Senaste nytt

ANA, Asiana eller Thai First

Hade väntat mig konstanta bugningar och brownnose trams. Det var inte alls så och jag har aldrig träffat på mer kompetent och bra personal oavsett plats. Direkt när man satte sig på planet så kände man att detta var något speciellt. Jag har iofs bara flugit ANA F en gång, HND-LHR, men jag tvivlar på att min upplevelse var ovanlig. När jag klev av planet hade man med kärlek packat en extra pyjamas samt även skapat ett handgjort och personligt tackkort. Call me oldfashioned men jag tycker det var trevligt.
img_4227-jpg.60758

Uppskattar verkligen sådant också!
 

Alken

Medlem
Har bokat t o r Cebu (Filippinerna) med Asiana First A380 på långsträckorna. Det blir första gången frun och jag åker First och funderar såklart på om vi borde byta en av resorna mot ett annat bolag bara för att (samt för att slippa 9 timmar layover i Seoul)

Jag ska börja med att nämna att alla alternativ är _lite_ sämre eftersom man landar i Manila istället för Cebu, så vi får alltså lägga till ett inrikesflyg om vi byter (förvisso löjligt billigt).

Så frågan är, skulle ni bytt? Och isåfall mot vad?
De alternativ som eventuellt finns är:
FRA-HND Lufthansa First 747-8 och sedan flygplatsbyte och NRT-MNL. Eventuellt finns även FRA-SIN med A380 men HND är bättre tider.
MUC/CDG-BKK Thai First 747
FRA-HND ANA First 777
 

kajjan85

Medlem
Har bokat t o r Cebu (Filippinerna) med Asiana First A380 på långsträckorna. Det blir första gången frun och jag åker First och funderar såklart på om vi borde byta en av resorna mot ett annat bolag bara för att (samt för att slippa 9 timmar layover i Seoul)

Jag ska börja med att nämna att alla alternativ är _lite_ sämre eftersom man landar i Manila istället för Cebu, så vi får alltså lägga till ett inrikesflyg om vi byter (förvisso löjligt billigt).

Så frågan är, skulle ni bytt? Och isåfall mot vad?
De alternativ som eventuellt finns är:
FRA-HND Lufthansa First 747-8 och sedan flygplatsbyte och NRT-MNL. Eventuellt finns även FRA-SIN med A380 men HND är bättre tider.
MUC/CDG-BKK Thai First 747
FRA-HND ANA First 777

Borsett från dilemmat med extraflyget MNL - CEB skulle jag ha bytt. Jag hade valt Lufthansa på utresan och ANA på hemresan. Finns det två platser med ANA så tveka inte.
 

Alken

Medlem
tappar nästan en hel dag om vi byter till ANA på hemresan, och på en 6 dyngs-semester (totalt) så spelar det roll.. Det enda alternativet på hemresan ser ut att va Thai, men det verkar få ranka högre än Asiana?

ditresan går ANA eller lufthansa om vi har tur och platser släpps, och då lutar det åt Lufthansa.
 

Vaniljvodka

Medlem
tappar nästan en hel dag om vi byter till ANA på hemresan, och på en 6 dyngs-semester (totalt) så spelar det roll.. Det enda alternativet på hemresan ser ut att va Thai, men det verkar få ranka högre än Asiana?

ditresan går ANA eller lufthansa om vi har tur och platser släpps, och då lutar det åt Lufthansa.

Jag har ju bara testat Asiana och Thai first varsin gång men jag rankar Thai högre. Sov skönare i stolen, tyckte servicen var mer personlig och maten snäppet godare.
 
Jag har ett ben vardera av de tre i rubriken. Jag tycker hårdvaran är likvärdig, med ANA som vinnare vid sovkomfort men förlorare vid fönsterlösning. Asiana var förvisso dansflyg, så kan inte uttala mig så bra där. Annars följande punkter:

Asiana
+ bäst mat, bibimpapen var fantastisk
- sämst champagne
+ cocktails! Fick en Manhattan

ANA
+ champagne (Krug)
+ 17-årig Hibiki
+ näst bäst mat

Thai
+ champagne (Dom)
- maten var medioker (enbart bra på pappret)
- servicen var trevlig men kändes som de inte riktigt var utbildade för detta

Alla höll dock en riktigt hög nivå - svårt att bli besviken. Behöver man två platser och hittar dem på ANA skulle jag inte tveka, men annars kan man gott låta flygrutten och schemat styra valet.
 

kajjan85

Medlem
Jag instämmer delvis. Thai A380 rankar jag något högre än Asiana, men nu när det gäller 747 (oavsett retrofit eller ej) hade jag valt Asiana.

Men nu är vi verkligen inne på nördnivå... Ni kommer säkert bli supernöjda vad ni än väljer. Det enda som är solklart är att ANA är bäst (i luften) <3
 

palmen

Moderator
tappar nästan en hel dag om vi byter till ANA på hemresan, och på en 6 dyngs-semester (totalt) så spelar det roll.. Det enda alternativet på hemresan ser ut att va Thai, men det verkar få ranka högre än Asiana?

ditresan går ANA eller lufthansa om vi har tur och platser släpps, och då lutar det åt Lufthansa.
Inte för att vara pessimist men ANA släpper i stort sätt aldrig mer än 1 plats åt gången på resor till och från Europa i First. Har sett det något enstaka datum senaste 3 åren.

Enligt mig är det en no brainer att åka lufthansa first från Europa om möjligt då deras markservice är helt överlägsen de andra alternativen.

Tittar man på Asiana, ANA, Thai så rankar jag dom i precis den ordningen. Du kommer nog inte bli missnöjd med någon av dom oavsett vad.
Maten på Asiana tycker jag utklassar det man får på de andra två och sviten är grymt trevlig. Jag är ingen champagne kännare så det mesta som serveras i First fungerar för mig på den fronten.
 

Per N

Medlem
Beträffande Asiana, när man bara serverar alkoholfritt före take off, inte serverar någon drink före maten utan den första alkoholhaltiga dryck som serveras blir till maten (ca 90 min efter boarding) då tycker inte jag att det ger feeling av First. Till råga på allt så tar ordinarie Champagne slut efter att jag fått ett halvt glas och därefter serverades Laurent Perrier från business. Nja, Asiana står inte så högt i kurs hos mig. Visst kan man ha otur ibland och en flight är inget att döma ett bolag för men jag kommer inte att välja Asiana före Thai. Dock var maten bra.
 
Toppen