Senaste nytt

Det eviga handbagaget

graphics

Medlem
Jag tycker det är dags att SAS tar tag i frågan kring handbagaget. Otaliga gånger har boarding saktats ner på grund av allt för mycket handbagage. Antingen ska det stuvas om i hyllorna eller så ska väskor skickas ned. Folk står med tre väskor i mittgången och gapar efter personalen som ska trolla fram plats åt dem. Någon flyttar om en främlings väskor vilket skapar irritation. Ja, situationerna varierar men problemet rör som oftast att folk har för mycket handbagag. Det känns mer som regel än undantag sedan Go Light infördes.

För att belysa problemet tycker jag att vi kan rapportera varje gång problemet uppstår, kanske i förhoppning om att någon från SAS tar tag i problemet. Om ni har förslag på system för att hantera detta hade det varit intressant att ta del av också.
 

graphics

Medlem
Ett första steg kunde väl vara att börja tillämpa reglerna för handbagage. Ofta har ju folk en stor kabinväska plus en stor ryggsäck plus en datorväska plus en handväska plus en stor jacka plus några välfyllda plastpåsar med taxfree.

Absolut. Menade mera hur det praktiskt ska gå till. Finns ju observationer att göra från andra flygbolag och flygplatser. Ryanair där varje person får doppa sin väska i våg+måttband vid gaten innan ombordstigning. En annan är Paris där varje person som har misstänkt stort handbagage blir plockade åt sidan innan säkerhetskontrollen.
 

intuition

Medlem
Det kommer bara att bli värre. I samma sekund man inför biljetter utan incheckat baggage skapar man starka incitament att försöka ta med ombord. Och när folk vant sig av med att checka in kommer de aldrig att gå tillbaka.
 

squeezen

Medlem
Därför man får offra loungetid när man åker i buss klass. Säkerställa men genom status får boarda först (nästa problem-prio boarding ska vara enforced), för att säkra plats på hyllan. Jag åker upp till 5 nätter med endast handbaggage. Har dick en separa portfölj, som får plats ovanpå samsoniten.

Håller med om att de måste vara hårdare mot typ stor ryggsäck plus kabinväska om de tar två platser i bredd el höjd.
 

Mediana

Medlem
Det här ju något som driver mig till vansinne också. Jag har en mjuk halvstor handväska som handbagage. Antingen så blir den totalt mosad eller så är det någon medpassagerare som tycker att jag kan stoppa den under framsätet så hens kabinväska får plats. Sist sa jag faktiskt "Det går bra att ta ner min väska om du behöver få plats med din, men du får ha den under DITT framsäte" Fattar inte varför jag ska behöva straffas för att andra tar med sig mer än tillåtet.
 

LarsCph

Medlem
Med SAS fra CDG til CPH i Plus. Der er helt fyldt i plus - seatet 3-3 hvilket jeg i sig selv syntes er irriterende at de ind imellem gør hvor andre selskaber i Europa tilbyder 2-2 seating i deres premium-produkt med frit mellemsæde så det faktisk er muligt at arbejde lidt og samtidig spise lidt mad på turen. Med 3-3 seating er det mere eller mindre umuligt at spise og arbejde samtidig selv med en lille 14" laptop. Dét irriterer mig.

Jeg kom lidt sent så jeg nåede ikke prio-boarding, og der var helt fyldt i baggagehylderne. Jeg rejser med ét stk trolley som jeg værs'go kunne få lov at have som "fodstøtte" på turen. Jeg syntes ærlig talt ikke der var meget "plus" over dén tur.

Andre gange (ofte egentlig) er plus seatet 2-2, men det virker til at man nogen gange kører 3-3 hvis flyet er meget fyldt. Jeg syntes ærlig talt at man burde holde fast i 2-2 seating i plus.

Jeg har ingen konkret vurdering af om folk har for meget håndbaggage med. Men det kan sagens være at Go Light medfører mere baggage i kabinen. Og ja, SAS burde håndhæve deres egne regler for håndbaggage. Det er super irriterende at skulle sidde oven på en trolley. Andre selskaber gør en del ud af at tagge håndbaggage ved gaten så hvis man har mere end ét stk med skal det under sædet, det tror jeg det med fordel kunne gøre.
 
Toppen