar : Det blir nog 2000kr i ersättning, vidare så måste din sambo antingen ha ett eget, eller extra kort för att också få ersättning, är ni tex inte skrivna på samma adress och köpet har gjorts på ETT kort gäller inte 2x ersättning heller.

b) enligt Qatar services ska vi få väskan på tisdag dock är vi borta hela dagen och kan inte ta emot väskan. Ponera att väskan levereras på onsdag - gäller då 4000 kr i ersättning? (Då vi är anledningen till att väskan inte levererades inom 48h)

Svar: Se till få en PIR-rapport (ett måste!) och dom räknar x-timmar efter ni kommit fram till slutdestinationen. Dom tar nog ingen hänsyn till om ni när borta, bagaget har ju per def kommit fram till sin slutdestination.
 

Kaik

Medlem
Två förslag att prova:

2. Betala en del med kortet, betala in motsvarande till Amex (så att skulden nollställs), betala resten i en ny betalning med kortet.

Tack, det var också min tanke. Jag kan dela upp mina 50.000kr till 2 eller mer betalningar. I.e. använda amex för att betala 45.000kr först, överföra samma summan tillbaka till Amex så att skulden är noll, och sen betala resten (5.000kr)

Tack också till ditt svar, gneken
 

Meazza

Medlem
Hade ungefär samma fråga till AMEX och det skulle inte gå om man har petat in större summor på så vis och går över sin gräns. Skulle på något sätt flaggas upp och ditt kort kan frysas om jag förstod henne på kundtjänst rätt.
Jag ringde också in till AMEX angående den frågan, det skulle som sagt inte gå, då de inte är en bank var deras svar.
Som beskrivet ovan så fungerar det dock att delbetala fakturan, nolla sin skuld och därefter betala in resten.
 

Tonton

Medlem
Det går även att hamna minus på sitt kreditkort. Jag gjorde det senast för några dagar sedan.

Handlade för en summa som var cirka 6k SEK över min tillgängliga kredit på kortet. Inga problem. Betalade in pengar direkt på kortet för att slippa några potentiella problem men ändå skönt att veta att det går att handla över gränsen några enstaka gånger (har gjort någon enstaka hundring tidigare).
 
Toppen