Senaste nytt

"Uppgraderad" till lägre bokningsklass?!

ushac

Medlem
I lördags flög jag ord-sfo med United. Bokningen var i B, men trots det kunde jag inte välja economy plus sätena. När jag gick in på uniteds sida kunde göra det mot en avgift på drygt 50 usd. Tänkte att det inte var så farligt så jag testar. Nu ser jag dock att efter uppgraderingen har jag åkt i M?! Den har alltså gått ner från economy extra till discounted economy? Fick således x1 istället för x1.5. Har detta hänt någon annan? Finns det någon möjlighet att påverka detta i efterhand? Surt att betala för att gå miste om 1000 baspoäng..

E
 

agehall

Medlem
Vad hade du bokat och var? Det låter lite konstigt att du fått en annan bokningsklass bara för att du valt ett economy plus säte, det är väl ingen egen kabin utan mer som KLMs economy comfort - dvs marginellt bekvämare säten i economy.
 

joemume

Medlem
Uppgradering till Economy Plus på Uniteds hemsida ändrar inte bokningsklassen. Har köpt detta ett antal gånger och biljettens bokningsklass bibehölls vid dessa tillfällen. Köper du däremot en förstaklassuppgradering så ställs en ny biljett ut, vilket an vara bra att känna till.
 

niksal

Medlem
Här är nu ett totalt missförstånd. United B är ekonomiklass till skillnad från SK B som är Economy Extra. Två totalt olika saker. Hos United är Economy Plus inte en skild kabin eller klass (jmf SAS Economy Extra), utan det är helt enkelt fråga om lite mer fotutrymme som de ger åt sina egna elitkunder samt mot avgift. Därmed har det inte skett något fel, utan du har helt rätt fått betala för Economy Plus säten, du har helt rätt fått x1 poäng, och du har helt rätt åkt i ekonomiklass.

Jag har en gång åkt med en United B klass biljett från SFO till FRA. Då fick jag undantagsvis gratis en plats i Economy Plus. (min flickvän var på samma plan i separat bokning så vi var inte placerade med varandra. Economy Plus var enda stället som hade två säten vid varandra och mitt EBG kort gjorde att de undantagsvis kunde ge oss platserna). Så vad jag kan se har inget fel skett.

Observera också att om man bokar United B och flyger med SK så ger det inte heller Economy Extra utan det blir vanlig ekonomiklass.
 

agehall

Medlem
Återigen, vad har du faktiskt bokat och var?

Det var inte så att det var codeshare (dvs SK-flightnr) mellan ORD-SFO? Isåfall har du ingen som helst möjlighet att veta vad du faktiskt har för bokningsklass hos UA.

Jag misstänker att du köpt en Economy Extra biljett från SAS ARN-ORD-SFO, stämmer det? Isåfall är jag rätt säker på att du hamnar i vanlig economy ORD-SFO, men jag har inte testat själv.

Dessutom vore det intressant att veta var du sett bokningsklass M i sammanhanget? Var det på utdraget från krediteringen eller på boardingpasset?
 

ushac

Medlem
Tack för alla svar!

Bokningen gjordes av resebyrån ticketbiz, och tanken var economy extra arn-ord-sfo men det verkade oklart om de faktiskt kunde boka economy extra hela vägen. Hade trots det någon form av förhoppning om att det iaf kunde ge bra poängutdelning.
Mycket riktigt är det code share på ord-sfo. På bokningsbekräftelsen står B. Sas hemsida verkar inte skriva ut bokningsklass, men slog man upp via tex lufthansa stod "SK3927 Economy (B)". På boardingkortet står UA973 Y. På krediteringen hos eb står "UA 0973 H Economy Discounted". Det här systemet verkar inte helt rättframt. :)

Nåväl, för ORD-ARN på hemvägen verkar iaf optiontown ha gett utdelning. :)

E
 

agehall

Medlem
Åh, vad förvånad jag blir - NOT! En "affärsresebyrå" som inte kan sitt jobb...

Ticket trodde troligen att SK B innebar Economy Extra även när det blir UA. Så är inte fallet. B översattes tydligen till H i ditt fall. Som A380*G redan sagt: "Välkommen till den vidriga världen av codeshares"

Lär av misstaget och VÄGRA acceptera code-shares när du bokar via resebyrå. Det är mycket bättre att ha opererande carrier på sin biljett och en riktig resebyrå fixar det utan problem. Det går faktiskt att boka via SAS hemsida! (Har själv gjort det)
 

Roger J

Medlem
United har ju ingen Premium Economy-kabin, så då är det väl inte så konstigt med Economy på inrikesleggen? (Economy Plus är ju ingen egen kabinklass, enbart lite bättre säten i serviceklassen Economy). Tror inte det finns något SAS-pris där man blir placerad i Economy Plus-delen av kabiinen hos United, de sätena säljs ju inte på det sättet.
 
Toppen