Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Brandten

Medlem
LN-RKR hade ett tekniskt problem som orsakade den första förseningen på fyra timmar. När det var åtgärdat upptäckte de ett nytt. Vad framgick inte. Den kom aldrig till gate och vid 19.45 ungefär meddelade stationschefen att den ställts in. Det blev några timmar i loungen i F innan jag snällt fick åka hem igen.
Men (om det är någon tröst) några kronor rikare!
Tack för info!
 
LN-RKR hade ett tekniskt problem som orsakade den första förseningen på fyra timmar. När det var åtgärdat upptäckte de ett nytt. Vad framgick inte. Den kom aldrig till gate och vid 19.45 ungefär meddelade stationschefen att den ställts in. Det blev några timmar i loungen i F innan jag snällt fick åka hem igen.

Drabbades också av den inställda flighten. Framåt 19-tiden anade jag hur det skulle sluta, när väl informationen kom gick det snabbt att få hotell och bli ombokad. (då jag knallade till Sky City plingade det till i mobilen om att jag blivit ombokad till LH801 och CX288 dagen efter i Business) Hade aldrig åkt CX Business så det var ändå kul att få ha provat det. Nu ska vi se hur det kommer att gå med ersättningen.
 

bnr

Medlem
Drabbades också av den inställda flighten. Framåt 19-tiden anade jag hur det skulle sluta, när väl informationen kom gick det snabbt att få hotell och bli ombokad. (då jag knallade till Sky City plingade det till i mobilen om att jag blivit ombokad till LH801 och CX288 dagen efter i Business) Hade aldrig åkt CX Business så det var ändå kul att få ha provat det. Nu ska vi se hur det kommer att gå med ersättningen.
Hade liknande situation i fjol, runt midsommar. 600 EUR ersättning utan problem och ombokning (efter några samtal) till de flighterna du nämner.
Gillade verkligen CX Business, de kan service.
 

BAS

Medlem
Jag har begärt ersättning av SAS för ett inställt flyg mellan Miami och Oslo, SK956, den 24 oktober. Vi fick flyga till Chicago dagen efter, och därifrån flyga hem (till Arlanda), ca 27 timmar försenade. Nu har jag fått följande svar från SAS:

"Det var vädret som ställde till det den här dagen och gjorde så att du och många andra True travelers inte kom dit de skulle, när de skulle. SAS har ju som du förstår ingen möjlighet att påverka vädret, även om vi många gånger verkligen skulle önska att vi hade det.
Vad jag däremot kan göra är att ersätta dig för de extra kostnader du fick på grund av vädret. "

Det jag är väldigt fundersam över är hänvisningen till vädret. På plats i Miami sa SAS att flygplanet stod parkerat i Orlando och inte kunde ta sig till Miami. Nu är inte jag någon meteorolog och har svårt att uttala mig om väderförhållanden på flyghöjd, men markvädret var det inget större fel på, och har inte läst om något hårdare väder under dessa dagar heller...

Vad har ni för verktyg för att ta fram statistik för övriga flyg till/från MIA under dagen, 24 oktober? Jag hittar inget bra verktyg, antagligen finns det betaltjänster som ger bra statistik för detta, men jag har ingen sådan.

miami.GIF


orlando.GIF
 

palmen

Moderator
Jag har begärt ersättning av SAS för ett inställt flyg mellan Miami och Oslo, SK956, den 24 oktober. Vi fick flyga till Chicago dagen efter, och därifrån flyga hem (till Arlanda), ca 27 timmar försenade. Nu har jag fått följande svar från SAS:

"Det var vädret som ställde till det den här dagen och gjorde så att du och många andra True travelers inte kom dit de skulle, när de skulle. SAS har ju som du förstår ingen möjlighet att påverka vädret, även om vi många gånger verkligen skulle önska att vi hade det.
Vad jag däremot kan göra är att ersätta dig för de extra kostnader du fick på grund av vädret. "

Det jag är väldigt fundersam över är hänvisningen till vädret. På plats i Miami sa SAS att flygplanet stod parkerat i Orlando och inte kunde ta sig till Miami. Nu är inte jag någon meteorolog och har svårt att uttala mig om väderförhållanden på flyghöjd, men markvädret var det inget större fel på, och har inte läst om något hårdare väder under dessa dagar heller...

Vad har ni för verktyg för att ta fram statistik för övriga flyg till/från MIA under dagen, 24 oktober? Jag hittar inget bra verktyg, antagligen finns det betaltjänster som ger bra statistik för detta, men jag har ingen sådan.

Visa bifogad bild 69256

Visa bifogad bild 69257
Var det inte då det var lite kaos väder ute över havet som gjorde att många plan blev diverted till andra flygplatser. Även om vädret var bra just för er kan ATC sätta stopp för flyg pga väder och det styr inte sas över.

Du kan kanske titta inkommande plan och se hur det flög för att hamna i Orlando. Cirklade de ett tag utanför Miami flest var det troligtvis pga väder.
 
  • Gilla
Reactions: BAS
Toppen