Senaste nytt

British Airways Visa

Concorde

Founding Member
Tråd för frågor och tips om BA Visa kortet från Entercard.

The Basics: Kortet ges ut av Entercard (företag i Swedbank koncernen)
Man ansöker enklast på www.ba.com.

Som regel får man 1000 BA miles i bonus, men ibland är dom så generösa att hela 5000 delas ut...
Du tjänar 1 BA miles (Avios fr.om. 17 november) för varje 10 kronor du handlar på kortet.
Du tjänar 2 BA miles (som ovan) för varje 10 kronor du handlar på BA. Allt på BA.com ger 2/10.

När du spenderat 200.000SEK inom ett år får du en 2 for 1 voucher (kupong). Du får alltså köpa poängresa för 2 personer men betalar endast miles för 1. Skatter och avgifter för båda betalas.
Vad är då inom ett år? Ja, enligt British Airways Executive Club är det ditt medlemsår, dvs fr.om. det datum du fick din ansökan godkänd av Entercard och 12 månader framåt. Men, enligt Entercard är det kalenderår som gäller :rolleyes: Efter samtal med dito kan jag bekräfta att dom räknar på kalender. Detta är bra att veta så man optimerar sitt spending.

Det bästa med kortet är kupongen. Den gäller för resa från ARN eller CPH för dom som bor i södra Sverige och till hela världen dit BA flyger.

Bäst valuta är självklart att köpa två biljetter i Första klass. Exempel: Kapstaden från Stockholm via London i First kostar 180.000 miles för en person tur och retur. För två blir det 360.000. Med kupongen sparar man alltså en hel rejäl drös med poäng och betalar ca 4.000SEK per person istället för 110.000SEK.

Positivt är också att så länge man registrerar någon sorts aktivitet på sittt BAEC konto inom tre år förfaller aldrig dina miles. Det betyder att även dom som inte flyger så mycket med tiden kan samla på sig massa miles för den där drömresan i internationell första klass lång bort från Sverige.

Regeln är: ju längre man reser och ju högre kabin ju bättre valuta för kupongen. För att läsa om hur man smartast använder sina miles finns en guide här.

Har du frågor är det bara att skriva här i tråden så kommer någon hjälpa er. Ofta vet vi mer här än vad Entercard själva gör...
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Efter att ha sneglat med avund på de generösa öppningsbonusar som amerikanska CC:n har så blev jag förvånad att se att det finns ett BA kort i Sverige. Spännande.

Hur är det däremot med öppningsbonus historiskt? Enl Entercard så är den på 1000p för tillfället vilket gör kortet helt ointressant (jag erkänner, jag churnar mest).
 

Concorde

Founding Member
Ibland bjuder dom till med 5000 miles för sign-up. Som exempel kostar det 7500 miles enkel till London.
 

Dr. Miles

Expert
USA, Chile och Japan inrikes är mest värda för BA miles.

  • USA inrikes är 12 500 BA miles enkel resa i ekonomi.
  • Chile inrikes är 10 000 BA miles enkel resa i ekonomi, 20 000 BA miles enkel resa i Business class.
  • Japan inrikes är 7 500 BA miles enkel resa i ekonomi.
I 2005 tog jag bonusresa mellan SCL och IPC(Påskön). Det hade kostat ca 950 USD t/r i ekonomi då och jag tog ena riktning i ekonomi, andra riktning i Business för 30 000 miles.
 

Concorde

Founding Member
Glöm dock inte, att 'redeema' (Svengelsk slang översättning för spendera/bränna miles) i economy är sämst valuta. Miles For Upgrade från World Traveller Plus (Premium Eco) till Club World (Business) är utan tvivel bästa valuta. Enkel upgrade till Club från WT+ mellan t.ex. Heathrow och Los Angeles kostar 12 500 miles. Fråga vilken BA reguljär som helst med lite koll och du får samma svar. MilesForUpgrade till Business är vägen att gå. Anledningen är att bränner man rakt av i Traveller (Economy) drabbas du ändå av tusentals kronor i skatt och avgifter.

Vill flagga för att ibland är det inte dumt spendera i Economy. Har hänt att jag behövr flyga hem till Stockholm på kort varsel, eller att en viss helg kostar skjortan, dvs 4000SEK i Traveller eller 9000 i Club Europe, då är milesen händiga.
 

Concorde

Founding Member
Viktiga nyheter om BA Visa kortet från Entercard: Det står i villkoren på ba.com om 2 för 1 kupongen att det är ditt medlemsår som är grundande för ackumulerade köp (alltså uppräkningen till 200.000 SEK). Det visar sig att Entercard (som är kortutställaren i Sverige) systemet inte stödjer detta och dom räknar på kalender år. Man har bekräftat att det är fel. Tror ni att ni kanske bommat vouchers p.g.a. detta kan det vara värt att räkna er spend igen. Har ni rätt till voucher baserat på vad ba.com säger ska ni begära vouchern från Entercard.

En mycket positiv nyhet är att svenskar med BA Visa nu kan starta sina resor även i CPH! Regelverket inom BAEC är ju tydligt att man endast kan starta resan med vouchern i det land där BAEC kontont är reggat. Inget konstigt med det, men synd om alla som bor i södra Sverige och måste ta sig till ARN. Nu har Entercard alltså förhandlat med BA att göra ett undantag för Sverige. Great news.
 
Re: 241
Jag testade igår kväll(22/6) att boka 241 från Cph med Zero framgång?
Ngn som vet vilket år och dat det började räknas 241 miles och hur långt bakåt i tiden jag kan kolla miles-historik via BAEC alternativt Entercard?
 

Concorde

Founding Member
CPH har inte börjat gälla än, det kommer under sommaren. För att kontrollera din spend mot "medlemsår" behöver du logga in på kortwebben. Räkna från din första transaktion och 12 månader framåt. Gör om för varje år du varit medlem. På så sätt får du fram om du spenderat tillräckligt för att trigga vouchern enligt BA reglerna, och inte kalender år som Entercard har räknat på (felaktigt).
 

jth

Medlem
Noterade att det är 5000 miles bonus och avgiftsfritt första året om man ansöker om ett BA visa före 31 Juli.
 

sunkan

Medlem
Jag har precis ansökt om och fått hem mitt kort. Noterade också att det står på hemsidan om 5000 poäng. I brevet med mitt kort står det dock att jag får 1 000 BA miles som välkomstgåva. Någon som vet vad som gäller?

Jag är även lite förvirrad över hur jag tar mig in på BAEC inloggning för att se mina miles? Det ända jag hittar i nummerväg är VISA-kortnumret. Inget medlemsnummer så långt ögat kan nå. Måste jag fylla i något ytterligare för BAEC?

Tacksam för hjälp!

Mvh

Christian
 
Toppen