Senaste nytt

Att jämföra priser är krångligt tack vare light-biljetter

Juraj

Medlem
Jag har hållit på i många några dagar nu med att hitta bra biljetter till familjens traditionella julresa till Kroatien och Makedonien. Förut skulle jag kolla lite på ITA Matrix och Skyscanner och sedan köpa biljetter utan för mycket krångel (ofta skulle jag köpa via någon OTA för att det är billigare än direkt hos flygbolaget och jag har aldrig haft något problem som jag inte kunde lösa antingen med OTA:n eller direkt med flygbolaget, men det är egentligen ett annat ämne).

Men sedan de flesta bolagen infört någon typ av biljett där incheckat bagage inte ingår har det blivit mycket svårare att jämföra priserna. Vi är en familj så att resa utan incheckat bagage finns inte på kartan. Jag har Star Alliance Gold vilket ger ett extra kolli - enkelt, eller hur? Inte längre. Med t.ex. SAS och Croatia airlines får man fortfarande en extra kolli även när man köper en light-biljett. Med Lufthansa-gruppen får man en extra kolli bara om man köper en biljett där incheckat bagage ingår. Olika bolag har olika priser för extra bagage. Ibland är det mer förmånligt att köpa en light-biljett och att betala extra för bagage. Ibland lönar det sig mer att köpa en dyrare biljett. När man kollar Skyscanner, har man oftast ingen koll om bagage ingår eller inte.

Sedan skulle jag gärna vilja kunna välja några light-biljetter och några biljetter där incheckat bagage ingår i en och samma bokning. Det går varken hos OTA eller flygbolag. Är det bara en implementations-grej eller finns det något konceptuellt som förhindrar detta?

Det hjälper förstås inte att jag inte blir nöjd med en hyfsat bra biljett utan alltid vill få det lilla extra - testa ett nytt bolag eller en ny flygplanstyp (ja, jag pratar om dig Sukhoi Superjet 100 :)), ha transfer på en flygplats med bra lounger, ibland blir jag sugen på att ha transfer i Tyskland, ibland vill jag helt undvika Tyskland osv... Allt detta är ju "problem" som normala människor inte har.

Egentligen ska jag inte klaga, det handlar inte om mycket pengar och det är på något sätt småintressant att leta och kombinera, men jag ville kolla hur ni tycker och tänker kring detta.
 
  • Gilla
Reactions: WTP

MartinH

Medlem
Jag håller med dig till 100%. Tidigare har jag använt ITA Matrix slaviskt för att leta priser, men nu är det mest för att kolla tider faktiskt. Som du säger så blir man nu "tvingad" att boka på flygbolagens hemsidor och förlorar en del pengar mot att kunna boka med OTAs.
 

Juraj

Medlem
Jag undrar om vi kommer se en utveckling på Skyscanner, ITA Matrix och OTAs att man helt enkelt erbjuder en checkbox "Ja vill resa med incheckat bagage" där man a priori filtrerar bort light-biljetter. Då skulle man kunna komma åt icke-light-biljetter via andra kanaler, inte bara direkt hos flygbolagen. Å andra sidan känns det nästan som att OTAs vill att man bokar den billigaste biljetten och inser sedan att man vill lägga till bagage - då har man inget val än att tacka ja till deras extra bagage priser som är dyrare än flygbolagens (och ofta ska man också betala en serviceavgift).
 

NyfikenGrau

Medlem
Tycker det går att lägga till bagage på de flesta sökmotorer, använder själv kayak där det är smidigt att lägga till både bagage och betalmetod.

Mest störande för egen del vad gäller detta är att Lufthansa(-gruppen?) inte tycker att Star Alliance Gold berättigar till bagage på deras light-klasser, trots att andra bolag i Star gör det. Inte enda området där Lufthansa tillämpar alliansförmåner helt efter eget tycke och smak.
 

agehall

Medlem
Mest störande för egen del vad gäller detta är att Lufthansa(-gruppen?) inte tycker att Star Alliance Gold berättigar till bagage på deras light-klasser, trots att andra bolag i Star gör det. Inte enda området där Lufthansa tillämpar alliansförmåner helt efter eget tycke och smak.
Är inte light-biljetter undantagna från *G-förmånerna? Har för mig att det faktiskt står om man läser på stsralliance.com
 

mha321

Medlem
Är inte light-biljetter undantagna från *G-förmånerna? Har för mig att det faktiskt står om man läser på stsralliance.com
På staralliance står bara "Extra luggage allowance" och sedan "Baggage allowances and charges differ from airline to airline. Unfortunately, they cannot be standardised across the Alliance for legal reasons."

Å andra sidan står där också att "priority boarding" ska ingå som förmån. Men det står iofs inte att den ska fungera.

Jag har svårt att tro att Lufthansa skulle bryta mot de faktiska Star Alliance-reglerna. Däremot kan de säkert ha drivit igenom där att det ska vara OK att det inte ingår. De har ju rätt mycket makt i Star.
 
Toppen