Senaste nytt

Passera säkerhetskontrollen på London Heathrow

Paazozoo

Ny medlem
Tjenixen,

Första inlägget på businessclass och jag har en enkel fråga:

Hur lång tid innan flightens avgång måste man passera säkerhetskontrollen på LHR?

Jag undrar då jag hörde från en kollega som blev nekad då det var mindre än 50 min till avgång? Kan det stämma?
 

Guiden

Medlem
Jag har fått beskedet att biljetten cancelleras om man inte gått igenom säkerhetskontrollen minst 40 minuter innan avgång vilket ledde till jag behövde köpa en ny biljett. Men det var från en person i BA's service center, har inte testat om man faktiskt kan gå igenom. Men detta var 6-7 år sen så vet inte hur det är nu.
 

kristerj

Medlem
50 minuter låter hårt. Om jag minns rätt så går gränsen vid 35 minuter, i varje fall på T5. Det har hänt mig några gånger att jag blivit nekad vid transfer då det inkommande planet varit försenat även om nästa flight inte varit stängd.
 

Paazozoo

Ny medlem
Det är inte transfer, LHR är starten.

Min kollega var inte heller på LHR för transfer. Jag tycker 50 min också är hårt, får väl för ovanlighetens skull vara i tid på flygplatsen.

Tack för input iaf!
 

agehall

Medlem
50 minuter är BS. Men om du flyger från T5 så är det minst 35 minuter för att klara conformance - annars kan du lika gärna stanna hemma. Kommer du 34 minuter före avgång kommer du inte igenom. Så med tanke på det är kanske 15 minuters marginal inte helt fel...
 

kristerj

Medlem
Spelar heller ingen roll om det är transfer eller ej. Du måste passera säkerhetskontrollen senast 35 min före avgång. Incheckning senast 45 (shorthaul) eller 60 min (long haul) innan avgång.
 
Toppen