Senaste nytt

Förändring av platstillgång ju närmare avgång man kommer

Axelzon

Medlem
Om möjligt en konstig undran, men har via telefon och hemsida (SAS) sedan i tisdags kollat platstillgången på lördagens avgång från Köpenhamn till Shanghai och det har varit följande resultat:

Tisdag: Fullbokad helt
Onsdag: 2 Economy 2 Economy Extra
Torsdag: 4 Economy 4 Economy Extra 2 Business
Fredag: 6 Economy 6 Eonomy Extra 5 Business

Vad beror detta på, är det så enkelt att det är avbokningar, eller är det slots/seats som är allokerade av större bolag som
i sig blir tillgängliga en viss tid innan avgång?

Som sagt, möjligt konstig fråga. Men jag är ändå nyfiken på varför.

Tack till de som har svar.

/Axelzon
 

Palazzi

Medlem
Lite underligt är det ju.... Kan det vara så att SAS, i ett tidigt skede, reserverar sig så att det ska finnas platser att boka med anslutningsflyg från t.ex ARN-CPH-PVG / OSL-CPH-PVG ?
 

Palazzi

Medlem
Du får titta någon annan gång om det är i samma takt som biljetterna ökar... Tycker spontant att ökningen ser aningen för linjär ut (3 dagar på rad) för att vara ombokningar (men nu är jag nog lite konspiratorisk:p)
 

Axelzon

Medlem
Hej Palazzi, kollade men inte lika noga förra gången jag åkte (slutet av mars) och då var det lite samma stuk på tillgänglighet innan avgång..
 

Axelzon

Medlem
Har ingen aning hur det fungerar på pax, men på cargo är det mycket uppköpta slots av de stora speditörerna, de släpper viss del av sin allokerade slots/space ifall de ser att de inte kan fylla den, när det närmar sig avgång... för att slippa betala de som de inte utnyttjar...
Kanske samma med pax. Att det där stora bolaget inom fordonsindustrin eller telecom inte kommer nyttja de där stolarna de hade tänkt sig enligt avtal. Och då släpps de fria för John or Jane ??
 

A380*G

Medlem
Så här ser det ut just nu iaf för dagens flygning...

SK 997 CPH
18:25 PVG
10:40 +1 343

AL C5 D5 J5 ZC RL Y6 S6 BC E6 M6 HL QC VC WC UC KC LC TC G6 NL
 

Irene

Medlem
Planerade att flyga Thai F från Bangkok (BKK) till Seoul (ICN) i november-december 2018 men upptäckt att de slutar med F f o m 27 oktober 2018. Typiskt!
Finns det någon bra sida där man kan kolla vilka förändringar som har skett eller kommer att göras i olika flygbolag när det gäller flygklass, flygplanstyper, tidtabeller osv? Tack på förhand!
 

palmen

Moderator
Planerade att flyga Thai F från Bangkok (BKK) till Seoul (ICN) i november-december 2018 men upptäckt att de slutar med F f o m 27 oktober 2018. Typiskt!
Finns det någon bra sida där man kan kolla vilka förändringar som har skett eller kommer att göras i olika flygbolag när det gäller flygklass, flygplanstyper, tidtabeller osv? Tack på förhand!
Vet att det finns några sidor, googlade och hittade denna även om det inte var den jag letade efter (eller kanske bara bytt utseende9
Airlineroute :: Routesonline

Annars brukar informationen finnas här på forumet, de större ändringarna av flyg som påverkar oss som letar awards inom Star Alliance får ofta någon notering här på forumet.
@Dr. Miles bruakr ha bra info om detta och har kanske någon annan sida man ska titta på.
 
Toppen