Senaste nytt

James Bonds favoritthotell

BusinessClass

Redaktör
Shaken, not stirred" eller som den svenska översättningen blev "skakad, inte rörd". Den korta meningen är synonym med världens mest berömda hemliga agent, och den blev formulerad i huvudet och på papper av Ian Fleming, som blev inspirerad av stämningen och antagligen också av drinkarna på Dukes Hotel i London. Fleming gillade att hänga i…
 

Ystad

Medlem
Jag tycker det saknas (åtminstone) ett hotell i uppräkningen: Atlantis på Paradise Island Bahamas från Thunderball. Ett riktigt mysigt hotell fram till 90-talet - nu tyvärr "sönderbyggt" till ett slags "Disneyland"...
Det är lite synd när man bygger ut och bygger ut mysiga hotell till oigenkännlighet - ett annat exempel på detta tycker jag är hotell Fontainebleau i Miami Beach (som hette Fontainebleau Hilton när James Bond och jag bodde där:)
 

toer00

Medlem
Tyvärr blir jag lite ledsen när jag läser detta…

Samma redaktörer/moderatorer som blixtsnabbt poängterar om man lite för vagt utryck åsikter som kan tolkas som ”fakta” i andra diskussioner har nu blandat ihop korten ordentligt gällande det påstådda James Bond – hotellet ”Hotel Das Central” i Sölden

Följande står att lösa ovan i artikeln.

Hotellet ligger långt uppe i bergen, och har 125 rum. Det är nog en av jordens mer spektakulära hotellupplevelser, och här finns två gourmetrestauranger, spa och en stor samling dyra viner. Rummen har badrum i marmor och är annars inredda i olika träsorter.

Jag bodde nämligen själv i mars i år 1 vecka på just Das Central som ligger i Sölden nere i själva byn, i en dalgång i österrikiska alperna (Tyrolen)
på 1 350 möh.

Hotellet äger en restaurang uppe på en av topparna, ICE Q, 3048 möh.

Det är denna rest. som visas på bilden och som nu redaktionen vill ge sken av är ”Hotel Das Central”… inget kan vara mer fel!

Det är visserligen en spektakulär restaurant, men absolut inget hotell...
Men däremot enligt mitt tycke, baserat på att jag varit där och ätit både lunch och middag, en av jordens mer spektakulära restaurangupplevelser, speciellt på kvällstid när man åker lift upp och möter det vilda, ödsliga och denna futuristiska skapelse.

Själva hotellet med sina 125 rum, SPA och 2 st Gourmet restauranger ligger som sagt nere i dalen. Trä Inredda rum? Lika många rum av det mer modernistiska slaget finns också för de som är trött på den tyrolska trästilen...

Dyra viner?, inte mer än andra ställen och definitivt billigare än tex. Jämförbara hotell och rest. i Schweiz
( t.ex. i Verbier), bortsett från deras eget tre länders vin (”Pinot 3000”), som är lite dyrare på att dricka på plats
och att köpa med sig (ca 1 500 kr vs 1 000 kr)


Det är bara om man råkar på hotellet som kopplingen blir lite mer fastare då det har en option att byta ut en av middagarna på hotellet (halvpension ingå i priset) mot en middag uppe på ICE QUE kvällstid (rest har öppet dagtid plus en kväll veckan) och då mot ett påslag…

Även om Das Central säljer s.k. James Bond paket så förekommer inte hotellet Das Central på bild en enda gång i filmen, bara ovan nämnda Rest. ICE QUE syns (

Så att kalla Das Central i Sölden för ett James Bon hotell är på gränsen till absurt?

5-Star Hotel in Sölden in Tyrol (Austria) - Hotel Das Central
 
Tyvärr blir jag lite ledsen när jag läser detta…

Samma redaktörer/moderatorer som blixtsnabbt poängterar om man lite för vagt utryck åsikter som kan tolkas som ”fakta” i andra diskussioner har nu blandat ihop korten ordentligt gällande det påstådda James Bond – hotellet ”Hotel Das Central” i Sölden

Följande står att lösa ovan i artikeln.

Hotellet ligger långt uppe i bergen, och har 125 rum. Det är nog en av jordens mer spektakulära hotellupplevelser, och här finns två gourmetrestauranger, spa och en stor samling dyra viner. Rummen har badrum i marmor och är annars inredda i olika träsorter.

Jag bodde nämligen själv i mars i år 1 vecka på just Das Central som ligger i Sölden nere i själva byn, i en dalgång i österrikiska alperna (Tyrolen)
på 1 350 möh.

Hotellet äger en restaurang uppe på en av topparna, ICE Q, 3048 möh.

Det är denna rest. som visas på bilden och som nu redaktionen vill ge sken av är ”Hotel Das Central”… inget kan vara mer fel!

Det är visserligen en spektakulär restaurant, men absolut inget hotell...
Men däremot enligt mitt tycke, baserat på att jag varit där och ätit både lunch och middag, en av jordens mer spektakulära restaurangupplevelser, speciellt på kvällstid när man åker lift upp och möter det vilda, ödsliga och denna futuristiska skapelse.

