Senaste nytt

Stockholm - Aruba, Lufthansa First (award)

Enligt Vad betyder förkortningen? En flygresenärs A till Ö - BusinessClass.se är en stopver mindre än 24 timmar. Jag tycker det är så lätt att blanda ihop stopover och layover så därför använder jag ordet mellanlandning för att vara på säkra sidan :)
Nej, så här står det ju där:

Stopover: Ett stopp på väg till eller från destinationen som varar minst 24 timmar. Olika flygbiljetter har olika regler för stopovers, om de är tillåtna och i så fall i vilka städer. Ett stopp kortare än 24 timmar kallas ”transfer”.

En stopover är över 24 timmar, så nu har du blandat ihop det igen ;)
 
Kolla också så att det verkligen finns first till dina destinationer. När vi flög med Lufthansa till Mauritius på en award fanns det ingen first på de flighterna. Är inte många av de små semesteröarna jag sett first till alls.. isåfall kanske det är first till Miami sen får ni kanske räkna med business resten av resan.

Tack för tips! Personligen gör det inget om sista timmarna spenderas i business/coach, så länge jag får tillgång till FCT och åker first den "långa biten".

Skönt att vi fått lite klarhet i terminologin också :)

Hur flexibla är bokningen? Jag hittar tex Sto - Fra - Mia - Aua via matrix, men kan inte hitta denna via united award travel, är det så att bara vissa routes går att boka award eller gäller det at tförsöka hitta dessa resvägar via baltikumsupporten?
 

Senator

Moderator
Tack för tips! Personligen gör det inget om sista timmarna spenderas i business/coach, så länge jag får tillgång till FCT och åker first den "långa biten".

Skönt att vi fått lite klarhet i terminologin också :)

Hur flexibla är bokningen? Jag hittar tex Sto - Fra - Mia - Aua via matrix, men kan inte hitta denna via united award travel, är det så att bara vissa routes går att boka award eller gäller det at tförsöka hitta dessa resvägar via baltikumsupporten?

Vi behöver skilja lite på verktygen...

United.com
använder du för att leta bonusplatser
ITA Matrix använder du för två saker: a) att hitta prisvärda betalade biljetter (inte bonusbiljetter), samt b) om du vill räkna på hur mycket skatter och avgifter blir på din bonusresa. ITA Matrix kan inte hjälpa dig hitta bonusplatser tyvärr
 
United.com använder du för att leta bonusplatser
ITA Matrix använder du för två saker: a) att hitta prisvärda betalade biljetter (inte bonusbiljetter), samt b) om du vill räkna på hur mycket skatter och avgifter blir på din bonusresa. ITA Matrix kan inte hjälpa dig hitta bonusplatser tyvärr

Tack, det har jag förstått också. Men som sagt hittar jag inte samma resor via United som Matrix. Trots att jag i det här fallet riktar in mig på Lufthansa via Frankfurt till Aruba. Hitta via New York som bonusresa, men även via Miami på Matrix.
 

famhanssons

Medlem
Tack, det har jag förstått också. Men som sagt hittar jag inte samma resor via United som Matrix. Trots att jag i det här fallet riktar in mig på Lufthansa via Frankfurt till Aruba. Hitta via New York som bonusresa, men även via Miami på Matrix.
Det beror på att det inte finns tillgängliga Awardplatser utan endast platser som du kan köpa.
 

palmen

Moderator
Tack, det har jag förstått också. Men som sagt hittar jag inte samma resor via United som Matrix. Trots att jag i det här fallet riktar in mig på Lufthansa via Frankfurt till Aruba. Hitta via New York som bonusresa, men även via Miami på Matrix.
United och Matrix har inte samma tillgänglighet, som sagt det du hittar på Matrix är biljetter du köper för cash, det du hittar via united är biljetter du köper med poäng. Finns ingen koppling mellan dessa, planet kan vara halvfullt så det går bra att köpa biljetter, samtidigt som det inte behöver finnas en enda bonusplats för att de antingen gått åt eller inte släppts ännu.

Lufthansa flyger som sagt till Miami och New York så det är i teorin möjligt att hitta första klass till båda dessa städer som award-biljett. Lufthansa släpper ju dock inte dessa biljetter som award förrän tidigast 14 dagar i förväg till Eurobonus och det brukar oftast vara 1-2 platser om det blir några tillgängliga över huvud taget.
 

agehall

Medlem
Nej, du får ha max 24h på dina stopovers. Layover är inte tillåtet på eurobonusawards.

Men nu skriver du att layover inte är tillåtet? Layover är väl visst tillåtet eftersom en sådan är kortare än 24 h? Stopover är däremot inte tillåtet och en stopover är 24 h eller längre.

Man ska nog inte skriva inlägg före kl 06 lokal tid. ;) Givetvis lyckades jag skriva fel - det är stopovers som inte är tillåtna på Eurobonusawards, layovers är inga problem.

Bra att folk är vakna och faktiskt reagerar när man skriver fel - det kan framstå som petigt, men skillnaden är viktig och det kan bli riktigt fel om man inte har rätt terminologi när man pratar med flygbolagen.
 
Då blev det en award resa till Rio, 23 jan-5feb med Lufthansa business! Dessvärre verkar first vara helt kört pga 747-400

Fra-Gig är med 747an (LH500), vill man sitta i business på upper deck eller där nere?
 
Last edited:
Toppen