Senaste nytt

Risk för vulkanutbrott på Bali - Vart reser man istället

TheEagle

Medlem
Förhoppningsvis lugnar vulkanen ner sig inom en "snar" framtid.
Men för alla som på något sätt eventuellt kan påverkas av detta kan det vara bra att redan nu börja titta på möjliga scenarion för vad man skulle kunna göra istället utifall att detta pågår en lång tid. Det är alltid bra att ligga steget före och ha någon backup plan utifall att det behövs istället för att behöva ta tag i det "samma dag".

Försökte det där med frun! Men hon tänkte minsann inte flyga med något bolag hon inte kände till och som inte var godkänt att flyga i EU. Så nu är det bara att avvakta till Thai hör av sig! Lär nog dröja många dagar men mig går det ingen nöd på. Ser dock vinterns skidsemester gå till intet eftersom fruns resterande semesterdagar lär försvinna illa kvickt.
Pratade förresten tidigare idag med SAS gällande ombokning (2-4-1) om man skulle behöva ta till en reservplan. Vilka nollor säger jag bara... De tyckte jag skulle vänta på att Thai hörde av sig även om det kunde ta tio dagar.
Kristina i Tallinn var dock mer hjälpsam och erbjöd sig rycka in så fort det behövdes ändras i bokningen...
 

Kris

Medlem
Pratade förresten tidigare idag med SAS gällande ombokning (2-4-1) om man skulle behöva ta till en reservplan. Vilka nollor säger jag bara... De tyckte jag skulle vänta på att Thai hörde av sig även om det kunde ta tio dagar.
Kristina i Tallinn var dock mer hjälpsam och erbjöd sig rycka in så fort det behövdes ändras i bokningen...
Jag gjorde lite proaktivt arbete inför avresa 15e december (CPH-BKK-DPS). Har en bokning SAS EB Amex 2-4-1 och en $-bokning, båda med Thai.

Tallinn erbjöd sig att boka om gratis (Diamond, ännu en gång bekräftat att 150kr change fee blir waivat). Inget överraskande att de bokar om såklart. Min plan B blir att skippa BKK-DPS, så det handlar bara om att släppa ett leg.

Thai i Stockholm meddelade att de ombokar gratis just nu för resor inom närmaste dagarna. Nu har jag en flexbiljett, men om det varit en oflexibel biljett rekommenderade damen hos Thai att vänta och avboka/boka om lite närmar på så blir det inga extra kostnader. Såg även info nedan på Thai's hemsida. Bra att man kan re-routa till andra ställen. Damen på Thai rekommenderade även att kika på alternativ om man kunde. Precis som rapporteras så är det ju en hel del som blir drabbade när det väl händer...

Bokar nu en flexbokning (hotell) på annan ort, troligen i Thailand, och bokar av BKK-DPS-BKK om ingen satt proppen i vulkanen i tid för vår avresa. Själv har jag bara första hotellnatten pre-payed så worst case så är det bara det man behöver tjafsa om med via reseförsäkring.


Från Thai's hemsida:
"As a result of the eruption of Mount Agung volcano on Bali Island, Denpasar International Airport (DPS) will be temporarily closed for safety reasons from 27 November 2017 at 07.00 hours (local time) until 28 November 2017 at 07.00 hours (local time). THAI’s affected flights include TG431 and TG432.

Passengers travelling to either Denpasar (DPS) or Jakarta (JKT), on 27th, 28th November, and up to 10th December can re-route to any destination in Southeast Asia or Australasia (operated by THAI only) and will have change fees waived. Affected passengers can also change their date of travel, as per the ticket’s validity and conditions, and subject to availability.
Affected passengers can contact us on 0330 400 4022 for further advice. Due to high volume of calls experienced at present, we kindly ask to only contact us if travelling on the dates above
."
 

