Jag tror inte att SAS kommer att börja kolla hand baggage i någon större omfattning. De är nu fast i en självuppfyllande profetia som heter HBO (Handbag only).
1. Man börjar sälja biljetter som inte tillåter incheckat baggage. Man hoppas att ett lägre pris ska locka fler, samtidigt som man hoppas tjäna pengar på baggage-avgifter
2. Kunderna älskar det och köper de billiga biljetterna men vill såklart fortfarande ha med alla väskor. Alltså försöker man ta det som handbaggage.
3. Flygbolaget står inför ett omöjligt val
a) Införa kostsamma kontroller vid gate och gate-checka felaktiga väskor: Det kostar pengar och man kan inte ta betalt för att gate-checka en väska. SAS får ökade kostnader samtidigt som kunderna lär sig att man aldrig någonsin ska checka en väska - det värsta som kan hända är en gratis gate-check
b) Införa kostsamma kontroller vid gate och där ta betalt för felaktiga väskor: Det kostar pengar och betalningar vid gate kommer att vara dyra och långsamma. Boarding kommer att ta evigheter och många flyg blir försenade. Kunder som man lockat till sig med billiga biljetter är nu arga kunder eftersom de fick betala för sitt "handbaggage" och undviker SAS i framtiden.
Så det mest logiska och kostnandseffektiva är att helt enkelt skita i att kontrollera handbaggage. Visst några regeltrogna kunder knyter näven i byxfickan. Men alla andra alternativ är sämre för flygbolaget.
Jag kanske är lite över-negativ här, men jag ser tydligt kopplingen mellan HBO-fares och handbaggage-kaoset.
PS Jag hatar också när flygbolag inte ser till att resenärerna följer reglerna för handbaggage och jag önskar också att det fungerade bättre. Men realisten i mig säger att det är meningslösa förhoppningar.
Det är intressant att det fungerar och efterlevs på andra internationella flygplatser.
Den 7 november flyttade jag tillbaka till Sverige från Manila.
Jag hade de bekräftade godkända 3 incheckade väskorna som var tillåtet som Star Alliance Gold på separata bokade biljetter hos EVA Air, Asiana och Ethiopian Airlines.
Först i Manila var det stopp då de dels inte hade den blekaste aning om bagageregler för de separata flygbolagen.
Efter mycket om och men fick jag allt checkat hela vägen till Arlanda pga interline agreement inom Star Alliance.
Rätt kul som lätt berusad passagerare förklara regelverket för hela personalstyrkan på upp till 7 pers i incheckningsdisken.
Dock blev det totalstopp när de undrade vad det var i min smala väska som innehöll min biljardkö.
Nej, den skulle absolut inte få åka med i handbagaget och det blev ett sjujäkla liv.
Hur som helst så lät de mig checka in den till Seoul via Taipei.
Väl i Seoul så tog jag mig till bagagebandet via immigration och priotaggad som den var, kom dök den upp inom 5 min i en plastlåda trots att den färdats från satelitterminalen.
Jag tog väskan och gick ut, tog några selfies utanför byggnaden innan jag gick in för att gå genom security.
Den ena säkerhetskontrollanten sa att jag fick ha den som handbagage men väl i säkerhetskontrollen var det tvärstopp.
Vänlig personal guidade mig ut igen.
Jag paketerade fodralet vid en servicedisk så att den skulle skyddas resten av vägen till Tokyo, Hong Kong, Addis Abeba och Oslo och vidare till Stockholm.
Checkade in paketet i guldincheckningen hos Asiana utan problem.
När jag väg anlänt till Narita, tagit mig ut och till Terminal 2 för lite shopping så kom jag tillbaka till Terminal 1 och väl efter immigration hörde jag 3-4 högtalarutrop med mitt namn, 50 min innan boarding till Hong Kong och Addis Ababa.
Väl framme längst ut på piren i gaten meddelade de att mitt extra paket som bagage var ett incheckat för mycket och i gaten ville de ha runt $230 I avgift.
Jag förklarade situationen att jag inte ville checka in det och att guldincheckningen hos Asiana i Seoul inte meddelat något samt att jag redan hade betalt $35 mer för biljetten eftersom Ethiopians hemsida inte hade fungerat vid betalningen.
Efter mycket om och men så skulle jag få betala $12 för att paketet skulle få flyga med till Stockholm via Addis.
Vad jag vill komma fram till är att flygbolaget/handlingbolaget utan problem bör ha en kortläsare för betalning i gate vid varje flight.
Det är inte ett problem att lösa.
Har någon för mycket handbagage så betalar man i gate, lämnar exeeded luggage eller så flyger man inte med.
Hur svårt kan det vara?
Sorry för långt utlägg men jag ville ge er hela bakgrundshistorien.