Senaste nytt

Hyrbil Australien

Glenn123

Medlem
Hittade ingen tidigare tråd!

Kollar hyrbil i Australien. Upphämtning Sydney och avlämning Surfers paradise eller Brisbane.
Är det så överjävligt dyrt att hyra bil i Australien? Billigaste är nästan 2000kr/dagen för minsta bilen...

Någon som hyrt och kan ge tips var man bäst bokar och vad det borde kosta för en normal bil.
 

fly4fun

Medlem
Du skriver inget om när du vill hyra eller hur länge, men jag gjorde en random sökning, 7 dagar i oktober Sydney-Brisbane, på hyrbil.se och fick upp ca 4000 SEK för en vecka inkl. one way avgift.

upload_2016-9-16_23-6-14.png
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Glenn123

Medlem
Tackar!
Jag gjorde lite grundligare research och ser att det är envägshyran som sticker ut när man hyr bil i Australien.
Har aldrig sett så höga avgifter för envägshyra i något annat land.

I mitt fall 2-3 dagar i December blir enbart envägshyran + skatt drygt 2700kr hos east cost rentals.
Jucy rentals har lägst med 110AUD men har minsta hyrtid längre än 3 dagar + mindre bra lägen på kontoren för upp-/avlämning.

För att få rimlig kostnad på hyrbil i Australien bör man ha något företagsavtal utan(eller låg) envägshyra att boka på hos de stora aktörerna.
Då blir det mycket billigare än hyrbil.se :)
 

chazzie

Medlem
Envägshyra brukar oftast bli dyrt, oavsett vart man är, men visst, Australien har rätt stora avstånd som kan späda på den =}
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Glenn123

Medlem
Är du säker på att du vill köra den sträckan på den tiden? Ganska kort om man vill se något på vägen..

Det är möjligt att du har rätt.

Sydney -> port macquarie 4h. Verkar inte finnas så mycket längs vägen annat än några korta stopp för att plåta lite stränder. Vägen ser inte ut att gå längs kustlinjen direkt. Har du tips?
Port Macquarie -> Byron bay knappt 4,5h. Verkar finnas några guldkorn längs vägen man kan stanna till för lite kort sightseeing.
Byron bay -> Surfers drygt 1,5h.

Ska tillbringa 4 dagar i surfers är det tänkt.
Har du tips mottages det gärna så man inte missar något intressant.
 

ACervin

Medlem
Flyg upp till Gold Coast från Sydney och hyr där. Då kan du göra utflykter till Byron Bay och till det så kallade Hinterland med fina vandringar allt inom en timma och så lämnar du tillbaka bilen på samma ställe. Flyg Sydney till Gold Coast kostar från 75 AUD enkel, men i december får du nog räkna med ca 150 AUD.
 

Gus

Medlem
Ja Sydney-Brisbane är ju en rejäl sträcka så då sticker nog priset iväg! Om man vill hämta ut i Brisbane stad och lämna på Brisbane flygplats så får man betala 176 kr extra vilket inte är så farligt. Något som dock sticker ut i Australien är maximala självrisken vid stöld eller stor skada, den ligger på hutlösa 29 000 kr hos Hertz!
 

ACervin

Medlem
Jag det är en saftig självrisk. Många kreditkort här nere täcker den risken vid bilhyra. Låter som ett fall för Handelsbanken Platinum om man hyr från Sverige.
 
Toppen