Senaste nytt

Kryddöarna vid Afrikas östkust; Zanzibar , Pemba och Mafia - tips och info?

rvarttinen

Medlem
I den andra tråden (Flyg intra Tanzania (Zanzibar& Safari) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor) om Tanzania och Zanzibar så nämndes ytterligare en "kryddö": Mafia.

Vet just ingenting om Mafia och vill gärna höra av er som varit där, eller om du är som mig; på att planera något och söker mer info och tips.
Hittade följande intressanta sajt om Mafia: Mafia Island | Indian Ocean, Tanzania

Ping @gawik - du tycks ha varit där. Något du vill tipsa oss om som inte besökt Mafia ännu? Trevligare resmål än Pemba och Zanzibar? @swede77 ?
 
Last edited:

RonnieK

Medlem
@RonnieK Blev det någon tripp till Zanzibar?
Visst blev det så! Tyvärr (om man nu kan säga så) var vi på Maldiverna två månader innan så allt bleknade i jämförelse, även om det säkert var fint i lokala mått.

Flygplatsen var katastrof. När vi hade landat envisades personal på plattan att vi som åkte i business skulle vänta in vår superduperbuss som skulle frakta oss 30 meter till ankomsthallen. Medans vi väntade hann resten av passagerarna slussas iväg och vi kom istället sist till kaoset av värme (ingen AC), köer till små luckor (en som ville ha betalt för en stämpel och en annan där stämpeln skulle visas upp) samt ett virrvarr av svettiga resenärer stångandes runt ett bord med blanketter som skulle fyllas i.

Väl ute ur flygplatsen fick vi stånga oss genom alla hjälpsamma människor som ville bära våra väskor innan vi hittade fram till vår väntande chaufför, anlitad genom hotellet. Biltransport tvärs över hela ön på dåliga vägar i nästan 90 minuter innan vi anlände hotellet.

Medlemskapet i Leaders Club gav ingen som helst recognition. Det nämndes inte över huvudtaget under hela vistelsen. Hotellet stoltserar med att de är med i Leading Hotels of the World i marknadsföring men jag känner på mig att det inte kommer att vara så någon längre tid.

Hotellet utger sig för att vara 5-stjärnigt lyxhotell. De uppfyller säkert allt på pappret men jag hade svårt att känna mer än "meh". Det fanns en buffet-restaurang som serverade frukost, lunch och middag. Maten var hyfsat varierad och ok men inte mer än så. Det fanns också två mindre middagsrestauranger som ingick i all-inclusive men krävde förhandsbokning. Dessa var klart bättre, framför allt teppanyakin med en trevlig kock som blev vår favorit (tror vi åt där tre gånger på en vecka)!

Vid poolen som var stor och fin fanns en lite större bar där det serverades lokalt öl, vin samt enklare drinkar. Servicen var ojämn men personalen mycket trevlig. Det visade sig att de tjänar extra pengar om de blir namngivna på TripAdvisor så det spelade naturligtvis in så de stannade gärna till och pratade en stund medans andra gäster väntade på att få beställa.

Stranden är väldigt fin på ett bildskönt sätt och nås genom en av två trappor ner för en bergskant, bevakade av säkerhetsvakter. När tidvattnet är som högst syns inte stranden alls och trappan leder rätt ner i vattnet. När vattnet står lågt är stranden bred och fylls av en drös försäljare av olika lokala hantverk. Vattnet var klart och botten fin men det var ingen snorkling att tala om.

Overall var det en helt okej vistelse men inget anmärkningsvärt. Håller mig till Maldiverna i forsättningen :)
 

Steve

Medlem
Visst blev det så! Tyvärr (om man nu kan säga så) var vi på Maldiverna två månader innan så allt bleknade i jämförelse, även om det säkert var fint i lokala mått. Overall var det en helt okej vistelse men inget anmärkningsvärt. Håller mig till Maldiverna i forsättningen :)
Ja det verkar inte som det levde upp till förväntningarna @RonnieK
 

DHXSTHLM

Medlem
@rvarttinen var på Mafia våren 14 och det var en helt magisk upplevelse. Det är ju en dyk-ö så om du är intresserad av att snorkla med valhajar (kolla upp säsong) och dyka med större pelagiska fiskar är stället rätt för dig.

Man tar ett pyttelitet propeller flyg från Dar och landar efter 45min på mafia airport och jag bodde själv på mafia lodge (rek inte). Efter några dagar bytte jag tilL Shama Kilole som då ägdes av ett italienskt par som lagade helt outstanding mat. Mycket bättre. I övrigt har jag inte upptäckt så mycket på själva ön. Med andra ord, åk dit för dykningen och avslappning.

Hoppas att detta hjälper!
 

rvarttinen

Medlem
@rvarttinen var på Mafia våren 14 och det var en helt magisk upplevelse. Det är ju en dyk-ö så om du är intresserad av att snorkla med valhajar (kolla upp säsong) och dyka med större pelagiska fiskar är stället rätt för dig.

Man tar ett pyttelitet propeller flyg från Dar och landar efter 45min på mafia airport och jag bodde själv på mafia lodge (rek inte). Efter några dagar bytte jag tilL Shama Kilole som då ägdes av ett italienskt par som lagade helt outstanding mat. Mycket bättre. I övrigt har jag inte upptäckt så mycket på själva ön. Med andra ord, åk dit för dykningen och avslappning.

Hoppas att detta hjälper!
Absolut! Tack för tips o input! Jo, snorkling är något vi ägnar oss åt ... får kolla vilken säsong valhajarna är aktiva i området.
 

jerixon

Medlem
Själv precis bokat en open jaw Zanzibar - Dar es Salaam i vinter, så nu är det dags att börja planera för en avslappnande och trevlig semester :)
Varit sugen på att åka dit ett tag, men inte blivit av riktigt.
 
Toppen