Senaste nytt

Bästa tiden att besöka Johannesburg & Krugerparken?

MrDollar

Medlem
Hej alla,

Länge varit sugen på att besöka Johannesburg och därifrån ta mig till Krugerparken för safari.
Vilken är bästa tiden på året att åka dit? Störst chans för bra och lyckat safari etc.

Någon med erfarenhet?
 

NyfikenGrau

Medlem
Som Krugernörd har jag redan läst den där tråden om Kapstaden och försökt ta den lite off-topic till Kruger ibland, men nej det står tyvärr ingenting i den som du frågar om här ;)

Du kommer att se rekommendationer om "torra säsongen" april-september när du kollar i guideböcker, men av våra tre långa besök i parken var det det "torra" vi gillade minst - så nu ska vi dit igen i 9 dagar i januari :)
Torrt är inte på skoj där - det ser ut som ett månlandskap och titt som tätt anläggs kontrollerade bränder för att inte typ hela parken ska brinna upp på en gång. Det är rent ut sagt fult, och för mig väger inte "lättare att se djuren" upp det. Krugerparken är oerhört djurtät! Det är inte som att spana efter älg eller ens rådjur i Sverige. Frekvensen är istället att jämföra med hur ofta du ser en fågel i Sverige, och jag skojar inte.

Därför tycker vi det är klart roligast att åka under Krugers sommar (vår vinter, desto bättre!) när nästan alla djur har ungar och hela parken är illgrön, helt fantastiskt! Då tar vi gärna Malarone en vecka och kanske några regnskurar i utbyte (och då avskyr vi ändå regn).
En period jag särskilt kan rekommendera är januari efter Sydafrikas skollov, när priserna rasar och utbudet ökar.
Rikta dock in dig på nästa år, de bästa stugorna bokas upp tidigt, ca 8-11 månader i förväg.

Om du inte vill ta malariamedicin så skulle jag satsa på april-maj innan det hunnit bli för torrt. Då har du även bästa tiden för att se t.ex. Victoriafallen i Zambia/Zimbabwe.
Det var lite kortfattat, har inte mycket tid idag tyvärr.
 

NyfikenGrau

Medlem
Alla "big 5" utom leopard bör man kunna se under några dagars besök, leopard är svårare men ett tips är vägarna norrut och nordväst från Lower Sabie, som hur som helst är bästa camp för en förstagångsbesökare som vill se så mycket som möjligt. Noshörning mest i sydvästra delen tyvärr pga utbredd tjuvjakt längs hela gränsen mot Mozambique.
Elefant, antiloper, zebra, giraff, buffel och lite till bör man kunna se de första timmarna.
Fast riktigt coolt är att ta sig fram längs en mindre väg på morgonen, hitta ett vattenhål, långsamt dricka sitt morgonte under en halvtimme och bara kolla samspelet/sociala livet, som man aldrig får se riktigt på djurprogram, än mindre på ett zoo där beteendena uppenbart är störda. När man får smak på det blir gnuer, antiloper och giraffer intressantare än lejon, som ärligt talat mest ligger och sover den tid man får vara ute själv i parken.
 

NyfikenGrau

Medlem
@NyfikenGrau Har du några bra tips på boende?

South African National Parks - SANParks - Official Website - Accommodation, Activities, Prices, Reservations

Har bara bott i statliga camps enligt ovan, tänk amerikanskt motell fast med kök, terrass och grill utomhus. Pris runt 800-1500 kronor natten.
Lower Sabie Perimeter (mot floden)
Olifants Best River View (sagolik utsikt)
Skukuza Luxury Unit Riverside (lugnare än de andra i campet som är det största i parken)
Satara (för rovdjuren)

Sedan finns det andra längre norrut som är minst lika bra men kanske mindre lämpliga för förstagångsbesök.
Sedan finns det dyra lodger runt om i privata reservat som är öppna mot Kruger, Sabi Sands är väl mest känt (leopardsäkert), priser 5000 kr natten och uppåt men då ingår all mat och drives.
 

Alken

Medlem
Jag tänkte åka i Juni eller September, baserat på ohälsosamt mycket googlande. Jag tänker bara spendera 1 eller 2 dagar i parken och vill maximera upplevelsen förstås, både vad gäller djur och natur. Är jag fel ute menar ni? (Har full flexibilitet att ändra)
 

NyfikenGrau

Medlem
Nejdå, ta juni. September kulminerar torkan, i oktober börjar regnen så smått, slutar framåt april nån gång. Så det är egentligen svårt att behandla april-oktober som en konstant period. Jag bara menade att den torraste tiden framhålls som den bästa för att se djur, medan jag mer ser det som den "fulaste" tiden.
Men kort sagt, juni kommer att vara mycket finare än september.
 

Jönsson

Medlem
Någon som, baserat på egen erfarenhet, kan rekommendera en femstjärnig safari lodge i Kruger-parken med alla inclusive?
 
Toppen