Senaste nytt

Lufthansa återbetalar biljetter snabbt och korrekt...

Alx

Medlem
Idag (3 arbetsdagar efter avbokning) har Lufthansa återbetalt mina två biljetter 6.978€ helt utan påtryckningar och enligt vad man kan förvänta sig. En eloge till LH!

SAS tog över 2 månader och massor av påtryckningar på sig för liknande biljetter. Värt att beakta när man behöver boka s.k. återbetalningsbara biljetter.
 

Dr. Miles

Expert
I teori kan man boka SAS full flex biljett hos Lufthansa(det blir Lufthansa plate 220- och inte SAS plate 117-) om man betalar servicearvode.
 

Alx

Medlem
I teori kan man boka SAS full flex biljett hos Lufthansa(det blir Lufthansa plate 220- och inte SAS plate 117-) om man betalar servicearvode.

Det var ett mycket bra tips som jag inte ens tänkt på. Kan komma till användning de få gånger SAS är det enda möjliga alternativet. Annars försöker jag alltid att undvika att handla med företag som medvetet inte gör rätt för sig.
 

Jonas C

Medlem
Vad jag har förstått, så använder sig Lufthansa av en "robot" när det kommer till återbetalningar. Roboten går igenom fare rules och analyserar vad som kan återbetalas/inte, för att sedan per automatik sätta tillbaka pengarna på kontot. Med tanke den långa behandlingstiden hos SAS känns det ju nästan som att de har någon anställd som sköter återbetalningarna manuellt. Det blir ju en win-win för både SAS och kunden, om de kunde införa samma system som Lufthansa.
 

Alx

Medlem
Skulle SAS vilja så skulle de kunna återbetala biljetter lika snabbt som LH, med eller utan robotar. Fast SAS har nog en för tillfället större vinst i att låta det ta mycket lång tid med återbetalningar. Gratislån är ju alltid en bra tanke. Men det lär bara hålla kortsiktigt innan allt fler passagerare inser hur de beter sig och väljer andra mer seriösa alternativ.
 

Jonas C

Medlem
Precis min tanke! Om ränteintäkterna överskrider kostnaden för att ha en person anställd, så har de nog ingen anledning till att byta system. Å andra sidan, sett ur ett relationsperspektiv ser jag inte hur de kan värdera en ytterst försumbar vinst högre än ett långsiktigt och gott kundförhållande...

Hela idén med 4Excellence strategin var ju att skära ner på kostnader i bl.a administration, samtidigt som man förbättrar servicenivån för kunden. Känns dock som att de gått helt i motsats till den strategin och låtit kostnadsbesparingarna beröra kunden (ingen ny business stol som utlovat, bort med champagne i C, kreditkortsavgift, etc), snarare än att göra något åt denna oeffektiva och dyra administration. Även behandlingsprocessen för betalning/utdelning med voucher skulle man faktiskt kunna göra helt elektronisk (tillskillnad från idag då det måste ringas och postas fram och tillbaka), vilket både skulle spara tid för kund och pengar för SAS. För att bara nämna något exempel.
 

Alx

Medlem
Jag tror iofs inte att "vinsten" i att hålla kapitalet konstlat högre än det är är försumbar, 2-4 månaders avbokade biljetter i eftersläpning motsvarar garanterat många 10-tals miljoner kronor.

Men absolut, kostnaden i relationen till kunderna lär bli väsentligt högre i längden.

Tyvärr tror jag att SAS är lost beyond repair. De goda idéerna tycks ha tagit slut. Senaste tidens rad av korkade besparingar som drabbar kunden negativt lär knappast förbättra SAS möjligheter.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag tror iofs inte att "vinsten" i att hålla kapitalet konstlat högre än det är är försumbar, 2-4 månaders avbokade biljetter i eftersläpning motsvarar garanterat många 10-tals miljoner kronor.

Men absolut, kostnaden i relationen till kunderna lär bli väsentligt högre i längden.

Tyvärr tror jag att SAS är lost beyond repair. De goda idéerna tycks ha tagit slut. Senaste tidens rad av korkade besparingar som drabbar kunden negativt lär knappast förbättra SAS möjligheter.

SAS trodde nog att den där gratis kaffekoppen skulle blidka kunderna i evinnerlig tid:p
 

Senator

Moderator
Jag bokade av en D-klass envägsbiljett SVG-CPH-ARN med SAS på flygplatsen i SVG i december. Det tog mindre än en vecka att få pengar på konto.

Imponerande av Lufthansa dock, men konstig nog har jag aldrig problem med SAS som beskrivs här.
 

Alx

Medlem
Jag bokade av en D-klass envägsbiljett SVG-CPH-ARN med SAS på flygplatsen i SVG i december. Det tog mindre än en vecka att få pengar på konto.

Imponerande av Lufthansa dock, men konstig nog har jag aldrig problem med SAS som beskrivs här.

Vad vet jag, men det kanske beror på att du avbokade i december och SAS tycks ha börjat sätta detta i system det senaste halvåret?!
 
Toppen