Senaste nytt

Val av säte på Finnair A330 Business Class

helgonet

Medlem
Flyger Finnair i Business Class för första gången, tur och retur HEL-BKK. A330 dit och A350 hem, ska bli kul att få testa båda produkterna, även om jag hade föredragit A350 fram och tillbaka. Jag reser ensam och har på hemresan säkrat en fönsterplats och känner mig nöjd med det. Men på vägen dit är jag lite kluven.

Är just nu inbokad på "throne" säte 8A. Känns som om främre kabinen hade varit att föredra, men just nu finns inga singelsäten kvar där. Samtliga singlar i den bakre business kabinen finns kvar. Vilken hade ni valt? Sitta kvar på 8A med risk att störas av toalettbesök framtill och minimal risk för spädbarn till höger eller kanske 10A? Eller är "throne" sätena överskattade och istället någon av L-sätena?

Screen Shot 2017-11-06 at 22.07.44.png
 

JonW

Medlem
Tronsäten alla dar i veckan om man frågar mig! Mycket mer total yta, nästan svitlikt.

Men jag vet att många hellre väljer jämna L-säten, förklaringen är tydligen att man tycker ens fötter känns mindre instängda iom att dessa har fotboxen rätt öppen mot mittgången.
Sen väljer jag hellre låga tron-nummer om så är möjligt, servicen börjar framifrån, och är redan från början rätt sen iom att Y-klass av någon outgrundlig anledning prioriteras direkt efter avgång.
Vilket betyder att det inte blir många timmars sömn om man vill avnjuta en full middag m kaffe, cognac etc.
Och så tycker jag allmänt att minikabinen blir rätt styvmoderligt behandlad servicemässigt.
WC och barnstök är dock knappast ett problem, det senare är troligare i främre kabinen.
 

RobHK

Medlem
Finnairs business går ju sällan full i bakre delen. Jag har oftast suttit långt fram i främre delen. Sedan går jag bak och sover i bakre delen om det är stökigt i den främre.
 

Canadien

Medlem
Åkte nyss 350 i främre kabinen, 4A // 4K. Tyckte inte det var någon bra hårdvara. Trångt för benen om man vill ligga på sidan. Benlådan och dess vinkel, samt att man gärna har lätt böjda ben när man ligger på sidan gör att man i princip bara kan ligga på höger sida i K-säten och bara på vänster sida i A-säten.

IFE-skärmen kommer alldeles för nära ansiktet när man kör loungeläge. Bordet är för långt från kroppen, så man tvingas köra fram stolen horisontellt ännu mer och får IFEn änne närmare ansiktet.

Föredrar 330 på Finnair. 350 ska resas med Singapore Airlines...
 

Canadien

Medlem
Ha låga förväntningar på maten så blir det nog OK.

Detta var varmrätten, 'Karelsk gryta'. Smakade väldigt lite, inget fel på den, bara väldigt tråkig. Fiskrätten var någon slags östersjöströmming, vegetariska typ Mac'n'Cheese.

IMG_20171030_185753.jpg
 

mika

Medlem
Jag skulle ta 1L för nattflyget. Litet mer plats för fötter, privat och serveras först. Jag föredrar throne för dagflyg men L-säten för nattflyg. Risket är bara att ha barnfamilj som grannar, om man störs av det.
 

JonW

Medlem
Jag skulle ta 1L för nattflyget. Litet mer plats för fötter, privat och serveras först.
1 L är ju inte speciellt privat, man har bara ett tunt armstöd mellan sig och mittgången. O dessutom toaletterna precis framför sig.
För mig är det viktigt att ha det tjocka konsolbordet mellan mig o mittgången för att känna mig ostörd.
 

helgonet

Medlem
Tack @JonW @mika @RobHK och @Canadien för era tips! Jag tror det blir så att jag behåller sätet på 8A för att testa på tron-sätet. Har jag tur blir det inte så livat där bak.

@Canadien Jag har låga förväntningar på maten, men har beställt in Chefs Gourmet då det gavs som alternativ på resan från Helsingfors.

Vet ni om jag har tillgång till arrivals lounge i Bangkok? Reser statuslöst i OW.
 

JonW

Medlem
Tyvärr ingen arrivalslounge.
(Men åker du vidare med Bangkok Airways så har de en icke helt värdelös lounge för alla pax.)
 

simulacra

Medlem
Jag flyger likadant som du i februari och valde 2L i 330, främst för att jag vill kunna använda fönstret. För 350:n kör jag 1L.

Tronsätet känns fel eftersom man sitter så långt från väggen.
 
Toppen