Alf

Medlem
Försökte det där med frun! Men hon tänkte minsann inte flyga med något bolag hon inte kände till och som inte var godkänt att flyga i EU. Så nu är det bara att avvakta till Thai hör av sig! Lär nog dröja många dagar men mig går det ingen nöd på. Ser dock vinterns skidsemester gå till intet eftersom fruns resterande semesterdagar lär försvinna illa kvickt.
Pratade förresten tidigare idag med SAS gällande ombokning (2-4-1) om man skulle behöva ta till en reservplan. Vilka nollor säger jag bara... De tyckte jag skulle vänta på att Thai hörde av sig även om det kunde ta tio dagar.
Kristina i Tallinn var dock mer hjälpsam och erbjöd sig rycka in så fort det behövdes ändras i bokningen...

Du har en förståndig fru, lyssna på henne, hon gör en fullkomligt korrekt bedömning.
 

Glenn E

Medlem
För den som måste till Bali.
Det är goda chanser att man kan flyga in till Surabaya.
Därifrån kan man ta bil till norra Bali på 7 timmar och till södra Bali på drygt 9 timmar.
Detta inklusive cirka 1/2 timme bilfärja till Gilimanuk på nordvästra Bali.
Jag fick ett pris på att bli upphämtad på flygplatsen i Surabaya till Lovina på norra Bali på 3 miljoner IDR.
Kollar man på Uber får man ett pris på 1,4 miljoner för samma sträcka men det är nog inte säkert att de vill köra den sträckan för det priset.
Hem skulle jag ha min biljett från Jakarta och dessutom köpa 2 biljetter dagen innan jag skulle resa från Jakarta.
En Bali - Jakarta och en backup Surabaya - Jakarta.
Skulle flygplatsen på Bali vara stängd bör man ju få pengarna tillbaka på en av biljetterna.
Man bör boka i god tid för just nu är flygbiljettpriserna från Surabaya väldigt höga.
Det går även att ta tåget från Surabaya till Jakarta på cirka 9 timmar.
 
När Eyjafjallajökull ballade ur stördes ju flygtrafik i hela Europa. Hur ska man se på risken att ett större utbrott här skulle kunna fucka med all flygtrafik i Sydostasien?

Än så länge verkar ju askmolnet röra sig i sydvästlig riktning, men sådant kan ju ändras. Någon mer som har resor till regionen inom kort och blivit nervös? Jag flyger till Vietnam via Bangkok på fredag.
 

agehall

Medlem
När Eyjafjallajökull ballade ur stördes ju flygtrafik i hela Europa. Hur ska man se på risken att ett större utbrott här skulle kunna fucka med all flygtrafik i Sydostasien?
Det är rätt stor skillnad. Eyjafettjajökul (stavning..?) ligger under en glaciär som gör saker och ting MYCKET värre. Det skapar ofantligt mycket mer aska i luften jämfört med en vulkan som ligger blottad.
 
Det är rätt stor skillnad. Eyjafettjajökul (stavning..?) ligger under en glaciär som gör saker och ting MYCKET värre. Det skapar ofantligt mycket mer aska i luften jämfört med en vulkan som ligger blottad.

Phjew. Det var lugnande att höra. Tack @agehall!

(Stavningen är Eyjafjallajökull. Dubbla L på isländska blir till "tl" i uttalet, så Eyjafjatlajökutl, liksom Þingvellirs nationalpark blir Þingvetlir)
 

jtq

Medlem
Fick min inställda biljett med Thai den 30 november ombokad till den 2 december istället (vilket i och för sig inte är någon garanti att man kommer iväg). Får hoppas på det bästa.
 

TheEagle

Medlem
För den som måste till Bali.
Det är goda chanser att man kan flyga in till Surabaya.
Därifrån kan man ta bil till norra Bali på 7 timmar och till södra Bali på drygt 9 timmar.
Detta inklusive cirka 1/2 timme bilfärja till Gilimanuk på nordvästra Bali.

Kan tipsa om att flyga till Blimbingsari (BWX). Då är man nära bilfärjan till Gilimanuk på nordvästra Bali.
 

Glenn E

Medlem
Kan tipsa om att flyga till Blimbingsari (BWX). Då är man nära bilfärjan till Gilimanuk på nordvästra Bali.
Jag har hört talas om den flygplatsen som det finns planer på att bygga ut men vem flyget dit?

EDIT: Trodde du menade flygplatsen på norra Bali men detta är ju på andra sidan sundet.

Bra tips!
 
Toppen