Senaste nytt

När öppnar SAS incheckning i Los Angeles?

SK

Medlem
Åkte hem i fredags, och kan verifiera att de öppnar på minuten 4h innan.

Det som var intressant var att de "stängde" taxfree 1h innan avgång, dvs. de fick inte sälja varor till passagerare på SK940 när det passerat 1h till avgång. Jag är ingen shoppare så jag är dålig på shopping-regler, men jag tycker att detta var underligt. Är detta vanligt förekommande?

/prox

Är inte LAX en sån flygplats i USA som levererar taxfree till boarding? dvs man får inte bära runt på den inne på flygplatsen?

Helt korrekt, för att de skall ha tid att bära ut varorna avslutar de därmed försäljning ca 1 h innan flight. Dock går det att göra undantag ibland, vid en av mina resor genom LAX fick jag ta med mig varorna själv för att det var för kort tid. Hon som jobbade där påpekade dock att det egentligen inte var ok.
 

AABack2ARN

Medlem
På många flygplatser sker köpen på områden som delas mellan inrikes och utrikes passagerare. Varorna kan således passera ut på gatan utan att passera ett tullfilter och det tycker inte de amerikanska skattemyndigheterna om.
 

mischadee

Medlem
Någon som har någon ny erfarenhet av detta? Öppnar de fortfarande check in på LAX 4 timmar innan avgång? Och hur är det om jag är GOLD och flyger i PLUS. Ingen fast track eller?

Tack
 

palmen

Moderator
Någon som har någon ny erfarenhet av detta? Öppnar de fortfarande check in på LAX 4 timmar innan avgång? Och hur är det om jag är GOLD och flyger i PLUS. Ingen fast track eller?

Tack
Finns Fast Track på LAX, men det är ofta längre kö där än vanlig security då det bara är 2 kontroller där.
 

STO-ARN

Medlem
Någon som har någon ny erfarenhet av detta? Öppnar de fortfarande check in på LAX 4 timmar innan avgång? Och hur är det om jag är GOLD och flyger i PLUS. Ingen fast track eller?

Tack
För flygning SK940 LAX-ARN (för tillfället avgång kl 1420), så öppnar SAS incheckning, c:a kl 11 (enl. personalens egna svar). Har man tur är det öppet redan kring c:a 1040.
Fast track finns ibland. Sist jag åkte var det bara en kö för alla, där "Polishundar" sniffade på alla passagerare och dess handbagage. De gånger jag fått fast track har jag haft plats i Business. Tror ej enbart Plus ger dig fast track, kanske då som Guldkund. För att komma in i eminenta Loungen, som handhas av Air New Zeeland, så krävs resande i Business, alt att status är minst EBG. Enbart biljett i Plus berättigar ej tyvärr, till loungeinträde.
 

STO-ARN

Medlem
Kan rapportera att de har en officiell öppningstid på 4h innan avgång fortfarande. 10.20 på pricken öppnade de. Fast Track behövde ej utnyttjas då det var lite folk och loungen var som vanligt najs.
Tycks som öppnandet av check-in är dagsaktuell färskvara. Frågade ånyo för en månad sedan och då var svaret från flera i personalen att officiella öppningstiden var tre timmar innan, här kl 1120 för flygning kl 1420. Men har jag sett vid andra tillfällen att den mjukstartar c:a 3 1/2 timme innan avgång...Dock går det att checka in i automaterna mycket tidigare än så och ifall man t.ex. kommit i transfer från en UA-flygning, där bagaget redan checkats in till Stockholm, på första flygsträckan, här United, så går det ju utmärkt att med embarkeringskortet från United/alt. ifall separata bokningar UA & SK, få nytt SAS-embarkeringskort från automaten och passera Säkerhetskontrollen, både 4 och 5 timmar innan avgångstid.
 
Toppen