Senaste nytt

Nedgraderad bonusresa från first - vad gäller?

TheEagle

Medlem
Följer upp här nu efter samtal med Talinn, det finns visst en speciell request procedure som de körde för de trollade fram plats BKK-TYO även om det inte fanns I klass tillgänglig. (Thai har stängt i LAX då de ej flyger till USA längre... så min hjälpsamma Thai-agent finns inte kvar där längre)

Nåt du kan berätta mer om denna special procedur @jumbooze ? Har en flight till veckan med Thai där jag blivit nergraderad (SAS 2-4-1) från F till C utan att någon meddelat. Först hamnade jag i ett Moment 22 med SAS och med Thai. Nu verkar ändå SAS säga att jag ska skicka klagomål till dem och begära kompensation. Samt att jag kan byta flight till en annan med awardtillgänglighet. Men det finn ingen, men gott om vanliga platser finns.
 

jumbooze

Medlem
Nåt du kan berätta mer om denna special procedur @jumbooze ? Har en flight till veckan med Thai där jag blivit nergraderad (SAS 2-4-1) från F till C utan att någon meddelat. Först hamnade jag i ett Moment 22 med SAS och med Thai. Nu verkar ändå SAS säga att jag ska skicka klagomål till dem och begära kompensation. Samt att jag kan byta flight till en annan med awardtillgänglighet. Men det finn ingen, men gott om vanliga platser finns.
Om jag minns rätt...
Ring Thai och be dem boka om dig på annat F flyg (lägga till ett nytt segment med resan i F på annan avgång, de kan modifiera biljetten men ej ställa ut den, de har ju redan modifierat den en gång)
Kolla på bokningen så att du har ett segment som är tillagt
Ring SAS och be dem ställa ut biljetten på nytt
 

Thornado

Medlem
Jag hade en award med SAS till USA där det blev större försening, jag fick, efter hjälp, ersättning för denna försening, oavsett hur resan betalats.

När det gäller förseningar som ger kompensation enligt EU 261/2004 så är det inga konstigheter även om det är en award. Det @agehall pratade om (och det denna tråd handlar om) är ju dock vad som händer kompensationsmässigt när man blivit nedgraderad på en awardflight.
 

TheEagle

Medlem
Tack för tipset Jumbooze! Dock så verkar det inte funka. Thai vet inte vad jag prata om. SAS i Sverige kan inte hjälpa och Tallinn inte heller. Måste finnas awardplatser för ombokning säger alla. Har dock inte fått något mail som informerar om detta och det har gått flera dagar. Otroligt dåligt skött av SAS. Men de vill väl inte man ska ringa dem och krångla!
Förresten, någon som lyckats få first class servicen på marken om flygbolaget nedgraderat flighten?
 

palmen

Moderator
Förresten, någon som lyckats få first class servicen på marken om flygbolaget nedgraderat flighten?
Tror att detta blir väldigt svårt då man har en biljett för flyget i Business, även om det varit first tidigare. Har man bokat direkt med bolaget är det nog lättare att få till något än om man gått via en tredjepart som i detta fall är SAS.
 

TheEagle

Medlem
Tror att detta blir väldigt svårt då man har en biljett för flyget i Business, även om det varit first tidigare. Har man bokat direkt med bolaget är det nog lättare att få till något än om man gått via en tredjepart som i detta fall är SAS.

Det är väl det jag också misstänker...tyvärr! :mad:
Någon som fått tillbaka poäng från SAS i nåt liknande fall? Och hur mycket??
 

palmen

Moderator
Det är väl det jag också misstänker...tyvärr! :mad:
Någon som fått tillbaka poäng från SAS i nåt liknande fall? Och hur mycket??
Jag förstår inte vad SAS har med detta att göra, det är inte SAS som nedgraderat dig utan bolaget du skulle flyga med. Det är då det bolaget som borde ersätta dig och inte SAS. Enda poäng du kan få tillbaka är om hela din resa nu skulle vara business istället för first, då får du tillbaka mellanskillnaden. Om du i detta fall vill boka om hela resan till att bli business utgår jag ifrån att du inte behöver betala en ändringsavgift då det skett en förändring i din resa.

SAS kan inte trolla fram platser på andra bolag, även om de kan ställa frågan till tex That om de kan ta fram en plats. Thai behöver dock inte göra detta och finns nog inget som säger att SAS är skyldiga att fråga heller.

Har själv råkat ut för att de tog bort First på en flight för mig med Thai. Jag pratade med Thai-supporten i USA och Thailand någon dag innan avresa då denna ändring kom och de kunde på något sätt fixa en plats på ett annat plan som hade First. SAS var inte inblandade i detta på något sätt. Väl på flygplatsen var det ett jäkla knappande för att få allt rätt (ingen aning om vad de gjorde men tog säkert 10 minuter).
 

TheEagle

Medlem
Hade ju varit mycket enklare om nergraderingen skett innan avresa. Då hade man ju både kunnat boka om hela resan till C eller avbokat resan. Nu har det ju skett under pågående resa. Dvs. inför hemresan.
Denna resa bokades efter tillgången på F. Om vi hade valt att flyga i C hade vi ju valt helt andra bolag och annan rutt.
Köper jag oxfile på ICA och betalar för det så förväntar jag mig ju att få oxfile med mig hem och inte högrev.
Detta kompliceras ju lite av att jag har köpt biljetten (för poäng, som har någon sorts värde) av SAS och de i sin tur köpt platsen av Thai.
Jag kan ju tycka att SAS borde kunna ställa krav på Thai eller andra bolag för den delen också. Dvs. kräva att få det man betalt för om nu kunden kan tänka sig att flyga på en annan avgång. Speciellt när det finns lediga säten.
Eftersom jag köpt resan för poäng av SAS så tycker jag givetvis att det är SAS som borde ge mig ersättning. Men här kan man ju tvista hur länge som helst. Sedan borde ju SAS givetvis få ersättning av Thai men det är ju en helt annan historia.
Jag har som sagt varit kontakt med alla jag kan tänka mig. SAS, två gånger, Thai, två gånger och SAS Tallinn en gång. Ingen kan hjälpa utan alla säger att det är endast befintliga awardplatser som kan komma ifråga.
Finns en del LH F från Asien men problemet är att det i stort sett inte finns anslutningar inom Asien i början på nästa vecka.
 

palmen

Moderator
Jag kan ju tycka att SAS borde kunna ställa krav på Thai eller andra bolag för den delen också. Dvs. kräva att få det man betalt för om nu kunden kan tänka sig att flyga på en annan avgång. Speciellt när det finns lediga säten.
Eftersom jag köpt resan för poäng av SAS så tycker jag givetvis att det är SAS som borde ge mig ersättning. Men här kan man ju tvista hur länge som helst. Sedan borde ju SAS givetvis få ersättning av Thai men det är ju en helt annan historia.
Så om du köper en resa från Ticket med Thai och Thai sedan nedgraderar dig från first till business, är det då Ticket som ska ersätta dig för detta? Enligt mig är det den som gör nedgraderingen som ska ersätta detta.
 
Toppen