Senaste nytt

PoM mot ljuset - Söderut 17/18

squeezen

Medlem
B68240F2-9193-4094-B4F1-1E6F1AEFF98C.png


Nästa flight....?
 

Peter65

Medlem
Som sagt Cathay First levererade, var även inne i business-delen verkade kanon.
I business-delen fanns det en buffé att plocka ifrån, vilket inte finns i First-delen, där är det en restaurangdel, både för å nackdel , beror ju på vad man gillar.
CX-flighten gick från gate 42... skapligt långt från loungen, kartan sa att det skulle ta 20 min att gå, vet inte om det stämde, glömde att kolla på klockan...

London Heathrow - Hong Kong
CX 250 B777-300ER (B-KPP)
18.00 - 13.55
18D+18G


Bland de första på flighten, vi var i kabinen typ 50 min innan vi rullade.
B2A801E5-67B6-4BD8-BBD2-5DDA4F9C6026.jpeg


Måste säga att det var ganska mixad service, jag på D-sidan låg alltid efter G-sidan vad det gäller pre-flight drink och menyn.

Just nu, när vi e på väg till startbanan har jag inte fått menyn, men andra gången har fått. Får se vad som händer om en stund.

Menyn blev levererad strax före drinken, eftersom vi tidigare flugit Cathay ett antal gånger är inte valet svårt..... Pacific Sunrise, en uppfriskande kombination av champagne and Drambuie med zest av apelsin och citron. Väldigt GOTT! tillsammans med varma nötter

D5698503-440C-445B-8EE5-78E42B1FFDA5.jpeg

Champagnen som serveras ombord är Champagne Deutz Brut Classic NV

Middagen är följande

FOR STARTERS
^ Ham hock and pea terrine with red onion marmelade and asparsgus spears
^ Mixed salad with tomato, cucumber and peppers, Fig vinaigrette

FOLLOWED BY
^ Braised chicken, yu hsiang chilli sause, Shanghainese pak choy and steamed Jasmine rice
^ Seared herb beef fillet, roasted vegetables, parsley potato mash, onion marmelad and red wine sauce
^ Salmon, haddock potato fish cake, spinach, seasonal vegetables and lemon dill cream sauce
^ Papparadelle with spicy tomato sauce

CHEESE AND FRUIT
^ Camenbert Le Fin Normand, Wookey Hole Cave Aged Cheddar, Black Blue Premier Cru, crackers and grapes
^ Fresh seasonal fruits

AND TO FINISH
^ Lemongrass creme, pinapple
^ Toffe Apple pecan crisp

and pralines and coffee (or Tea)

Förrätten med skinka, vitlöksbröd och skumpa = mycket gott
377CFC77-8E76-4EF2-861B-26C89472218D.jpeg

Valet på varmrätten stod emellan de 3 första, samvetet säger att jag borde äta fisk denna vecka isf för kött (är ju köttälskare)... valet blev fågel nå`t mitt i mellan då blir samvetet lite lugnare ;)
Kyclingen var mycket, mycket god, riset perfekt men kombinationen med shiraz-vin nja... dock mitt val. Men vinet är gott... separat ;)
0EBD390D-D900-4B2D-A9FB-874684F6452E.jpeg

Ost.... går INTE att förhandla bort... det med portvin mmmm, tror inte jag behöver säga mer
Ok, portvin fanns inte :eek: blev Chateau de Levant Sauternes 2016 - helt ok
FF7D8479-C418-4CC4-9560-C79186E2476B.jpeg


Kexen bakom tallriken är Tuc Original exporterat från Coop eller Ica o_O

Lemongrass-dessert
6C306513-B44B-45B3-A2E9-BA34B018A084.jpeg


Har suttit en stund nu och försökt få ordning på CX-studio med filmer, tv etc. Jag är tekniker, förvisso inom bygg, men jag tycker hela upplägget är väldigt rörigt.... hur kommer man tillbaka till sidan före man var på? Vet ej än... kanske gör om, gör rätt :cool:

SNACKS
^ Burger, cheddar cheese, beeroot relish on brioche bun with fries
^ Fish balls with pak choy in noodle soup
^ Mövenpick Ice cream

Hmmmmm det sista låter bra.... lite senare kanske
Det blev en glass :D
E412C43B-D98A-49FC-AFFD-8B020A47BC0A.jpeg


Det blev en pyjamasvandring hela vägen ner till stjärten, helt fullt flyg sånär som ett par platser i ekonomi.
Somnade som en stock och sov väldigt bra fram till 1,5 timme innan landning.


