Senaste nytt

SAS EuroBonus American Express® Premium Card

Impendill

Medlem
Konstaterat efter ett år med kortet att det inte vore någon större mening med ett elite kort även om jag spenderat över 300k. Poängen man får efter att ha spenderat 300k är ändå bara tillräckligt för 2 personer i business tur och retur långresa en gång. Vad ska jag då med nästa voucher till?

Om elite kortet hade haft priority pass kanske det varit något men connoisseur och det där samt extra 2-4-1 är väl inget vidare för 4k.

Hur lyckas du få ihop för 2 personer i business med 20 poäng per 100 kr ?
 

Berglund

Medlem
Poängen man får efter att ha spenderat 300k är ändå bara tillräckligt för 2 personer i business tur och retur långresa en gång. Vad ska jag då med nästa voucher till?

Elitekortet ger, för trogna SAS resenärer, framför allt 20 000 statusgrundande poäng som direkt tar dig till Silvernivå eller gör det enklare för dig att nå Guld- eller Diamondnivån. Utöver detta, får du också 5 extrapoäng mer per spenderade 100kr (20 extrapoäng mot 15 på Amex Premium kortet).

Sedan finns det ju inget på vouchern som säger "endast business voucher". Det går ju faktiskt, om än hemska tanke på detta forum, att använda den för resa i både Plus och i vanliga Go om man nu inte har tillräckligt med poäng.

300kkr i spendering ger 300 x 200 = 60 000 SAS Eurobonus extrapoäng.
Du kan inte använda de 20 000 statusgrundande poängen till att boka resa.
Bonusresa i SAS Business, tur och retur, Asien eller USA, för två personer med Amex vouchern kostar 100 000 extrapoäng.

Slutsats, du verkar antingen vara felinformerad eller så har du inte räknat ordentligt.
 
Konstaterat efter ett år med kortet att det inte vore någon större mening med ett elite kort även om jag spenderat över 300k. Poängen man får efter att ha spenderat 300k är ändå bara tillräckligt för 2 personer i business tur och retur långresa en gång. Vad ska jag då med nästa voucher till?

Om elite kortet hade haft priority pass kanske det varit något men connoisseur och det där samt extra 2-4-1 är väl inget vidare för 4k.

Ditt inlägg är nog bland det märkligaste jag sett på forumet på flera år. Bygger du dina reseplaner och poängoptimering på kreditkortet enbart?
 

jojan

Ny medlem
Ditt inlägg är nog bland det märkligaste jag sett på forumet på flera år. Bygger du dina reseplaner och poängoptimering på kreditkortet enbart?

Jag vet inte vad som hände. Var lite trött igår verkar det som.

För mig som bara får in ca 100k poäng om året och vill använda dessa för en långresa i business med tjejen räcker premium. Det var väl något sådant jag menade. Även om jag har spend över 300k.

Sen så är väl dock de extra poäng jag får med elite värt årsavgiften. Svårt att bestämma mig.
 

masaba

Medlem
Kan hålla med om Elite är svårt att motivera för de av oss som inte flyger ihop tillräckligt med poäng för att dra fullt värde av två vouchers, jag är en av dem. Så jag förstår vad du menar där.

För mig är det främst de 20 000 baspoängen som motiverar merkostnaden på Elite vs Premium. Bra tillskott av baspoäng för oss som främst reser inom Europa och som får hålla oss till ekonomibiljetter vid jobbresor, där guldstatusen (som baspoängen bidrar fint till) ger lounge samt fast track på bland annat ARN.
 

palmen

Moderator
Jag vet inte vad som hände. Var lite trött igår verkar det som.

För mig som bara får in ca 100k poäng om året och vill använda dessa för en långresa i business med tjejen räcker premium. Det var väl något sådant jag menade. Även om jag har spend över 300k.

Sen så är väl dock de extra poäng jag får med elite värt årsavgiften. Svårt att bestämma mig.
För de 5 extra poängen per 100 kronor tycker jag inte att det är motiverat med ett kort som kostar 3000 kronor extra.
Med 300k spend på kortet så ger det 15k extra poäng jämfört med Premium till en kostnad av 3000 kronor.
Man brukar generellt säga att en poäng är värd ca 0,1 kronor, så poängvärdet ligger på ungefär 1500 kronor och du betalar det dubbla för det.

Personligen värderar jag dock poängen högre då jag alltid nyttjar dom till att flyga First på longhaul och kan tänka mig att köpa poäng för 0,2 kronor per poäng om man är lite kort för en resa.
Den stora nyttan med Elite är de 20k baspoängen alternativt om man har nytta för 2 vouchers. Enbart för de extra poängen så ser jag inte nyttan om man inte spenderar en bra bit över 500k på kortet.
 

fasa21

Medlem
Hej!

Jag och min sambo har anlänt till Australien och vårt bagage är försenat. Jag undrar,

a) Vi har ett gemensamt incheckat bagage - får vi 2000 kr i ersättning per bagage eller per person?

b) enligt Qatar services ska vi få väskan på tisdag dock är vi borta hela dagen och kan inte ta emot väskan. Ponera att väskan levereras på onsdag - gäller då 4000 kr i ersättning? (Då vi är anledningen till att väskan inte levererades inom 48h)

Ett utdrag ur villkoren:
3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:
a) Bagageförsening. Maxbelopp 2 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till
destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,
b) Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 2 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande
inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst.
 

Kaik

Medlem
Hej, god jul till alla!

en snabb fråga om kreditgränsen på min Amex Premium. Min Kreditgräns är 45 000kr, men vill gärna betala fakturan över 50 000kr. Är det möjligt att bara överföra 5 000kr innan jag betala fakturan, så min kreditgräns är höjd till 50 000kr?

Tack på förhand,

/K
 
En vän undrar ifall köp av valuta på Forex räknas som spend för att kunna få vouchern? Jag har läst genom villkor och viktig information men kan endast se att köp av valuta ger inga eb poäng samt att "Kontantuttagsavgiften är 4% av uttaget belopp, lägst 25 kr per uttag.Valutaväxlingspåslag är 2,00 % på valutakursen"
 
Toppen