Själva hotellet med sina 125 rum, SPA och 2 st Gourmet restauranger ligger som sagt nere i dalen. Trä Inredda rum? Lika många rum av det mer modernistiska slaget finns också för de som är trött på den tyrolska trästilen...

Dyra viner?, inte mer än andra ställen och definitivt billigare än tex. Jämförbara hotell och rest. i Schweiz
( t.ex. i Verbier), bortsett från deras eget tre länders vin (”Pinot 3000”), som är lite dyrare på att dricka på plats
och att köpa med sig (ca 1 500 kr vs 1 000 kr)


Det är bara om man råkar på hotellet som kopplingen blir lite mer fastare då det har en option att byta ut en av middagarna på hotellet (halvpension ingå i priset) mot en middag uppe på ICE QUE kvällstid (rest har öppet dagtid plus en kväll veckan) och då mot ett påslag…

Även om Das Central säljer s.k. James Bond paket så förekommer inte hotellet Das Central på bild en enda gång i filmen, bara ovan nämnda Rest. ICE QUE syns (

Så att kalla Das Central i Sölden för ett James Bon hotell är på gränsen till absurt?

5-Star Hotel in Sölden in Tyrol (Austria) - Hotel Das Central
Drygt ett år senare...

Ha i minnet att det är inte (i de flesta fall om jag förstått det rätt) moderatorerna som skriver artiklarna. Även om det ibland är svårt så skall man försöka hålla isär forumet med övriga BC-sidor.
 

palmen

Moderator
Tyvärr blir jag lite ledsen när jag läser detta…

Samma redaktörer/moderatorer som blixtsnabbt poängterar om man lite för vagt utryck åsikter som kan tolkas som ”fakta” i andra diskussioner har nu blandat ihop korten ordentligt gällande det påstådda James Bond – hotellet ”Hotel Das Central” i Sölden
För att klargöra, det är skillnad på redaktör och moderator.
Redaktörer skriver/publicerar artiklar på förstasidan som "nyheter" men är generellt rätt inaktiva i forumet.
En moderator finns på forumet i två roller, dels som en helt vanlig medlem men även som moderator där man har möjlighet att ändra innehåll eller ta bort olämpliga inlägg mm.

Det här är två helt skilda roller vi pratar om och i dagsläget finns det ingen som är både moderator och redaktör på Businessclass. Det finns dock några få undantag när en moderator har skrivit en artikel som hamnat på förstasidan. Det är dock redaktören som bestämmer om artikeln ska publiceras eller ej och utför detta. I detta fall med denna artikel är den inte skriven av en moderator.
De gånger vi moderatorer skriver något i rollen som moderator (och inte i rollen som vanlig medlem på forumet) så ska vi skriva under inlägget att det skrivs som moderator (se nedan).

//Moderator
 

toer00

Medlem
Må så vara...
Men IMHO är ni moderatorer ibland överdrivet nitiska mot medlemmar vs. de redaktörer som gör sig skyldiga till så, pass grova generaliseringar/fel som detta...
 

toer00

Medlem
Drygt ett år senare...

Såg detta på förstasidan idag och då... men fortfarande föreligger samma otydligheter/fel...så JA ett år senare och fortfarande fel, eller...?

Ha i minnet att det är inte (i de flesta fall om jag förstått det rätt) moderatorerna som skriver artiklarna. Även om det ibland är svårt så skall man försöka hålla isär forumet med övriga BC-sidor.
 

palmen

Moderator
Må så vara...
Men IMHO är ni moderatorer ibland överdrivet nitiska mot medlemmar vs. de redaktörer som gör sig skyldiga till så, pass grova generaliseringar/fel som detta...
Vi moderatorer kan inte påverka vad som skrivs i artiklar, och vi kan heller inte editera det materialet. Och tro mig, när vi hittar fel så påtalar vi det också men det görs internt i våra egna kanaler för sådana diskussioner, det tas inte i forumet.

//Moderator
 

toer00

Medlem
Vi moderatorer kan inte påverka vad som skrivs i artiklar, och vi kan heller inte editera det materialet. Och tro mig, när vi hittar fel så påtalar vi det också men det görs internt i våra egna kanaler för sådana diskussioner, det tas inte i forumet.

//Moderator

Så bra då...
 
Må så vara...
Men IMHO är ni moderatorer ibland överdrivet nitiska mot medlemmar vs. de redaktörer som gör sig skyldiga till så, pass grova generaliseringar/fel som detta...
Men vad skall en moderator som modererar forumet säga till en redaktör som har hand om andra delar av BC? Det är ju inte samma sak.

Förstår att du blivit en tillsagd om något. Dock, ser du på artiklar som publiceras på förstasidan och de kommentarer som skrivits så lovar jag dig att de kommentarerna är betydligt mer bitska.
 
Toppen