Senaste nytt

Fråga om stopovers, ny på BC.se

Jannik

Ny medlem
Halå BC.se

Har sedan en tid tillbaka läst till och från på detta mycket trevliga forum och nu har det blivit dags för ett första inlägg.

Jag heter Jannik, är 18 år och tog studenten i våras. Blev under sommaren antagen till Handels i Stockholm där jag bor men har redan bestämt mig för att ta ett år och jobba/resa , så det får vänta till nästa år. (om nån har ett sjyst jobb-tips att dela med sig av uppskattas det naturligtvis alltid :eek:)

Har under i princip hela mitt liv rest på i princip varje lov med familjen och skulle nog påstå att jag rest relativt mycket för min ålder, men jag ligger naturligtvis i lä jämfört med giganterna här ;) .

Då mina vänner inte vet vad jag talar om kan jag ju alltid gråta en skvätt här för då jag fortfarande inte riktigt hämtat mig från förra året då jag slutade på runt 95k status miles hos M&M med en flygning 2:a januari som hade tagit mig över den fina gränsen. Naturligtvis hade detta aldrig hänt mig idag men det är inte för än de senaste månaderna jag fått upp ögonen för maximerandet av poäng. I år kommer jag troligtvis att stanna på runt 70-80 men jag tror bestämt att jag ska ta och skaffa mig ett A3 nästa långflygning... kanske lite "fult" men men...

Nu till själva frågan:

Jag har i dagsläget runt 200k M&M miles som jag tänker använda mig av i år på awards och/eller upgrades. För att maximera en award har jag då förstått att man kan använda sig av stopovers för att mer eller mindre få flera resor i en. Men hur jag än läser så förstår jag det ändå inte riktigt. Jag skulle alltså kunna hitta en resa med *A till nånstans i säg Indien och sedan stanna på valfritt ställe på vägen dit och hem? Typ Indonesien en vecka, Japan en vecka, USA en vecka och sen hem till priset av Europa-Japan T/R?

Hoppas att jag inte rörde till det och ber om ursäkt om svaret redan finns i någon annan tråd.

Tack på förhand
Jannik
 

palmen

Moderator
Om du ska resa till Japan från Europa kan du nog inte ta en sväng förbi USA, även tveksamt om du kan få med Indonesien men det kanske är möjligt.
Generellt är väl regeln att man inte får ha backtracking, dvs flyga "bakåt", till exempel om man vill till Singapore från Arlanda så kan man flyga ARN-FRA-BKK-SIN, du kan däremot troligtvis inte flyga ARN-FRA-NRT-BKK-SIN. Sträckan NRT-BKK kommer troligtvis att räknas som backtracking.
 

Jannik

Ny medlem
Hmm okej jag förstår... Hur är det med nord-sydlig riktning då? Säg Europa-Sydamerika-Usa eller nåt sånt?
 

palmen

Moderator
Är ingen expert på området men flyger du från europa och ska ha destination i USA kan du nog inte åka via sydamerika.
Om du där emot flyger till sydamerika som destination kan du ta stopover i USA. Exempel på en sådan resa som godkänts (tävling på forumet) är att flyga från Sthlm till Brasilien via Sydafrika, och sedan hem från sydamerika via usa (eller om det var tvärt om med ut och hemresa).
Någon som kan mer om LH kan säkert svara mer detaljerat på vad de godkänner för routing. Kan skilja mellan olika bolag
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Jannik!

Hos Lufthansa Miles&More finns det en regel som begränsar att du inte får ens byta i tredje zon när man reser zon A till zon B.
Om du gör det, krävs det att ta en bonusresa så kallad Three regions award och den är dyr.

När det gäller stopover tror jag att det finns krav av minimum award miles.
T ex om din bonusresa kostar 25.000 miles i ekonomiklass kan du inte ta stopover. Jag återkommer när jag har tillgång till datorn.,
 

Jannik

Ny medlem
Tack för så snabba svar! Hittade tävlingen som du nämnde Palmen, det var ju en högst intressant routing... Men då kanske LH har hårdare regler mot sånt...
 

Dr. Miles

Expert
Infomation från FlyerTalk.
FlyerTalk Forums - View Single Post - New transfer and stopover rules for Star Alliance awards on LH

attorney28 på FlyerTalk skrev:
Connecting flights(each direction) allowed on a Star Alliance award:

Y
up to 35: 1
40-80: 2
more than 100: 3

C
up to 50: 1
60-120: 2
more than 150: 3

F
up to 70: 1
100-180: 2
from 200: 3

Stopovers:

One stopover, either on the outbound or the return flight, allowed if the amount of miles spent is in...

Y: 60 or more
C: 90 or more
F: 140 or more
 

Jannik

Ny medlem
Perfekt, tackar så mycket! Men betyder det att man då kan ta stopover i någon annan zon än destinationen eller blir det en sån three region award då?
 
Toppen