Senaste nytt

Nya regler för flygningar till USA, skärpta regler från och med 2017-10-26

Maja

Medlem
Frågade kundtjänstmedarbetaren på SAS i morse när jag ringde i ett annat ärenden med hänvisning till ovan nämnda tidningsartikel. Föga förvånande kunde hen inte svara på detta och lät väldigt förvånad när jag frågade om hur det skulle gå till och exakt hur mycket extra tid jag skulle beräkna till detta. Då jag flyger Göteborg-Oslo (anslutningsflyg) och sedan Oslo-Newark så ville jag veta vart utfrågningen skulle ske. Det kunde hen inte heller svara på.

Edit: har nu lyckats checka in på båda flighterna iaf.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Jag har mycket svårt för den här sortens lekar men det är inte direkt så att amerikanerna kommer att ändra sig för att jag inte gillar det.

För övrigt, svarar man fel får man inte stiga ombord på planet. Inget mer händer men man kan ju räkna med att bli registrerad i amerikanska register oavsett hur lagligt det är i Sverige eller var man nu kliver ombord för den privata firman som sköter utfrågningen att dela den informationen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag måste nog försvara just denna förändring/nyhet lite, då intervjuer faktiskt går ut på att undersöka personen i sig, inte larv som att undersöka skor eller flaskor från en viss storlek (99 ml tändvätska vore inte så farligt..). Exakt vilka frågor som ställs är ju inte det viktiga, utan att se hur personen beter sig.

Med detta sagt får jag allt mindre lust att resa till USA för varje nytt påhitt de inför och jag är tacksam att jag inte måste åka dit pga jobbet.
 

jumbooze

Medlem
Har väl inte gått att checka in själv till USA och få ut boardingkort på länge iallafall så de extra sekunder det tar att ställa dessa frågor bör inte göra någon större skillnad.
Jag checkade in och printade mitt bp på classic.sas.se och det enda jag upplevde i gaten var att det pep till och att de behövde "svajpa" passet och sen var det färdigt.
( hade anslutningsflyg och longhaul på samma utskrift)
Detta var i måndags före ändringen...
 

Mediana

Medlem
United eller om det var gamla Continental Airlines, hade ju en liknande procedur på Arlanda tidigare. Då gick de runt i incheckningskön, kollade pass och ställde frågor.
 
Last edited:

apknug

Medlem
Görs det smidigt och man bemannar för detta tar det knappt någon extra tid alls. Som @JensE skriver har de amerikanska bolagen hållt på med denna fars sedan innan 2001. Gör man det exakt i samband med incheckningsögonblicket/väskinlämningen kommer det givetvis ta betydligt längre tid än idag... Tillsätter man personal som gör det i kön går det ofta smidigt.

Exempel på frågor
Vad har du med dig? Vilka elektriska saker har du med dig? Har du tagit mot något från någon annan? Har du packat väskorna själv? Var har väskorna varit sedan du packade dem? Hur länge ska du vara borta? Vad är syftet med din resa? Vad jobbar du med? Var jobbar du? Och lite annat smått och gott beroende på dagsformen...
Jag åkte på skämtet redan 1989 då tower air flög från Arlanda.......

Och alla andra i kön till incheckning också. De stod i kön o körde intervjun.
 

Steve

Medlem
Jag ska flyga till USA i morgon med Lufthansa, åker från ARN via Frankfurt, fick nu mejl från Lufthansa att det är ökade kontroller. Är det i Frankfurt jag kan förvänta mig mer köer eller redan på ARN?
 

Anton

Medlem
Jag ska flyga till USA i morgon med Lufthansa, åker från ARN via Frankfurt, fick nu mejl från Lufthansa att det är ökade kontroller. Är det i Frankfurt jag kan förvänta mig mer köer eller redan på ARN?

Flyger ARN-MIA med sas på söndag, fick sms av dem av samma anledning idag. Verkar vara ökade kontroller på Arlanda.
 

mha321

Medlem
Flyger ARN-MIA med sas på söndag, fick sms av dem av samma anledning idag. Verkar vara ökade kontroller på Arlanda.
Det är väl överallt i Europa, frågan är bara hur mycket på olika ställen.
Jag ska flyga till USA i morgon med Lufthansa, åker från ARN via Frankfurt, fick nu mejl från Lufthansa att det är ökade kontroller. Är det i Frankfurt jag kan förvänta mig mer köer eller redan på ARN?
Det borde ju vara Frankfurt. Annars skulle det ju inte längre gå att flyga via Frankfurt från flygplatser som inte var uppsatta för sådana kontroller. Men med tanke på vad det handlar om skulle jag inte chansa utan räkna med att det är båda för säkerhets skull.
 
Toppen