Senaste nytt

Singapore Airlines A380 Suites: en oplanerat bucket list flygning

Senator

Moderator
Vänner,

Som opportunist, tog jag i tisdags möjligheten att flyga Singapore Airlines A380 Suite från London till Singapore. Här är en summering av denna upplevelsen, till stor del bilder...

Utresa från Arlanda till London

Som en AMEX by Pontus rookien testat jag äntligen denna i tisdags på Arlanda. Min vapendragare i Charleston har fixat ett extrakortet. En trevlig upplevelse var det: tyst, bra service. Skön start på resan, men vi skippade maten.

Ovanligt nog för mig var det SAS SuperDuper Deluxe Plus till London. Det är en kombi-resa: konferens, kundmöten med lite nöjen. Min vapendragare i Lund är med, och vi har en gemensamm depå där vi sparar lite pengar varje månad så vi skall kunna åka iväg och skoja till det en gång per år. Med mitt schema var detta möjligheten, och valet föll på Singapore Airlines A380 via London och B77W via Köpenhamn i Business. Vi tyckte First var lite magstärkt prismässigt.

Frenetiska försök att uppgradera från Business till First med Miles & More fick enbart ”Computer says no”. Detta skulle bli min första Singapore Airlines long-haul sedan SpaceBed tiden.

Resan till London gick bra, mega-Yatzy match och en öl. Vi skippade lådan. Transfer i London rätt långt med promenad tillbaka T2B och Singapore Airlines loungen.

Därinne frågade jag lite kaxigt: "Do you sell any upgrades to First on this flight?" Till min överraskning var svaret "Yes, Mr. Senator we do. Do you want me to check the price"? Gärna det sa vi, och det kostade £1 200 per skalle. Vi tvekade inte en sekund, och 30 sekunder senare sitter vi i Singapore Airlines First loungen på Heathrow

Singapore Airlines Loungen på Heathrow
Ingenting jag kommer minnas som "WHOA!" men en lugn oasis. Bra utbud av mat och dryck, om inte exceptionellt.

Photo 2017-11-15, 04 57 17.jpg


Photo 2017-11-15, 04 57 22.jpg


Vi hänger där i 45min och har nu bestämt oss att trots tröttheten och den sena avgångstiden att käka middag ombord, något vi inte kommer ångra sen.

Singapore Airlines A380 First

Vi skall precis lämna för att promenera lite innan flighten, så är det dags att boarda. Det står en ung man utanför och erbjuder sig att ta vår kabinbagage, något vi relativt storväxta män tackar nej till. Boarding är 5min borta.

Photo 2017-11-15, 05 51 46.jpg


Mitt första intryck av kabinen är att bilderna jag har sätt innan ger en känsla av instängt, medan verkligheten är att det är mer öppet:

Photo 2017-11-15, 05 54 43.jpg


Photo 2017-11-15, 18 46 32.jpg


Photo 2017-11-15, 08 02 50.jpg


Vi har valt mittenstolarna på rad 3 för att kunna konversera. Senare kommer vi sova på varsin sida vid fönstret då det är bara vi + 2 andra ombord i First

Första frågan är: "Mr. Senator, what would you like to drink"? Ni kan gissa vad svaret är på den frågan ;). "Mr. Senator, Krug or Dom"? "You mean I have to choose?"

Photo 2017-11-15, 06 12 18.jpg


Photo 2017-11-15, 06 01 36.jpg


Photo 2017-11-15, 06 52 22.jpg


Vi är ca 30min sena, men när vi lämnar gaten går det snabbt. Rakt ut till banan och "off we go". Det tar inte många minuter innan det är full service ombord. Jag uppskattar att 4 personer jobbar med oss 4 pax i First Menyn är gedigen och jag väljer:
Kaviar
Hummer
Sallad
Lamm
Ost (ledsen jag sparade inte menyn). Här kommer en sekvens bilder:

Photo 2017-11-15, 07 01 38.jpg


Photo 2017-11-15, 07 06 09.jpg


Photo 2017-11-15, 07 13 13.jpg


Photo 2017-11-15, 07 20 06.jpg


Photo 2017-11-15, 07 33 40.jpg


Photo 2017-11-15, 07 48 50.jpg


Utan tvekan, genomgående en grym måltid. Sedan var det dags fatt sova. Det blev ca 6t för min del, skön lutare kan jag meddela innan jag började jobba. 90min innan ankomst serverades det frukost, och självklart öppnades det en ny Dompa för mitt glas till frukosten "Breakfast for Champions".

Photo 2017-11-15, 17 19 50.jpg


Photo 2017-11-15, 17 25 26.jpg


Photo 2017-11-15, 17 22 34.jpg


Photo 2017-11-15, 17 36 22.jpg


Men alla resor tar slut, också denna. Jag har någonstans runt 25 First segment på Lufthansa, Swiss, British Airways, Air France och Cathay. Hur summerar jag upp Singapore Airlines?


