Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

Alx

Medlem
Åsikterna om infants i C/F är många, men hur ska man hantera vuxna som hinkar i sig omåttliga mängder sprit och somnar i gången eller pratar högt och oavbrutet i stolen bredvid? Ska man boka Y om man vet att man tänker dricka sprit eller prata också? Bara en fråga...

Man ber såklart personen lugna ner sig. Eller så ifrågasätter man personalens oförmåga att avgöra vem som bör serveras ännu en drink eller inte. Blir det riktigt jobbigt ber man personalen agera. Bara några tips på effektiva lösningar! :rolleyes:

Frågan är om man kan göra detsamma med störande barn till föräldrar som inte själva tycks fatta att deras barn stör en hel kabin?
 

erc

Medlem
Intressant tråd!

Jag och frun håller just på att planera nästa sommars långresa till San Fransisco, med vår då 1-åriga son. Vi hade tänkt flyga SAS direkt från Köpenhamn, men det hade varit intressat att höra från er som flugit långt med små barn: skulle ni rekommendera en lång (>11h) direktflight eller en mellanlandning på vägen?

Personligen skulle jag föredra en direktflight. Tror inte några timmar på en flygplats, eller två, gör resan enklare.
 

NiNE

Medlem
Jag sätter mig i C på SK945 för att åka ARN-ORD på AMEX 2-4-1 i november med min då ettåriga son. Är inte orolig över hur det ska gå att ta hand om sonen, är däremot en smula orolig över hur resan kommer att bli för övriga resenärer. Men jag ska göra allt jag kan för att han inte ska störa någon.
 
Intressant tråd!

Jag och frun håller just på att planera nästa sommars långresa till San Fransisco, med vår då 1-åriga son. Vi hade tänkt flyga SAS direkt från Köpenhamn, men det hade varit intressat att höra från er som flugit långt med små barn: skulle ni rekommendera en lång (>11h) direktflight eller en mellanlandning på vägen?

Du vinner nog mycket på direktflighten. Längden med byte tror jag blir jobbigare. Säg att du byter på EWR så har du grovt räknat 8h dit, minst 3h bytestid (och köande till immigration) och sedan 6h flygning till. Jämfört med 11. Känns som att det där blir jobbigare för en liten. :)
 
Jag (ursäkta ordvalet) hatar barn på långresor om man hamnar i närheten, det är ett evigt skrik, gnäll och farande överallt. Och tycker det är respektlöst mot andra resenärer att dra med ungar överallt. Speciellt på långresor där det blir otroligt långtråkigt och barn kanske har lite svårare att acceptera situationen.

Hoppas flygbolagen inför en särskild "barnavdelning" längst bak i flyget i framtiden...
 

Knucket

Medlem
Har svårt att förstå att man klagar så mycket på att barn reser. Vi har alla varit små en gång och jag ser det som en självklarhet att jag kan träffa på små barn även om jag åker C eller F.
 
Jag tycker barn kan vara jobbiga och ibland suckar jag för mig själv när man kliver på longhaul med skrikande otåliga barn på. Att jag tycker det är jobbigt anser jag vara mitt problem när jag flyger och ser således till att med öronproppar/noise cancelling headset försöka minimera det som jag tycker är jobbigt, om det händer.

Även småbarn måste få resa tycker jag! :)
 

PYRZ

Medlem
Reste till SFO via ZRH med två småbarn, min dotter som var 5 månader då och min son var lite över 3. Hade hört många historier om det ena och det andra. För vår del gick allting perfekt. ARN-ZRH gick fort utan större problem. På ZRH-SFO sträckan på drygt 12 timmar fick en "baby bassinet" där min dotter kunde sova i många timmar. Min son fördrev tiden med lite filmer på IFE och sov en del också. Personalen var super trevliga och väldigt hjälpsamma.

Jag var själv en "hata-barn-på-flyg" tills jag faktiskt skaffade mig en Bose QC15. Sen dess är skrikiga barn inga problem på flyget. Sen är det väl också så att när man själv blev förälder så ändras synen och förståelsen ökar. De är ju trots allt barn och det ska man ha förståelse för. Däremot finns det många vuxna som inte vet hur man ska bete sig på ett flyg...
 

Svenska73

Medlem
Re. barn på plan som skriker tycker jag mest synd om föräldern som inte kan sätta på sig noise cancelling lurar. Min 5-åriga son har åkt C mer än Y. Detta blev uppenbart då vi åkte Charter (aldrig igen) och han säger väldigt högt "Mamma, det är något fel på min stol, jag kan inte få ner den till en säng". De som satt omkring oss blängde på oss med sina rödsprängda ögon...
 

erc

Medlem
Jag vill tro att skillnaden i hur väl barnen beter sig på flyg till största delen beror på föräldrarnas sätt att hantera läget. Vana flygresenärer har tagit med barnen redan vid tidig ålder och lärt sig knepen. Ovana, omedvetna flygresenärer som stressar upp sig redan på flygplatsparkeringen (på NYO eller GSE...) har det inte lika roligt.

Tycker barnproblematiken på icke-LCC-flighter är förhållandevis liten. På de transatlantiska flygningar jag gjort, både som föräldrer med och utan barn och på den tidan jag inte hade barn, har jag oftare varit imponerad av barn och föräldrar än irriterad.

Jag har flugit åtskilliga gånger med Ryanair till framför allt BGY och HHN. Och på de flighterna har bristen på föräldraegenskaper varit påtaglig. Man kan summera det som ett jäkla stök.

Hur det är på en charterkärra från Karlstad till nån spansk medelhavsö vågar jag knappt föreställa mig.
 
Toppen