Senaste nytt

British Airways eller American Airlines ansvar vid sen ankomst till destination och borttappat bagag

Nicko

Ny medlem
Flög från CPH - LHR med BA den 18 October. Vi landade 20 minuter senare än planerat och hade 80 minuter till nästa avgång till MIAMI. Innan vi landade kom en av kabinpersonalen fram till oss och sa att flygtornet hade bestämt att vi inte skulle flyga vidare med BA209 till MIAMI utan att vi skulle gå till "flight connections" och bli ombokade.
På plats blev vi ombokade till Chicago med BA och sedan vidare till Miami med AA. i Chicago var vi tvungna att hämta våra bagage och sen checka in igen. Vi landade i Miami 6 timmar senare än planerat och utan våra bagage.

Än idag har jag fortfarande inte fått ett av bagagen och BA ta inget ansvar alls för vad som har hänt.
Tycker personligen att det är dålig service av BA och speciellt när man BAEC Silver.

Borde inte BA ta mer ansvar, eller är det helt och hållet AA ansvar?
 

AABack2ARN

Medlem
Ansvaret ligger på bolaget som utför sista sträckan oavsett om det är de som tappat bort baggaget eller inte. BA kommer inte hjälpa dig tror jag.
 

henke12

Medlem
Hej!

Trist att det strulat.
Ska försöka bidra med lite hjälp.

1: Flygtornet bestämmer ingenting gällande om en passagerare ska med ett flyg eller inte. Det sköter flygbolagen.
I detta fall bedömde de förmodligen att ni skulle försenat Miamiflyget och de ville inte ta en försening.

2: Gällande bagaget är det i regel "Last carrier" som ansvarar, dvs American Airlines. Du borde fått en PIR rapport som heter nåt i stil med MIAAA12345.
Kontakta American Airlines customer relations/bagage. finns säkert kontaktinfo på aa.com
När de väl har hittat den(99% av väskorna hittar hem) så kan de skicka den hem till dig med flyg/taxi/bussgods.


2a: Har bagaget varit borta mer än ungefär 21 dagar är det att betrakta som förlorat och du får ta hjälp av ditt försäkringbolag


3: I mina ögon har BA gjort gott nog för dig, de har sett till att du kommit till Miami med en smärre försening. Att du är silverkund gör varken från eller till. Jag tycker inte BA skött sig dåligt.

3b: Däremot kan du vara ett "offer" för ersättning enligt EG261/2004 vilket kan vara trevligt, Det finns en tråd här på BC med strax över 2 miljoner inlägg. Läs lite i den så får du avgöra hRegelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 32 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorur du vill gå vidare :)
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 32 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Hoppas väskan hittar hem igen!
 

agehall

Medlem
Om du ska ha hjälp av status i dessa lägen behöver du betydligt högre status än BAEC Silver.

Istället för att rikta din ilska mot BA bör du undersöka vad din reseförsäkring täcker och gå ut och shoppa. Därefter bör du läsa på om EU261/2004 och klura ut hur du ska ställa krav på BA så att de betalar, vilket inte är helt trivialt.
 
Toppen