1. Flawless service - på riktigt, den absolut bästa service jag har haft ombord ett flygplan. 10/10
2. Maten - varmrätten som var lamm, helt enkelt bästa jag har käkat ombord. Kaviarservicen saknade det lilla extra. 9/10
3. Skumpa.. Dompa och Krug. 10/10
4. Alla annan dryck skulle jag säga inte imponerar lika mycket. Hur flygbolag i 2017 kan envisas att Bombay Sapphire är premium gin i First är oklart. 7/10
5. Hårdvara. Det här var nog en av de första A380. SQ får fem nya A380, medan de fem första skall tillbaka till leasing bolaget. Hur många fack kan en stol ha? Flygplanet visade sin ålder. Sängen skön, men inte lika skön som LH eller LX i mitt tycke. Så jag ger denna 9/10
6. IFE grym, men användes inte. 10/10
7. Wifi: $20 för 50Mb i First = 1/10
8. Loungen London var ok, men ingenting jag kommer minnas. 7/10
9. Arrival Singapore. Här borde man få någon form av Arrival Service. Nada, nix utöver först av. Vi säger N/A

Summa summarum: det är ett flygplan så det är begränsat vad som går att göra. Var det värt att uppgradera? Absolut! Det är en fantastisk upplevelse, men eftersom mitt fokus på flygresor numera är sova och jobba så är nog inte jag rätt person att ge djupgående ris eller ros då jag inte tar mig genom hela upplevelse till fulla potentialen.
 
Last edited:

Thomasn

Medlem
Stort tack! Singapore First är på min bucket list också! Hu skulle du säga att servicen ombord skiljer sig från Lufthansa eller Swiss?
 

Senator

Moderator
Stort tack! Singapore First är på min bucket list också! Hu skulle du säga att servicen ombord skiljer sig från Lufthansa eller Swiss?

Sample size of one är inte rättvist.. men... detaljer är detaljer. Alla samtal förs i ögonhöjd.. Så var det på Lufthansa tidigare, men inte längre kan jag uppleva. Så ja, ett snäpp bättre och maten i en annan klass, särskilt jämfört med Lufthansa.
 

Senator

Moderator
Kanonrapport @Senator ! Fick du poäng för den nya bokningsklassen, eller enbart den ursprungliga?

Tack..

Nja, blev lite komplicerat detta. Ursprungligen hade jag lagt denna på Miles & More, men insåg att D-klass på SQ bara ger 150% där. Så när jag checkade in på SAS ändrade jag till mitt EBG där på SAS sträckan och hade tänkt byta till EBG på SQ också.

Jag frågade i loungen om vi fick uppgraderat till ny bokningsklass. Tjejerna visste inte, och jag tittade först på kvittot från SQ när jag satt ombord.

Min polare som är EBD fick 13 600 EB
Jag fick 10 113 miles på M&M
Så D-klass

Jag pratade med Lufthansa First linjen om deras Airport Upgrades (AUP) där jag inte hade fått miles för First. Jag tänkte retro-claima Lufthansa First, och samtidigt försöka se om jag kan få för SQ också. Men jag antar svaret blir nej. Men eftersom jag betalde för båda med mitt Miles & More kort blev det i sig själv 26 000 miles så ett lite plåster
 

Senator

Moderator
Vill bara varna och jag pingar @Agö här: priset från Singapore är det dubbla 24 000kr eller SGD 3 850 skulle Singapore ha till CPH. Tack men nej tack.
 

Senator

Moderator
Det är jag hemma efter en grymt bra flight i Singapore Business hem via Köpenhamn. Som jag skrev ovan så blev en uppgradering till First från Singapore ganska magstärkt. Men Singapore Business är "second to none" i mitt tycke, där största avsaknaden är en bättre lounge på hemmaplan.

Loungen på T3 Singapore
+ bra med mat
+ stort utrymme
- dåligt utbud av dryck
- omöjligt att hitta eluttag

Flygresan hem i business (inga bilder) var väldigt bra och business var halvfullt medan det var en passagerare i First. Service top notch, stolen gillade jag väldigt mycket men det kräver lite anpassning att sova i den :). IFE i teorin grymt (mer om detta snart). Maten denna gången: vi hade ätit i loungen, så jag tänkte bara en förrätt samt en av deras mid-flight mackor. Den var typ torr och tråkigt: inte SQ över den. Allt annat, inklusive frukosten mycket bra.

Shit happens, också hos Singapore Airlines. Men det är hur man hanterar strul som skiljer bolag som kan service från andra (läs och lär SAS). Någon gång under natten, med runt 2-3t kvar klappar hela IFE samman. Det gick visst inte få igång igen alls. Ni som har åkt med SQ vet att deras KrisWorld är världsledande. Det går att rycka på axlarna och säga "tough shit" annars kör vi en numera "SQ-lösning":
1. Alla i Business och First fick ombord en voucher utdelat av Kabinchefen på SGD 200 som är ca 1 250kr att handla för i taxfree ombord eller deras sajt. Snyggt! 1 250kr för två timmar med avsaknad IFE. Vad Premium samt Ekonomi fick vet jag inte
2. När vi landade kom SQs Station Manager i Köpenhamn ombord, och på engelska samt danska beklagade det inträffade
3. Sen ställde han sig tillsammans med en anställt från Handling Bolaget utanför och ALLA fick en ask med choklad på väg från gaten. Var hittar man 250 lådor choklad klockan 05.00 en tisdag morgon? :p

Med prisläget SQ har från Arlanda hoppas jag rutten ökar, och vi kan över tid skippa Ryssland. Jag är i alla fall en stor fan av detta fantastiska flygbolag som har till stor del fattat detta med service, också när det skiter sig.
 
Toppen