BREAKFAST
^ Orange or Apple juice
^ Mango and passionfruit smoothie
^ Fresh seasonal fruits
^ Bircher muesli

FOLLOWED BY
^ Tomato omelette, veal sausage, mushrooms and tomato
^ Stir fried rice vermicelli, duck julianne, presereved snow vegetables, bambo shoots
^ Shredded pork and mushroom congee with preserved cabbage

Det sista hoppar jag över, har gjort tänker inte att göra det igen.

BREAD SELECTION
^ Assorted breakfast bread

^ Coffee or Tea


Hoppade över frukosten, är ingen frukostmänniska, bara man får kaffe är det lugnt ;)

Hela flighten var mycket bra, Cathay-crew levererar bra som alltid.

Nu några timmar att fördriva på flygplatsen innan vi sätter oss på nästa flight.

Vi hade tänkt att ta oss ut, dels för att få lite luft och titta på Star Wars på iMAX-bion på flygplatsen. Passkön var väldigt lång och vi frågade hur lång tid det skulle ta, räkna runt 30 min sa kvinnan. Hon sa också att kön in till säkerhetskontrollen är och kommer att ta tid, då det är många som reser över julen. Funderade lite och beslutade att vi stannar kvar på flygplatsen.

Just nu sitter vi The Pier-First, mycket trevlig lounge. Blir strax lite lunch i matsalen.
19C3796E-5A24-4A60-B93F-BA9FB6D1F249.jpeg


89350790-7D79-459D-8F60-95BE3B217FE7.jpeg


Hittade en intressant ölmaskin :p, knappar att trycka på är skoj, ut kom Tsing Tao från fat.
B003B0DE-783B-4A0E-A722-A66853B0EAE7.jpeg


Kan bli en annan lounge om tiden räcker till, rapport kommer.
 

nollbit

Medlem
Jag flyger bara Star Alliance nuförtiden, men Cathay:s lounger får mig alltid att smälta av nostalgi. Funderar ofta på att flytta till Hong Kong och skaffa ett tekniskt säljjobb så att jag måste flyga Asien runt med CX och ha HKG som hemmabas.
 

rosenstam

Medlem
Som sagt Cathay First levererade, var även inne i business-delen verkade kanon.
I business-delen fanns det en buffé att plocka ifrån, vilket inte finns i First-delen, där är det en restaurangdel, både för å nackdel , beror ju på vad man gillar.
CX-flighten gick från gate 42... skapligt långt från loungen, kartan sa att det skulle ta 20 min att gå, vet inte om det stämde, glömde att kolla på klockan...

London Heathrow - Hong Kong
CX 250 B777-300ER (B-KPP)
18.00 - 13.55
18D+18G


Bland de första på flighten, vi var i kabinen typ 50 min innan vi rullade.
Visa bifogad bild 70352

Måste säga att det var ganska mixad service, jag på D-sidan låg alltid efter G-sidan vad det gäller pre-flight drink och menyn.

Just nu, när vi e på väg till startbanan har jag inte fått menyn, men andra gången har fått. Får se vad som händer om en stund.

Menyn blev levererad strax före drinken, eftersom vi tidigare flugit Cathay ett antal gånger är inte valet svårt..... Pacific Sunrise, en uppfriskande kombination av champagne and Drambuie med zest av apelsin och citron. Väldigt GOTT! tillsammans med varma nötter

Visa bifogad bild 70353
Champagnen som serveras ombord är Champagne Deutz Brut Classic NV

Middagen är följande

FOR STARTERS
^ Ham hock and pea terrine with red onion marmelade and asparsgus spears
^ Mixed salad with tomato, cucumber and peppers, Fig vinaigrette

FOLLOWED BY
^ Braised chicken, yu hsiang chilli sause, Shanghainese pak choy and steamed Jasmine rice
^ Seared herb beef fillet, roasted vegetables, parsley potato mash, onion marmelad and red wine sauce
^ Salmon, haddock potato fish cake, spinach, seasonal vegetables and lemon dill cream sauce
^ Papparadelle with spicy tomato sauce

