Senaste nytt

Utgångsdatum på Eurobonus poäng?

Jag har för mig att jag har läst någonstans att poängen aldrig går ut om man är EBG?

Stämmer detta? Och i så fall, hur fungerar det?

Säg att jag har 100 000poäng, extra+bas. Och blir EBG. Kommer dessa poäng inte att gå ut efter 5år? Om jag lyckas hålla mig kvar som EBG i 2år, men sen flyttas ner till EBB, kommer de första poängen då gå ut om 5år från den dag jag inte är EBG längre, eller 5år sedan de intjänades?

Någon får hemskt gärna förklara detta för mig.
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig hört talas om detta. Skulle vara väldigt trevligt om det var så, men det låter lite för bra för att vara sant.
 

Dr. Miles

Expert
Jag trodde att det var alltid 5 år från intjäningsåret.
Jag har aldrig blivit EBG eller har låtit mina EuroBonus poäng gå ut. Därför vet jag inte hur det fungerar i verkligheten.
 
Last edited:
Kan vara jag som kommer ihåg helt fel också :)

Men jag har även för mig att det var andra regler kring extra incheckat bagage som EBG tidigare. Har de ändrat dessa regler nyligen eller är jag helt senil? :)
 

Magino

Medlem
Poängen gäller endast i fem år även fast man är EBG, vilket jag tycker är lite töntigt. Hur ska man då någonsin lyckas komma upp i de poängen som behövs för en rymdresa. Jag menar 33 335 134 poäng på fem år??!!
 

tourist

Medlem
Jag har för mig att jag har läst någonstans att poängen aldrig går ut om man är EBG? Stämmer detta?

Nej, det stämmer inte. Du kanske blandar ihop EuroBonus med till exempel Flying Blue som har en sådan regel för Silver och uppåt.


Men jag har även för mig att det var andra regler kring extra incheckat bagage som EBG tidigare. Har de ändrat dessa regler nyligen

Nja, eftersom SAS ändrade från weight concept i Europa till piece concept överallt för inte alltför länge sedan, ändrades ju även EBS/EBG-förmånerna för bagage då. Dessutom: Om du blir EBG har du alltid extra bagage över hela Star Alliance (Star Alliance Guld-förmån), men det är inget nytt.
 
Ok, men om jag tolkar det som står på sas hemsida idag ang. skillnaderna mellan EBS och EBG, så är det samma antal incheckade bagage och vikter om man flyger SK oavsett om man är EBS eller EBG? Hade även för mig att det tidigare var så att man fick ha med sig två extra incheckade bagage som EBG, och ett som EBS, eller om det var att varje incheckat bagage fick väga 32kg istället för 23kg med EBG, kommer inte ihåg exakt.

Jag var nästan helt säker på att det stod på sas.se i november 2010, något i stil med "Points will not expire as long as you are EBG" Nåväl, det gäller ju tydligen inte nu ändå så det spelar mindre roll.

Det vore trevligt om de skickade ut ett mail när de ändrade något i regelverken för de olika medlemsnivåerna tycker jag.
 
Hej,
här kommer information från www.sas.se som jag hittade idag. Hoppas det hjälper alla vidare med funderingarna.
Mvh,
Tommy

Gold Benefits in short

• You earn an additional 25% Basic points on top of the regular points, regardless of seat on all SAS Group flights
• You have the highest priority on waiting-list
• Use SAS Fast Track - enjoy a fast and efficient way to travel
• Lounge access
• One piece extra or 20 kg extra checked baggage
• Priority baggage handling on Star Alliance member airlines
• Priority airport check-in on Star Alliance member airlines
• Book awards through Member Service - no booking fee
• Benefits and discounts on rental cars
• Priority, benefits and discounts on hotel partners
• Combined Diners Club or MasterCard that earn you EuroBonus points on all purchases, free of charge (available in Nordic countries only).
• SAS Hot Line 24-hour service at +45 32 32 68 00.
(they cannot assist on new award reservations)
• Easier check-in with Scandinavian Airlines & other airline partners
• Exclusive offers for EuroBonus members, make sure you stay updated by subscribing to our email newsletter
• Seasons - Magazine for Gold members in Denmark, Norway and Sweden, published four times a year
 
Toppen