Senaste nytt

Bananflugor.

Ubbe

Medlem
Jag är drabbad av bananflugor. Har sökt runt på nätet efter hjälp men inget har hjälpt. Är det någon här som har ett hagelgevär att låna ut. Nu tror jag det krävs våld för att lösa detta problem. Sen de (lagstiftarna ( EU) ) förstörde insektssprayen Radar så finns det ju inget att tillgripa... Tips? Hagelgevär? annat? :(
 

palmen

Moderator
Glas med något sött i som de gillar, ha i diskmedel. Sen har du en fin samling med bananflugor i botten på glaset.
De körde en sådan på jobbet idag, på några minuter så var 6 bananflugor döda, tror de hade någon form av äppelvinäger i, lite osäker på vad det var dock, går kanske googla fram vad man ska ha i utöver diskmedel.
 

Ubbe

Medlem
Palmen: Har provat med rödvin (de gillar det jag dricker..) vinäger, honungsvatten, el-flugsmälla, dammsugare, GP, och visst stryker några med men de verkar föröka sig betydligt fortare än jag eliminerar dem.. Hårspray och tändare är ännu otestat.. Har nog ingen hårspray hemma men har en flaska startgas.. Det borde väl fungera lika bra :cool:
 

Dr. Miles

Expert
Har du provat sånt här?
195145320_e14a41393c.jpg

(Foto: Incense spiral (katori senkou) by maki at Flickr)

eller sånt här?
220px-LENTAMUX.JPG

(Foto: Wikipedia)
 
Last edited:

Teddulin

Medlem
Köp ett sånt där litet "el-racket" på ICA för typ 50 kr. Du trycker in en knapp och sen springer du runt och vifftar. Det smattrar ganska bra när du träffar dom små jävlarna :)
 

Stefan62

Medlem
Bananflugor brukar bero på att det finns något som ruttnar i närheten - kolla och ta bort det. Det kan också bero på stillastående vatten, typ i blomkrukor eller under altan eller liknande.
 
Åh. Länge leve bananflugor. Den längsta labrapporten (20+ sidor) jag någonsin gjorde under gymnasiet var under den traditionella. bananflugelaben: Parning av bananflugor. Kan säga att man blev ganska bra på att söva dem och könsbestämma dem.

Nåja. Eter (dietyleter) funkar jättebra hur som helst, fast har ju den fina bieffekten att man blir lite dåsig själv...

Hade det varit November och du bott på Bellmansgatan här i GBG hade jag nog haft svaret till varför! ;)
 

Ubbe

Medlem
apropå tidigare inlägg om ruttet så har vi ju GAIS och endel bostadsbolag här i Röteborg. Eter hjälper säkert då man somnar själv och inte märker av flugorna, men man får ju sån huvudvärk och torr tunga av eter. Man ligger ju där med öppen mun som flugfångare och sover, så jag tror jag hoppar det rådet. Flugorna kanske försvinner men då vill jag inte veta vart de tog vägen ;)
 

Flygarn

Medlem
Glas med något sött i som de gillar, ha i diskmedel. Sen har du en fin samling med bananflugor i botten på glaset.
De körde en sådan på jobbet idag, på några minuter så var 6 bananflugor döda, tror de hade någon form av äppelvinäger i, lite osäker på vad det var dock, går kanske googla fram vad man ska ha i utöver diskmedel.
Helt rätt. När vinägern har stått en dag med lite diskmedel i sig så luktar den ännu mer och de jäklarna klarar inte av att motstå frestelsen... Kanske märks att jag inte tycker om flugor.
 
Toppen