CHEESE AND FRUIT
^ Camenbert Le Fin Normand, Wookey Hole Cave Aged Cheddar, Black Blue Premier Cru, crackers and grapes
^ Fresh seasonal fruits

AND TO FINISH
^ Lemongrass creme, pinapple
^ Toffe Apple pecan crisp

and pralines and coffee (or Tea)

Förrätten med skinka, vitlöksbröd och skumpa = mycket gott
Visa bifogad bild 70354

Valet på varmrätten stod emellan de 3 första, samvetet säger att jag borde äta fisk denna vecka isf för kött (är ju köttälskare)... valet blev fågel nå`t mitt i mellan då blir samvetet lite lugnare ;)
Kyclingen var mycket, mycket god, riset perfekt men kombinationen med shiraz-vin nja... dock mitt val. Men vinet är gott... separat ;)
Visa bifogad bild 70355

Ost.... går INTE att förhandla bort... det med portvin mmmm, tror inte jag behöver säga mer
Ok, portvin fanns inte :eek: blev Chateau de Levant Sauternes 2016 - helt ok
Visa bifogad bild 70356

Kexen bakom tallriken är Tuc Original exporterat från Coop eller Ica o_O

Lemongrass-dessert
Visa bifogad bild 70357

Har suttit en stund nu och försökt få ordning på CX-studio med filmer, tv etc. Jag är tekniker, förvisso inom bygg, men jag tycker hela upplägget är väldigt rörigt.... hur kommer man tillbaka till sidan före man var på? Vet ej än... kanske gör om, gör rätt :cool:

SNACKS
^ Burger, cheddar cheese, beeroot relish on brioche bun with fries
^ Fish balls with pak choy in noodle soup
^ Mövenpick Ice cream

Hmmmmm det sista låter bra.... lite senare kanske
Det blev en glass :D
Visa bifogad bild 70359

Det blev en pyjamasvandring hela vägen ner till stjärten, helt fullt flyg sånär som ett par platser i ekonomi.
Somnade som en stock och sov väldigt bra fram till 1,5 timme innan landning.


BREAKFAST
^ Orange or Apple juice
^ Mango and passionfruit smoothie
^ Fresh seasonal fruits
^ Bircher muesli

FOLLOWED BY
^ Tomato omelette, veal sausage, mushrooms and tomato
^ Stir fried rice vermicelli, duck julianne, presereved snow vegetables, bambo shoots
^ Shredded pork and mushroom congee with preserved cabbage

Det sista hoppar jag över, har gjort tänker inte att göra det igen.

BREAD SELECTION
^ Assorted breakfast bread

^ Coffee or Tea


Hoppade över frukosten, är ingen frukostmänniska, bara man får kaffe är det lugnt ;)

Hela flighten var mycket bra, Cathay-crew levererar bra som alltid.

Nu några timmar att fördriva på flygplatsen innan vi sätter oss på nästa flight.

Vi hade tänkt att ta oss ut, dels för att få lite luft och titta på Star Wars på iMAX-bion på flygplatsen. Passkön var väldigt lång och vi frågade hur lång tid det skulle ta, räkna runt 30 min sa kvinnan. Hon sa också att kön in till säkerhetskontrollen är och kommer att ta tid, då det är många som reser över julen. Funderade lite och beslutade att vi stannar kvar på flygplatsen.

Just nu sitter vi The Pier-First, mycket trevlig lounge. Blir strax lite lunch i matsalen.
Visa bifogad bild 70361

Visa bifogad bild 70358

Hittade en intressant ölmaskin :p, knappar att trycka på är skoj, ut kom Tsing Tao från fat.
Visa bifogad bild 70360

Kan bli en annan lounge om tiden räcker till, rapport kommer.
Gillar fikamaskinen. Inte bara i Japan som dom tydligen har ölmaskiner i loungen...
 

squeezen

Medlem
Trevlig fikamaskin men innehållet, blaskigt kina öl.. njae.
De kunde väl haft sin egna exklusiva "betsy in the air" istället.
Eller inne i restaurangdelen har de dragons back pale ale. Också gott.

Var ni inne på spat i the Pier? Kan ju slå ihjäl lite tid där.
Riktigt trevlig tråd.
Ingen ledtråd kring vart nästa flight går?
 
Toppen