Senaste nytt

Tips på seriösa företag som hyr ut lägenheter i Hong Kong?

Engelska nivån bör väl helt klart vara strået vassare än i Japan hur som helst?

Singapore funderade jag också över men tänkte spela lite i Macau så då passar HKG en aning bättre. :)
 

henrik l

Medlem
Jag har kikat lite mer på wimdu.se

Dock är jag inte så bekant med vilka områden som är "avstå" och vilka som är "bättre":

Rymlig Studio i Central för 2 - Hela lägenheten - Hong Kong

Detta skulle kosta drygt 11.000:- för 1 månad och några dagar.
Sheung Wan, 200 meters to MTR exit. :confused:

Sheung Wan och Des Voeux Rd W är helt ok om du frågar mig. Själv brukar jag sedan 2,5 år tillbaka bo på Marriott Courtyard som ligger ca 7-800 m västerut på Des Voeux Rd W. Området är väl ganska autentiskt HK, samtidigt som du har nära (gångavstånd) till Central och SoHo som är betydligt flashigare. Fördelen är också att du har nära till MTR (om du tex vill ta dig till Kowloon) och hyfsade bussförbindelser till stränderna på sydsidan. Priset verkar vara bra, men andra sidan är det ju inte så många kvadrat. Men det är vad man får räkna med om du ska hålla till på HK-Island.
 

andersl

Medlem
Den här sidan har länkar till de flesta serviced apartments bolagen i HK:
Serviced Apartments in Hong Kong

Jag bor själv just nu på:
Hanlun Habitats - Serviced Apartments in Mid-Levels, Hong Kong

Vilket kostar 22.000hkd per månad för en 1-bedroom 480sqf lägenhet.
Ny renoverade ljusa fräscha lägenheter med bra service och kanon läge vid rulltrappan i Mid-levels.

Jag var i kontakt med ett 20-tal ställen innan jag valde detta, och det är svårt att hitta något i bra läge för under 20.000hkd per månad.
Dom som ligger runt 10-15.000hkd är i regel väldigt små 150-180sqf (14-16 kvadrat meter), och ofta ingår inte Internet, el, städning m.m.

/Anders
 
Om valet står mellan Singapore och HKG för en månad hade jag nog föredragit HKG då enligt min erfarenhet priserna över lag är mycket lägre än i Singapore som de senaste åren blivit väldigt dyrt. Argumentet håller iof bara om man ska ta hänsyn till plånboken...
 

Dr. Miles

Expert
Jag håller med rickardjacobson.
Singapore har ont om prisvärd lågbudget alternativ medans i Hong Kong finns det fler, i alla fall än i Singapore.
 

Stefan62

Medlem
Känner att jag behöver komma bort från Sverige ett tag och vill till Asien och valet blir då HKG pga lättheten att klara sig på Engelskan gentemot tex Tokyo.

Har ingen lust att åka som de flesta andra svenskar till BKK, HKT och andra liknande ställen utan föredrar storstäder, alltid gjort.
Tycker HKG känns lämpligt.

Du har inte givit Kuala Lumpur en tanke? Engelska har funkat ok för mig.
 

Singapore

Medlem
Som ni säger så är KUL en väldigt trevlig stad och levnadskostnaderna där är lägre än i HKG och SIN. Boendemässigt så får du en mycket bättre standard än i HKG. Troligtvis kan du säkert lägga undan en del av din boendebudget och få en mycket bättre standard och så kan du resa till HKG några dagar istället. I Malaysia får du dock bara 30 dagars visum så om du vill stanna längre måste du göra en visa run, vilket KUL passar utmärkt till.
 
Toppen